;
coinex

هواوی میت بوک X: لپ‌تاپی زیبا اما نه چندان کاربردی

هواوی میت بوک X: لپ‌تاپی زیبا اما نه چندان کاربردی

برای اولین بار وقتی به هواوی میت بوک X نگاه می‌کنید مبهوت خواهید شد و احتمالا در نگاه اول عاشق می‌شوید. این لپ‌تاپ 13 اینچی تقریبا هیچ فضای اضافه در اطراف نمایشگر خود ندارد و کیبورد دستگاه کاملا عریض است. این کامپیوتر قابل‌حمل بسیار سبک بوده و ضخامت آن نیز تنها به اندازه‌ی جای‌گیری جک هدفون است. اگر شما نیز با نویسنده هم عقیده باشید که زیبایی با کارایی تعریف می‌شود، بنابراین خیالتان راحت که میت بوک X زیباترین کامپیوتر سال جاری است.

اگر شما نیز با نویسنده هم عقیده باشید که زیبایی با کارایی تعریف می‌شود، بنابراین خیالتان راحت که لپ تاپ هواوی میت بوک X زیباترین کامپیوتر سال جاری است.

زیبایی ظاهری یکی از ویژگی‌های یک کامپیوتر خوب است و هواوی با تولید میت بوک X نشان داد که در این زمینه نیز مانند گوشی‌های هوشمند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این شرکت چینی برای جذب خریداران و بالا بردن ارزش خرید دستگاه مشخصات فنی جامع و قیمت خرید جذابی را برای میت بوک X در نظر گرفته است. قیمت این دستگاه با پردازنده‌ی Core i5، حافظه‌ی سریع 256 گیگابایتی، 8 گیگابایت رم، نمایشگری با رزولوشن بالا و اسپیکرهای Dolby Atoms، از 1099 دلار آغاز می‌شود. اما دستگاهی که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته نسخه طلایی پرستیژ نام دارد که 1299 دلار قیمت گذاری شده است؛ پردازنده آن به Core i7 و حافظه‌ی SSD این نسخه نیز به 500 گیگابایت ارتقاء یافته است. هردو نسخه‌ی این کامپیوتر قیمت رقابتی و ظاهر بی‌نظیری دارند.

بدنه‌ی بیرونی لپ تاپ هواوی میت بوک X تمام آلومینیومی و چشم‌نواز است؛ این بدنه به‌صورت مات پرداخت شده و در کنار حاشیه‌های براق‌تر دستگاه، اطراف کیبورد، تاچ پد و دکمه‌ی پاور یک تضاد چشمگیر ایجاد کرده است. لوگوی شرکت هواوی پشت دستگاه جلای آینه‌ای خورده که شاید باب سلیقه همه نباشد اما به‌ظاهر لپ‌تاپ جذابیت و شخصیت ویژه‌ای بخشیده است. کیفیت ساخت کلی بدنه میت بوک X را می‌توان در حد دیگر پرچم‌داران دنیای لپ‌تاپ‌ها دانست.

بدنه‌ی بیرونی لپ تاپ هواوی میت بوک X تمام آلومینیومی و چشم‌نواز است؛ این بدنه به‌صورت مات پرداخت شده و در کنار حاشیه‌های براق‌تر دستگاه، اطراف کیبورد، تاچ پد و دکمه‌ی پاور یک تضاد چشمگیر ایجاد کرده است.

به غیر از ظاهر ظریف، کیبورد میت بوک X دیگر بخش دوست داشتنی این دستگاه است. طراحی کلیدهای کیبورد همان حالت استاندارد را دارد فقط کلیدها بزرگ‌تر شده‌، با فاصله‌ی مناسبی از هم جای گرفته‌اند و دکمه‌های پلاستیکی این کیبورد تمام عرض دستگاه را پوشش داده‌اند.

تمام این مشخصات باعث شده تا چندان تغییری در حرکت دادن دست برای دسترسی به دکمه‌های مختلف ایجاد نشده باشد؛ چیزی که در مقایسه با کیبوردهای تخت پروانه‌ای اپل در جدیدترین نسل از مک بوک و مک بوک پرو نیز ویژگی لوکسی به‌حساب می‌آید. با تمام این تفاسیر شاید همچنان بهترین کیبورد لپ‌تاپ متعلق به ThinkPad X1 Carbon باشد اما با اطمینان می‌توان گفت کیبورد هواوی نیز فاصله‌ی چندانی با محصول لنوو ندارد.

تمام این مشخصات باعث شده تا چندان تغییری در حرکت دادن دست برای دسترسی به دکمه‌های مختلف ایجاد نشده باشد؛ چیزی که در مقایسه با کیبوردهای تخت پروانه‌ای اپل در جدیدترین نسل از مک بوک و مک بوک پرو نیز ویژگی لوکسی به‌حساب می‌آید.

تنها اشکالی که به کیبورد میت بوک وارد است نور پس‌زمینه دکمه‌هاست که متاسفانه به‌صورت مساوی تمام دکمه‌ها را روشن نمی‌کند؛ به‌عنوان مثال: بدنه‌ی کلید Y تیره‌تر از دیگر بخش‌های آن است، گوشه‌ی بالا سمت چپ کلید G به‌روشنی پایین سمت راست آن نیست و کلید O نیز به شکل یک دایره کامل روشن نمی‌شود.

برخلاف طراحی زیبای این دستگاه در هنگام کار کردن با میت بوک X در محیط‌های با نور کم احساس خواهید کرد که کیبورد دستگاه کمی کثیف یا لکه شده است.

وقتی از کار با کیبورد تقریبا خوب این محصول نوبت به کار با تاچ پد میت بوک می‌رسد اوضاع خوب پیش نمی‌رود؛ خوشبختانه اخیرا مشکلات مزمن تاچ‌پدهای ویندوزی غیرپاسخگو با عملکرد ضعیف به لطف پیشرفت تکنولوژی کمتر شده، اما ظاهرا این اشکال در هوآوی میت بوک X بازگشته تا انتقام بگیرد.

این تاچ پد به‌طور اسمی قرار بوده موجب افزایش دقت کاربران باشد اما در عمل حتی نزدیک به چنین چیزی نیست؛ حرکت دادن نشانگر به‌وسیله این تاچ مانند هدایت کردن یک فرد مست به مقصد خود است! به عنوان مثال برای حرکت دادن چند پیکسلی نشانگر ناچار خواهید شد دست خود را چند بار بر روی این تاچ پد بکشید؛ متاسفانه تجربه کار با این بخش از لپ تاپ هواوی میت بوک X نه‌تنها رضایت‌بخش نیست، بلکه کاملا آزاردهنده و غیرقابل اطمینان است.

هنگام کار با هر لپ‌تاپی معمولا شما با لمس کردن تاچ پد عمل کلیک کردن را انجام می‌دهید اما تاچ پد میت بوک X همان‌طور که در تشخیص کشیدن انگشت ضعف دارد در شناسایی لمس‌های شما نیز ناکارآمد است، تا جایی که مجبور می‌شوید عطای استفاده از آن را به لقایش ببخشید و به سراغ یک موس خارجی بروید.

این اشکالات برای ما بسیار عجیب بود زیرا وقتی مک بوک پرو مدل 2010 می‌تواند تجربه‌ی یک تاچ پد بی‌نقص و روان را ارائه کند، بنابراین از یک لپ‌تاپ پرچم‌دار ویندوزی سال 2017 نیز انتظار مشابهی داریم، اما میت بوک X هواوی در این بخش شما را ناامید خواهد کرد.

این اشکالات برای ما بسیار عجیب بود زیرا وقتی مک بوک پرو مدل 2010 می‌تواند تجربه‌ی یک تاچ پد بی‌نقص و روان را ارائه کند، بنابراین از یک لپ‌تاپ پرچم‌دار ویندوزی سال 2017 نیز انتظار مشابهی داریم، اما میت بوک X هواوی در این بخش شما را ناامید خواهد کرد.

می‌توانید خدا را شاکر باشید که اکنون موس‌های بی‌سیم اختراع و تولید شده‌اند زیرا میت بوک X نیز مانند مک بوک پرو 2016 از کمبود پورت‌های ارتباطی رنج می‌برد.

در سمت چپ این کامپیوتر یک پورت USB نوع C و جک هدفون قرار گرفته و در سمت راست تنها یک پورت USB نوع C دیگر به تنهایی قرار داده شده است.

احتمالا در ابتدا کمی هیجان‌زده شدید که حداقل می‌توان از هردو درگاه USB برای شارژ کردن دستگاه استفاده کرد، اما خیلی زود متوجه خواهید شد تنها پورت سمت چپ دستگاه قادر به شارژ کردن لپ‌تاپ شماست و هنگامی که شارژر خود را به پورت سمت راست متصل کنید، یک پیام سیستمی برای تعویض محل شارژر خود دریافت خواهید کرد.

در سال 2017 به سر می‌بریم و با وجود اینکه گوگل دو سال پیش در کروم بوک پیکسل2 به سادگی نشان داد که شارژ کردن دستگاه از دو طرف امکان پذیر است، اما همچنان اکثر محصولات سال جاری از این قابلیت بی‌بهره‌اند و میت بوک X هوآوی نیز جزو همین دسته است.

با وجود کمبود پورت‌های ارتباطی در این دستگاه ناچار به استفاده از دانگل تبدیل به پورت‌های مختلف هستید و خوشبختانه هواوی در این زمینه کاملا حساب شده عمل کرده و تبدیل پورت USB-C به HDMI، VGA و پورت USB کلاسیک را برای کاربران در جعبه محصول قرار داده است. ضمنا نمی‌دانیم به چه دلیل، اما اگر بخواهد مانیتور دستگاه را به تلویزیون یا مانیتور و… متصل کنید باید از پورت USB-C سمت راست دستگاه بهره ببرید.

با وجود کمبود پورت‌های ارتباطی در این دستگاه ناچار به استفاده از دانگل تبدیل به پورت‌های مختلف هستید و خوشبختانه هواوی در این زمینه کاملا حساب شده عمل کرده و تبدیل پورت USB-C به HDMI، VGA و پورت USB کلاسیک را برای کاربران در جعبه محصول قرار داده است.

خب اگر با توضیحاتی که تا اینجای کار به شما ارائه شده این‌گونه برداشت کرده‌اید که در میت بوک X با یک مهندسی عالی سخت‌افزاری و یک پیاده‌سازی نرم‌افزاری سهل‌انگارانه طرف هستیم، باید بگوییم که بله درست متوجه شده‌اید!

پیام‌های راهنمای سیستمی، مانند آنچه در مورد استفاده از پورت‌های USB دستگاه ارائه می‌شوند، توسط نرم‌افزار MateBook Manager ارسال شده و اجرای همیشگی این نرم‌افزار فشار عملکرد پایه‌ای ویندوز را دو برابر کرده و همچنین منابع بیشتری برای سیستم‌عامل را اشغال می‌کند؛ شاید تنها کاربرد مفید این نرم‌افزار کمک به پیدا کردن آپدیت درایور برای شما باشد.

البته منظور ما این نیست که شرکت هواوی میت بوک X را به یک لپ‌تاپ با نرم‌افزارهای اضافی و کندکننده متعدد تبدیل کرده، خیر! اتفاقا هواوی در این دستگاه تلاش داشته تا نزدیک‌ترین نسخه به ویندوز 10 خالص که با محوریت حذف نرم‌افزارهای اضافی طراحی شده را به کاربران ارائه دهد.

اگر تاچ پد ناکارآمد دستگاه را در نظر نگیرید تجربه کاربری این لپ‌تاپ کاملا روان و سریع است؛ که از یک کامپیوتر دارای پردازنده Core i7-7500 و 8 گیگابایت رم نیز برای کاربری روزمره جز این هم انتظاری نمی‌رود. اگر می‌خواهید از نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی و چندرسانه‌ای استفاده کنید، متاسفانه این دستگاه چندان برای این کارها مناسب نیست و پس از مقداری فعالیت با تمام قدرت، بخش پایین لپ‌تاپ شروع به داغ شدن خواهد کرد.

اگر تاچ پد ناکارآمد دستگاه را در نظر نگیرید تجربه کاربری این لپ‌تاپ کاملا روان و سریع است؛ که از یک کامپیوتر دارای پردازنده Core i7-7500 و 8 گیگابایت رم نیز برای کاربری روزمره جز این هم انتظاری نمی‌رود.

با این تفاسیر لپ تاپ هواوی میت بوک X را می‌توان یک محصول برای کاربری‌های فراتر از موبایل و یک همراه خوب دانشجویی یا خبرنگاری توصیف کرد، اما فراموش نکنید که تاچ پد دستگاه همچنان باعث آزار کاربران خواهد بود.

ما از ابتدای امر در مورد باتری میت بوک X نگران بودیم و متاسفانه درست هم حدس زده بودیم. شما با یک‌بار شارژ کردن کامل میت بوک X حداکثر 6 ساعت می‌توانید از آن بهره ببرید؛ حتی اگر فقط به کارهای سبک مانند گردش در اینترنت و ویرایش متن بپردازید نیز حدودا پس از 5 ساعت دستگاه از شما درخواست شارژر خواهد داشت. این رقم برای لپ‌تاپی با این ظرافت به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و مطمئنا تصمیم هوآوی در بکار گیری یک باتری 5449 میلی‌آمپری صرفا برای سبک نگه داشتن وزن دستگاه، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

یکی از معضلاتی که این باتری با آن مواجه است نمایشگر میت بوک X است؛ رزولوشن 2160 در 1440 پیکسل تجربه بصری بی‌نقصی را برای کاربر به همراه خواهد داشت اما هرکدام از این پیکسل‌های بیشتر موجب بالا رفتن مصرف باتری این دستگاه شده‌اند. به‌علاوه نور مناسب این صفحه‌نمایش باید کمی بیش از متوسط تنظیم گردد که این مورد نیز باعث بیشتر شدن مصرف باتری دستگاه خواهد شد؛ ناگفته نماند که مک بوک پرو جدید نیز با همین مشکل مواجه است و در هردوی این محصولات برای راحتی بیشتر باید نور صفحه‌نمایش دستگاه را افزایش دهید.

با وجود تمام انتقاداتی که به نمایشگر میت بوک X وارد کردیم باید اعتراف کنیم که از کار کردن با این نمایشگر کم حاشیه و پوشیده شده با گوریلا گلس لذت فراوان خواهید برد.

از لحاظ سیستم پخش صوتی نیز همان‌طور که هواوی وعده داده، میت بوک X با بهره‌گیری از Dolby Atoms یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هایی است که تا کنون تجربه کرده‌اید. صدای بم بلندگوهای این دستگاه کمی پایین است اما از نظر وضوح حتی در بلندترین میزان صدا نیز فوق‌العاده عمل می‌کند و خوشبختانه هیچ صدای زیر آزاردهنده‌ای نیز تولید نمی‌شود.

تجربه کار با هوآوی میت بوک X سرشار از لحظات تلخ و شیرین است. همان‌قدر که ظاهر زیبا و سنسور اثر انگشت بکار رفته در دکمه پاور دستگاه شیرین است؛ همان‌قدر نیز تاچ پد افتضاح و عمر باتری آن کام شما را تلخ خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند تمام و کمال از دیگر ویژگی‌های این محصول مانند نمایشگر چشم‌نواز و وزن سبک آن لذت ببرید.

تجربه کار با هوآوی میت بوک X سرشار از لحظات تلخ و شیرین است. همان‌قدر که ظاهر زیبا و سنسور اثر انگشت بکار رفته در دکمه پاور دستگاه شیرین است؛ همان‌قدر نیز تاچ پد افتضاح و عمر باتری آن کام شما را تلخ خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند تمام و کمال از دیگر ویژگی‌های این محصول مانند نمایشگر چشم‌نواز و وزن سبک آن لذت ببرید.

هواوی میت بوک X از لحاظ ظاهری یکی از زیباترین کامپیوترهایی است که تاکنون تولید شده و درعین‌حال کاملا سبک‌وزن و خوش‌ساخت است. اما متاسفانه تاچ پد شیطانی و کمبود پورت‌های این کامپیوتر به شما اجازه نمی‌دهند تا از این لپ‌تاپ سبک به‌صورت خالص بهره ببرید.

میت بوک X احساس کار با یک لپ‌تاپ آینده‌نگر را به کاربر منتقل می‌کند و هواوی می‌تواند با خیال راحت سال‌های طولانی از همین طراحی استفاده کند و تنها کافیست در جزئیات مهندسی و پایه‌ای محصولات بعدی خود تغییراتی را ایجاد نماید. باتری بزرگ‌تر، قابلیت شارژ از دو طرف، تاچ پد قابل اعتماد، حداقل تغییراتی هستند که امیدواریم در نسل بعدی این محصول شاهد آن‌ها باشیم.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر