;
coinex

اعلام قیمت‌های جدید اینترنت؛ منتظر سرعت ۵۰ مگابیت برثانیه فیبرنوری باشید!

اعلام قیمتهای جدید اینترنت

ارائه اینترنت بر مبنای سرعت به جای حجم روش جدیدی برای ارائه اینترنت در کشور است. ارائه اینترنت تا قبل از این به شیوه‎ای دیگر بود و استفاده کنندگان لازم بود تا حجم مورد نیاز را خریداری کنند اما از این پس به جای اینکه افراد حجم خریداری کنند، سرعت را خریداری می‌کنند.

این مدل عرضه اینترنت، یک سیاست مصرف منصفانه است و ارائه سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه را دارا است. اپراتورها بسته به شرایط و در حوزه رقابتی می‌توانند اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر حدود تعیین‌شده ارائه دهند.

در این روش جدید برای کاربران کم مصرف نیز سطح ۱۰ هزار تومانی تعریف شده که شامل ۳ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۶ گیگابایت داخلی است.

قیمت‌های ارائه اینترنت بر مبنای مصوبه سازمان تنظیم مقررات به صورت جدول زیر است:

سرعت اینترنت سقف حجم مصرف اینترنت بین‌الملل (بر مبنای گیگابایت) سقف حجم مصرف اینترنت داخلی (بر مبنای گیگابایت) قیمت ماهانه (بر حسب تومان)
۵۱۲ کیلوبیت تا ۲ مگابیت برثانیه (کم مصرفها) ۳ گیگابایت ۶ گیگابایت ۱۰ هزار تومان
۵۱۲ کیلوبیت تا ۲ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۲۰ هزار تومان
۲ مگابیت تا ۶ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۳۵ هزار تومان
۶ مگابیت تا ۲۰ مگابیت برثانیه ۱۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۵۰ هزار تومان
بالای ۲۰ مگابیت برثانیه ۵۰ مگابایت ۱۰۰ مگابایت ۲۵۰ هزارتومان
۵۰ مگابیت برثانیه (فیبرنوری) ۷۰ مگابایت ۱۴۰ مگابایت ۳۰۰ هزارتومان

سیاست مصرف منصفانه، نه اینترنت بی‌نهایت

اینترنت واقعا نامحدود نیست، زیرا این امکان وجود دارد یک مشترک دائما دانلود و شبکه را اشغال کند. بنابراین یک حد در نظر گرفته شده است که اصطلاحا به آن مصرف منصفانه می‌گویند. وقتی در بخش ثابت سرعت را می‌فروشند، یک محدودیت هم قرار می‌دهند و اگرچه در این روش سرعت را خریداری می‌کنیم، اما تا یک حد می‌توان با همان سرعت دانلود کرد.

در روش جدید ارائه اینترنت ایران لازم است تا کاربران برای مصرف اضافه جداگانه، حجم بخرند. قیمت حجم اضافه نیز تقریبا مانند گذشته است.

ارائه ۱۰ برابر حجم تعیین‌شده توسط اپراتورها

اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، اجازه دارند تا از ۲۰ گیگ تا ۲۰۰ گیگ هم در اختیار مشترکین قرار دهند. با ۲۰۰ گیگابایت اینترنت ماهانه و با سرعت ۲ مگابیت در ثانیه، می‌توان به صورت یکسره در یک روز تا ۸ ساعت فیلم دانلود نمود و یا به تماشای تلویزیون آنلاین پرداخت بدون اینکه حجم تمام شود. البته این ویژگی در اینترنت داخلی امکان پذیر است زیرا مصرف حجم بالا معمولا برای اینترنت داخلی است. اینترنت داخلی را اپراتورها بسته به شرایط و در حوزه رقابتی تا ۱۰ برابر این حد می‌توانند ارائه دهند. اینترنت بین‌الملل نیز اجازه دارد تا دو برابر افزایش یابد.

سرعت فیبر نوری تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه

مخابرات در حال حاضر فیبر نوری را در بعضی از شهرها واگذار کرده و می‌تواند در سراسر کشور نیز روی فیبر نوری کار کند. البته برای فناوری‌های مختلفی نیز تعرفه‌گذاری شده است. تعرفه‌های قبلی همه بر اساس ADSL بودند، اما سرعت‌های بالاتر نیز در این طرح جدید تعریف شده است.

اجرایی شدن مصوبه تا پایان مرداد

زمان اجرایی شدن این مصوبه از طرف اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت، نهایتا تا آخر هفته ابلاغ می‌شود. همچنین ظرف یک هفته پس از ابلاغ، اپراتورها باید آن را اجرایی نمایند. بنابراین این طرح نهایتا تا پایان مرداد اجرایی خواهد شد.

در این طرح اپراتورها مجاز نیستند سرعت کمتر از ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه ارائه دهند. اپراتورها باید سرویس‌های داخلی را افزایش دهند تا شبکه ملی اطلاعات به نحو مناسبی در اختیار همه قرار گیرد.

خود کاربران نیز می‌توانند نظارت لازم را انجام دهند، زیرا نظارت بر سرعت از نظارت بر حجم آسان‌تر و اجرایی‌تر است و در صورت مشاهده تخلف، کاربران می‎توانند ابتدا به اپراتور ارجاع داده و اگر نتیجه نداد به رگولاتوری شکایت نمایند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر