;
coinex

تصویب قانون استخراج سیارکی با اکثریت قاطع آرا در پارلمان لوکزامبورگ

پارلمان لوکزامبورگ با اکثریت قاطع آرا، رأی به تصویب قانون استخراج سیارکی داد. این قانون به شرکت‌های فضایی امکان استخراج مواد معدنی از اجرام فضایی را می‌دهد. این کشور اروپایی از سال 2016 مشغول رسیدگی به این قانون بود، قرار بود، این قانون از اوایل سال جاری اجرایی شود، اما درروند رسیدگی به آن تأخیرهای ایجاد شد و اکنون، به نظر می‌رسد، زمان استفاده از منابع معدنی فضایی فرارسیده باشد. این قانون در پارلمان لوکزامبورگ با اکثریت به‌اتفاق آراء به تصویب رسید و از تاریخ 1 اوت (10 مرداد) اجرا می‌شود.

لوکزامبورگ سال گذشته، پیش‌نویس قانونی را آماده کرد که به‌موجب آن، شرکت‌های خصوصی در صورت دریافت مجوز مأموریت و همچنین تبعیت از قوانین بین‌المللی، امکان بهره‌برداری از سیارک‌ها و دیگر اجرام آسمانی نزدیک زمین را خواهند داشت. قانون لوکزامبورگ شباهت زیادی به قانونی دارد که در سال 2015 به امضای پرزیدنت اوباما رسید. بر اساس این قانون تمامی شرکت‌های استخراج معادن حق استخراج معادن سیارکی را دارند.

هردوی این قوانین از معاهدات بین‌المللی (مشخصا معاهده فضایی ماورای جو -1962) تابعیت می‌کنند که بر اساس آن، کشورها حق ادعای مالکیت ماه و سیارک‌ها را ندارند، بنابراین، مالکیت سیارک‌ها به شرکت‌ها داده نمی‌شود، بلکه تنها مواد معدنی استخراجی به این شرکت‌ها تعلق خواهد داشت.

بااین‌حال، برخلاف قانونی که در ایالات‌متحده آمریکا تصویب شد، ذینفعان اصلی، لزوما نباید در لوکزامبورگ مستقر باشند تا از این قانون بهره‌مند شوند، بلکه تنها داشتن یک دفتر در این کشور کفایت می‌کند. گفته می‌شود که هر شرکت فضایی که علاقه‌مند به فعالیت در لوکزامبورگ است، می‌تواند مجوز رسمی از این کشور دریافت کند.

به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه، بسیاری از کشورهای اروپایی از چنین سطحی از قوانین حمایتی برخوردار نیستند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی فضایی، لوکزامبورگ را به‌عنوان مرکز اروپایی خود انتخاب کنند، چراکه قوانین این کشور امکان گسترش فعالیت‌های این شرکت‌ها را فراهم می‌کند. لوکزامبورگ هم‌اکنون در پی جذب سرمایه‌گذار است. این کشور در حال حاضر، در حال مذاکره رسمی با حدود 20شرکت و کارآفرین فضایی ازجمله نام‌های بزرگی همچون دیپ اسپیس و پلانتری ریسورسز است.

لوکزامبورگ سال گذشته، پیش‌نویس قانونی را آماده کرد که به‌موجب آن، شرکت‌های خصوصی در صورت دریافت مجوز مأموریت و همچنین تبعیت از قوانین بین‌المللی، امکان بهره‌برداری از سیارک‌ها و دیگر اجرام آسمانی نزدیک زمین را خواهند داشت
لوکزامبورگ سال گذشته، پیش‌نویس قانونی را آماده کرد که به‌موجب آن، شرکت‌های خصوصی در صورت دریافت مجوز مأموریت و همچنین تبعیت از قوانین بین‌المللی، امکان بهره‌برداری از سیارک‌ها و دیگر اجرام آسمانی نزدیک زمین را خواهند داشت

شرکت دیپ اسپیس قصد دارد، نخستین مأموریت خود برای فرود بر روی یک سیارک را تا سال 2020 به انجام برساند. پلانتری ریسورسز هم سال 2015 برای این منظور نخستین فضاپیمای آزمایشی خود را از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد.

البته این قانون به‌یک‌باره از این کشور کوچک اما ثروتمند اروپایی سر درنیاورده است، این کشور سابقه طولانی درزمینهٔ فعالیت‌های فضایی دارد. لوکزامبورگ نخستین فعالیت بزرگ فضایی خود را در سال 1985 شروع کرد، جایی که این کشور اولین اپراتور خصوصی ماهواره اروپا را تأسیس کرد که درنهایت به بزرگ‌ترین اپراتور ماهواره جهان تبدیل شد. این‌یکی از دلایلی است که این کشور ازلحاظ تولید ناخالص داخلی، یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود.

علاوه بر این، این کشور در طول سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی در استخراج سیارک‌ها انجام داده، حتی با شرکت دیپ اسپیس همکاری‌هایی را برای ساخت یک فضاپیمای آزمایشی به‌منظور آزمایش تکنولوژی‌های معدن کاری فضایی داشته است. ممکن است، تا شروع اولین معدنکاری‌های فضایی، ده‌ها سال فاصله داشته باشیم، اما لوکزامبورگ باوجود، اولین بودن در بین کشورهای اروپایی، آینده صنعت خود را بیمه کرده است.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر