;
coinex

ایلان ماسک می‌گوید، مأموریت نخست موشک سنگین اسپیس ایکس ممکن است ناموفق باشد!

به نظر می‌رسد، ایلان ماسک می‌خواهد، انتظارات را از موشک فالکون هوی شرکت فضایی خود کم کند. موشک فالکون هوی یا فالکون سنگین در زمان آماده‌به‌کار، تبدیل به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک جهان می‌شود، این موشک دو ماه قبل، تست استاتیک خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. ماسک روز چهارشنبه (19 ژوئیه) در کنفرانس تحقیق و توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی در واشنگتن، گفت که امکان زیادی وجود دارد که این وسیله نقلیه (موشک فالکون هوی) نتواند به مدار برسد. موشک فالکون هوی قرار است، در زمان دیگری در سال جاری از سواحل فلوریدا به مدار زمین پرتاب شود.

ماسک در خلال این کنفرانس گفت: “صادقانه بگویم، امیدوارم که این اتفاق (سانحه احتمالی) به‌اندازه کافی از سکوی پرتاب فاصله داشته باشد تا (سکوی پرتاب) آسیبی نبیند.”

طراحی موشک دو مرحله‌ای فالکون هوی از روی موشک فالکون 9 انجام شده که از سال 2010 در حال انتقال محموله به فضا (مشخصا ایستگاه فضایی بین‌المللی) است. اولین مرحله فالکون هوی شامل دو مرحله اول فالکون 9 است که به یک هسته مرکزی متصل شده‌اند که خود یک بوستر (تقویت‌کننده) تغییر داده شده است. نمایندگان اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند که وقتی موشک فالکون هوی 70 متری آماده پرتاب شود، قادر به حمل محموله‌ای تا 60 تن به مدار پایین و 24 تن به مدار ثابت زمین است که آن را به قدرتمندترین موشک جهان از زمان موشک ساترن 5 در دوره آپولوی ناسا تبدیل می‌کند.

ماسک گفت: “در ابتدا، به نظر می‌رسید هم چیز بسیار ساده است: فقط دو مرحله اول موشک را به یک بوستر متصل کن، اما سپس همه‌چیز تغییر کرد و دشوار شد. همه قطعات تغییر کردند و آیرودینامیک کاملا تغییر کرد، قطعات ارتعاشی و آکوستیک هم سه برابر شدند.”

قرار دادن محموله در بخش مرکزی موشک فالکون هوی به گفته ماسک، دیوانه‌وار است. او گفت: “مجبور شدیم تمام بدنه هسته مرکزی را مجددا طراحی کنیم. این (فالکون هوی) همانند فالکون 9 نیست، چراکه باید محموله زیادی را حمل کند.”

همچنین غیرممکن است که تمامی بخش‌های وسیله نقلیه را روی زمین تست کرد. بنابراین درحالی‌که ماسک تأکید می‌کند که موشک فالکون هوی یک وسیله نقلیه فوق‌العاده است، اما اذعان دارد که پرتاب اول آن با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. او گفت: “من مردم را تشویق می‌کنم، برای دیدن اولین مأموریت موشک فالکون هوی (به پایگاه فضایی کیپ کاناورال) بیایند. این مأموریت قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود.”

اسپیس ایکس هنوز تاریخ رسمی برای پرتاب موشک فالکون هوی اعلام نکرده، اما ایلان ماسک اخیرا در توییتر خود اعلام کرده، این پرتاب ممکن است، در تاریخی بین سپتامبر و اکتبر انجام شود. مدیرعامل شرکت اسپیس ماه گذشته توییتر شخصی خود نوشت، موشک فالکون هوی، تا چند ماه آینده پرتاب می‌شود. این موشک قرار است، اولین توریست‌های فضایی را به فضا ببرد و ممکن است، انسان را به فضاهایی دورتر از همیشه ببرد.

توییت ماه گذشته ایلان ماسک:” تمام بخش‌های اصلی فالکون هوی باید بین دو تا سه ماه در کیپ (پایگاه فضایی کیپ کاناورال) باشد، بنابراین، پرتاب اساسا یک ماه بعد انجام می‌شود”
توییت ماه گذشته ایلان ماسک:” تمام بخش‌های اصلی فالکون هوی باید بین دو تا سه ماه در کیپ (پایگاه فضایی کیپ کاناورال) باشد، بنابراین، پرتاب اساسا یک ماه بعد انجام می‌شود”

ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر، برنامه خود را در مورد پرتاب موشک فالکون هوی آشکار کرد. طی چهار ماه آینده، در پایان تابستان، شاهد پرتاب موشک عظیم اسپیس ایکس خواهیم بود که روزی انسان را به ماه خواهد برد.

اسپیس ایکس اوایل ماه مه، تست استاتیک موشک فالکون هوی را با موفقیت به پایان رساند. این تست گام بزرگی برای این شرکت فضایی خصوصی محسوب می‌شد. در تست استاتیک موتورهای موشک با نیروی تراست کامل روشن می‌شوند، اما موشک پرتاب نمی‌شود. این تست به مهندسان شرکت امکان ارزیابی نقض‌های فنی همچون نقض مخزن هلیومی را می‌دهد، نقضی که سال گذشته منجر به انفجار یکی از موشک‌های فالکون ۹ شده بود.

پیش از این موشک فالکون ۹ سپتامبر گذشته روی سکوی پرتاب SLC-40 اسپیس ایکس در پایگاه  هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا منفجر شده بود. اما آزمایش دو ماه گذشته، به نظر به‌آرامی انجام شد، این بدین معناست که هیچ مشکل جدی سخت‌افزاری در طول این آزمایش اتفاق نیفتاد. هنوز ساخت هسته موشک کامل نشده است، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، ماه مارس تخمین زده بود، برای تکمیل این بخش موشک، به دو تا سه ماه دیگر زمان نیاز خواهد بود.

موضوع مهم دیگر اینکه، اسپیس ایکس، هنوز مکان مشخصی برای پرتاب موشک فالکون هوی ندارد. پس از انفجار سپتامبر، سکوی پرتاب SLC-40 آسیب دید. گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد عملیات اسپیس ایکس ماه فوریه گفته بود که تعمیرات این سکوی پرتاب تا ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

بنابراین به نظر می‌رسد، این زمان‌بندی جدید ایلان ماسک شاید با مشکلاتی مواجه شود. در واقع، فالکون هوی هم مانند برخی دیگر از پروژه‌های ایلان ماسک اکثر اوقات در زمان‌بندی‌های خود دچار مشکل بوده است. در ابتدا قرار بود، فالکون هوی این تست‌ها را در سال ۲۰۱۳ پشت سر بگذارد، این تاریخ بعدا به بهار ۲۰۱۶ تغییر کرد و سپس به اواخر سال ۲۰۱۶ و بعدازآن هم به اوایل ۲۰۱۷ و اکنون فالکون ۹ واقعا تست استاتیک خود را پشت سر گذاشته است و حالا هم اواخر تابستان امسال، زمان‌بندی که واقع‌بینانه است، اما با توجه به برخی حساسیت‌های کاری، احتمالا ایلان ماسک می‌خواهد، فشار را از روی تیم مأموریت فالکون هوی بردارد!

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر