;
coinex

مقصر بودن واردکنندگان عمده در گرانی خودروهای خارجی

مقصر بودن واردکنندگان عمده در گرانی خودروهای خارجی

قیمت نهایی خودروهای خارجی افزایش قابل توجهی در بازار داشته است. این افزایش غیر قابل توجیه، حدود 4 درصد در نظر گرفته شده است.

براساس اخبار مربوط به گمرک کشور، ثبت سفارش خودرو توسط واردکنندگانی صورت میگیرد که خود دارای نمایندگی هستند، اما آنها با فروش مجوزهای خود به توزیعکنندگان خرد، باعث شده‌اند تا قیمت خودروهای خارجی در بازار افزایش پیدا کند.

براساس اطلاعات موجود تنها نمایندگان رسمی اجازه واردات خودرو را برعهده دارند اما با این وجود، به مدت 20 روز است که این دسته از نمایندگان نیز نمی‌توانند سفارشات خود را برای واردات خودرو به کشور ثبت نمایند و سایت ثبت سفارش غیر فعال شده است.

در این میان اخباری نیز وجود دارد که بر اساس آن تعدادی از نمایندگان رسمی خودرو در کشور، مجوز واردات خودرو را به متقاضیان خرد می فروشند. فروش این مجوز باعث افزایش 4 درصدی قیمت خودرو در بازار ایران شده است.

با تعدادی از نمایندگان مجاز خودرو، یک جلسه مشترک برگزار گردید و موضوعاتی در مورد واردات 5000 دستگاه خودروی خارجی مطرح گردید. نمایندگان این شرکت های وارداتی این تعداد را تکذیب نموده و اعلام کردند بخش زیادی از این تعداد خودرو توسط اشخاص خرد صورت گرفته و همین امر باعث افزایش 4 درصدی قیمت خودروی خارجی در بازار شده است.

اما براساس اطلاعات موجود، این نمایندگی‌های مجاز واردات خودرو بوده‌اند که مجوزهای واردات را با دریافت هزینه 4 درصدی به متقاضیان خرد واگذار نموده‌اند. این نمایندگی ها، افزایش هزینه را معادل با خدماتی دانسته‌اند که در نمایندگی‌ها ارائه می‌گردد.

قوانین بین‌الملل در زمینه تجارت خودرو نشان می‌دهد که هزینه خدمات در قیمت نهایی خودروهای وارداتی لحاظ گردیده است و این هزینه 4 درصدی که در افزایش قیمت خودروهای خارجی وجود دارد فقط از طریق نمایندگان مجاز بوده و مقصر بودن واردکنندگان عمده در این میان مشخص است.

بررسی بازار خودروهای خارجی در چند روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت این خودروها بین 5 تا 15 میلیون افزایش داشته است و یکی از بارزترین دلایل برای این افزایش، همین فروش مجوز ثبت سفارش خودرو وارداتی بوده و مقصر بودن واردکنندگان عمده در گرانی خودروهای خارجی کاملا مشخص است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در این میان حقوق مصرف‌کنندگان نهایی است که به راحتی پایمال می‌گردد. لازم به ذکر است که واردات بسیاری از برندهای مشهور و مطرح خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌گیرد.

.

منبع: tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر