;
coinex

امضای تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه رصدخانه ملی

امضای تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه رصدخانه ملی

در زمینه علوم و اکتشافات فضایی، یک تفاهم‌نامه تاسیس مرکز پژوهشی، با حضور رئیس سازمان فضایی ایران و رییس دانشگاه کاشان در این دانشگاه امضاء شد.

امضای این تفاهم نامه در مورد رصدخانه ملی در شهر کامو از توابع کاشان بود.

در این تفاهم‌نامه، دانشگاه کاشان تعهد داده است تا زیر ساخت‌های لازم را برای ساخت پژوهشکده را فراهم کند و سازمان فضایی ایران نیز باید برای انجام کارهای تحقیقاتی نسبت به تجهیز آن اقدام نماید.

علاوه بر تفاهم نامه گفته شده، تفاهم‌نامه دیگری نیز بین سازمان فضایی ایران و دانشگاه کاشان منعقد گشت که عنوان آن مسابقه اهداف تاسواره‌ها بود.

از هداف امضای این تفاهم‌نامه می توان به پرتاب ماهواره‌های مکعبی با کاربردهای علمی را ذکر نمود.

رییس سازمان فضایی، محسن بهرامی با اشاره به انقعاد تفاهم‌نامه این سازمان با دانشگاه کاشان گفت:

ایران سابقه خوبی در طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی دارد، به همین منظور مرکزی در سال 1350 در ماهدشت کرج تجهیز و فعال شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران در این زمینه ابراز امیدواری کرد، زیرا با فعال‌تر شدن این مرکز بانک اطلاعات ماهواره‌های سنجشی در ماهدشت تشکیل می شود تا تمام اطلاعاتی را که در سالیان طولانی وجود داشته است، به صورت دیجیتال آماده شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

بهرامی اضافه کرد:

در ساخت ماهواره‌های سنجشی با چند دانشگاه کشور همکاری می‌کنیم و چند ماهواره نیز در حال ساخت است که ماهواره پیام امیرکبیر یکی از آنها است که در کمتر از یک سال آینده آماده پرتاب می‌شود.

وی اشاره نمود که ماهواره ظفر نیز تا دو سال آینده آماده پرتاب می‌شود و در ادامه گفت:

ماهواره دوستی نیز در نوبت پرتاب است که امیدواریم پرتاب آن نیز انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در خصوص ساخت ماهواره‌های مخابراتی گفت: مذاکرات بین‌المللی مفصلی انجام شده تابتوانیم با تامین ماهواره مخابراتی نیازهای کشور را برآورده کنیم.

وی اشاره کرد:

در این پژوهشگاه ساخت ماهواره ناهید1 انجام شده و در حال انجام آزمایش‌های نهایی است، در این پژوهشگاه طراحی‌های مفهومی ماهواره ناهید2 نیز  شروع شده و گام‌های نخست آن در حال انجام است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر