;
coinex

3 روشی که رهبران می‌توانند ذهن آگاهی را در محیط کار افزایش دهند

3 روشی که رهبران می‌توانند ذهن آگاهی را در محیط کار افزایش دهند

کیفیت، علاقه به کار و ذهن آگاهی دقیقا همان چیزی است که امروزه کارکنان به دنبال آن هستند و هر رهبر کسب و کار از تیم‌های خود می‌خواهد. اگر از یک رهبر شرکت در مورد بزرگ‌ترین چالش کسب‌‌وکار آن‌ها سوال کنید احتمالا این جواب را می‌شنوید که وقت کافی در روز ندارند. البته، این مشکل به دنیای کسب و کار محدود نبوده وبلکه یکی از فراگیرترین مشکلات قرن است.

درحالی‌که نرم‌افزارها، دستگاه‌ها، سیستم‌های بهره‌وری و خدمات فراوانی طراحی شده‌اند تا انسان‌ها فقط چند دقیقه زمان بیشتر در روز به دست آورند، اما تکنولوژی خیلی به این وضعیت کمکی نکرده است. امروزه، ما باید سیل اطلاعات، درخواست‌ها و اطلاعیه‌های همزمان را که از همه سو دریافت می‌کنیم مدیریت کرده و بنابراین، تسهیل رسیدگی به کارها در شتاب برای حذف آن‌ها از لیست وظایف ضروری است.

هنگامی‌که نبودن زمان کافی به دغدغه‌ای در محل کار تبدیل می‌شود یک فرهنگ عاری از ذهن آگاهی ایجاد می‌شود و درنتیجه علاقه به کار و کیفیت کلی کار و زندگی کاهش خواهد یافت.

 چگونه فرهنگ ذهن آگاهی را در محل کار ایجاد می‌کنید؟

 با رهبری شروع کنید

ایجاد ذهن آگاهی در محل کار از راس شروع می‌شود. رهبران سازمان باید برای خود فضایی ایجاد کنند که بتوانند تفکر نوآورانه و استراتژیک را در نقش‌های خود به وجود آورند.

بااین‌وجود در شرکتی که رشد سریعی دارد برای رهبران کار سختی نیست که در نقش متخصص یا اجراکننده ظاهر شوند تا همگام با حجم کاری که همیشه در حال افزایش است پیش روند؛ بنابراین مهم است شیوه القای چشم‌انداز سازمان را آموزش داده و از رهبران خود بخواهید به شما بگویند که خود را به‌عنوان یک مدیر چگونه تصور می‌کنند و چگونه می‌خواهند یک سال را از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند.

به‌عبارت‌دیگر، آیا آن‌ها خود را یک متخصص و یا یک مدیر، مربی و رهبر واقعی قبول دارند؟

آیا آن‌ها برای نوآوری، مربیگری، آموزش و رهبری تیم‌های خود زمان بیشتری نیاز دارند؟ اگر چنین است، چه تغییراتی را باید در 30، 60 یا 90 روز آینده انجام دهند؟ اهداف مشخص و عملی برای 90 روز آینده برای توسعه مهارت‌های اصلی رهبری ازجمله گوش دادن و حضور داشتن، از بین بردن موانع تیم و موفقیت در ذهن آگاهی تعیین کنید. هنگامی که تیم مدلی برای پیروی داشته باشد آن‌ها شیوه‌های مشابه اتخاذ کرده و ذهن آگاهی و ارتباط بیشتر با کار را به ارمغان می‌آورند؛ اما توسعه مهارت‌ها با رهبری شرکتی که هوش هیجانی خود را تقویت می‌کند شروع می‌شود.

زمانی را به تغییر فرهنگ اختصاص دهید

سازمان‌ها می‌توانند شیوه‌های ذهن آگاهی را به روش‌های گوناگون القا کنند. به‌عنوان‌مثال، گوگل یک فرآیند آموزش ساده به نام «درون خود را بگرد» را اجرا کرد؛ یک برنامه رهبری دو روزه که ابزارهای ذهن آگاهی و راه‌هایی برای افزایش ضریب هوش هیجانی را فراهم می‌کند.

هر سه ماه به‌عنوان تیم دور هم جمع شوید و به اهدافی که در تلاش برای رسیدن به آن‌ها هستید و نقاط عطف خود، کارهای تاثیرگذار، کارهای بی‌ثمر و نحوه بهبود فرایند کار بیندیشید.

پس‌ازآن نیمی از روز جمعه را به‌تنهایی بگذرانید و افکار و اندیشه‌های خود را تازه کنید. وقت خود را با تماشای سریال یا گذراندن وقت با دوستان تلف نکنید. این روز تعطیل برای اندیشیدن به اهداف شخصی، حرفه‌ای و سازمانی است. درنهایت، تیم دوباره گرد هم می‌آید تا اندیشه‌ها و اهداف خود را برای سه‌ماهه بعدی مطرح می‌کند. این فرایند تیم شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند، تمرکز حواس در فرهنگ سازمان جا می‌افتد و باعث می‌شود روزبه‌روز بهتر کار کنید.

زنجیره زندگی کاری را بهبود بخشید

اختصاص فضاهایی برای تقویت ذهن‌آگاهی و تمرین حضور ذهن در محل کار نیز مفید است. برخی از موفق‌ترین شرکت‌های امروز این کار را انجام داده‌اند. از اتاق‌هایی که مخصوص یوگا و مدیتیشن هستند گرفته تا مدرسانی که برای استفاده از نرم‌افزارها درس خصوصی به کارکنان می‌دهند. شرکت‌هایی مثل مدیوم، استارباکس و آسانا، همه توجه خود را بر افزایش ذهن آگاهی در محل کار معطوف کرده‌اند.

اما ذهن آگاهی چیزی بیش از تقویت سلامتی است. این کار به‌منظور آماده کردن افراد خود برای حل خردمندانه مشکلات، پیش‌بینی نیازها و رفع مشکلات و موقعیت‌های پیچیده است.

ذهن آگاهی در مورد توسعه مهارت‌هایی است که باعث می‌شود تیم شما از روال نیمه خودآگاه به یک وضعیت آگاهانه‌تر و استراتژیک تر پا بگذارد. از طریق ذهن آگاهی، رهبران و کارکنان برای مدیریت پیچیدگی‌های روز آمادگی بهتری خواهند داشت، از احساسات خود آگاه‌تر خواهند بود و سطح کامل‌تری از قصد و هدف کار را به وجود می‌آورند.

بااین‌حال، این امر به‌صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد. رهبران باید روز، هفته و ماه خود را برای افزایش ذهن آگاهی و خلاقیت برای توسعه کار، سازمان‌دهی کنند.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که زمان‌های خاصی از روز را به شناخت موارد تاکتیکی اختصاص دهید که روز کاری را تلف می‌کنند، زمانی را به کار روی تکالیفی که اولویت بالایی دارند و زمانی را به کار استراتژیک اختصاص دهید. بسیار مهم است که رهبران خود این کار را انجام دهند و به تیم‌های خود نیز نحوه انجام این کار را آموزش دهند.

اکنون بیش از همیشه، همه ما به فضا و زمانی برای نفس تازه کردن و تقویت انرژی خود در داخل و خارج از محل کار نیاز داریم. شیوه‌هایی را درون فرهنگ خود اعمال کنید که تیم شما را تشویق کند هماهنگی در درون کار، زندگی و خانواده را ایجاد کنند. ذهن آگاهی و علاقه به کاری که اعضای تیم انجام می‌دهند یک محصول جانبی طبیعی است.

.

منبع: inc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر