;
coinex

ناسا مریخ‌نوردهای خود را به دلیل مقارنه خورشیدی مریخ به تعطیلات می‌فرستد!

ناسا مریخ‌نوردهای خود را به دلیل مقارنه خورشیدی مریخ به تعطیلات می‌فرستد!

ناسا اعلام کرد که به دلیل یک مقارنه خورشیدی مریخ، ارسال دستور به مریخ‌نوردهای خود را متوقف می‌کند. خورشید برای چند هفته در تابستان سال جاری، تقریبا به‌طور مستقیم در میان مریخ و زمین قرار می‌گیرد، این موقعیت مانع برقراری ارتباط بین مدارگردها و مریخ‌نوردهای ناسا در سیاره سرخ می‌شود.

هر 26 ماه با گردش مریخ و زمین در اطراف خورشید، این سیاره در رویدادی موسوم به “مقارنه خورشیدی” در دو سوی مخالف خورشید قرار می‌گیرند و هرگونه اطلاعات ارسالی میان دو سیاره مختل می‌شود. این پدیده حدود چهار هفته طول می‌کشد. به این ترتیب، ناسا از 22 ژوئیه تا 1 اوت، هیچ دستوراتی را به سه مدارگرد مریخ و دو مریخ‌نورد خود کریاسیتی و آپورچونیتی ارسال نمی‌کند. ذرات باردار پرانرژی خورشید می‌توانند سیگنال‌های رادیویی ارسال‌شده به فضاپیماها و همچنین هرگونه اطلاعات ارسالی دیگری را مختل ‌کنند. این سیگنال‌های معیوب می‌توانند نتایج مخرب زیادی داشته باشند، این سیگنال‌ها می‌توانند، مریخ‌نوردها را سردرگم کند و آن‌ها را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

بااین‌وجود، ناسا در این زمان کاملا فضاپیمای  خود را نادیده نمی‌گیرد. چاد ادواردز، مدیر دفتر شبکه مریخ در آزمایشگاه پیش‌رانش جت می‌گوید: “ما همچنان به دریافت تله‌متری ادامه خواهیم داد، بنابراین ما همیشه از وضعیت وسایل نقلیه خود اطلاعاتی خواهیم داشت.”

تیم آزمایشگاه پیش‌رانش جت همچنین دستورات حاوی وظایفی ازجمله تست‌های بررسی عملکرد به مریخ‌نوردها ارسال می‌کند تا آن‌ها را مشغول نگه دارد. اگرچه مریخ به‌طور مستقیم پشت خورشید قرار نمی‌گیرد، اما فاصله آن به‌قدری به خورشید نزدیک است که تاج خورشید با گاز داغ یونیزه خود توانایی تداخل امواج رادیویی  ارسالی مریخ‌نورد به زمین و برعکس را دارد.

این اولین برای نیست که مریخ‌نوردهای ناسا با مقارنه خورشیدی مریخ مواجه می‌شوند، این سومین مورد کریاسیتی و هفتمین باری است که آپورچونیتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد.

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر