;
coinex

واردات کم سابقه خودرو؛ ۲۳ هزار خودرو و خروج ۶۴۰ میلیون دلار ارز از کشور طی 4 ماه

واردات کم سابقه خودرو؛ ۲۳ هزار خودرو و خروج ۶۴۰ میلیون دلار ارز از کشور طی 4 ماه

بر اساس آمارهای موجود که مربوط به تجارت خارجی کشور هستند، در 4 ماهه نخست امسال، 15477 خودرو با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی وارد کشور شده است که با وزن 22 هزار تن ارزش 426 میلیون دلار داشته‎اند.

همچنین در همین مدت 7700 خودرو با حجم موتور 2000 تا 2500 سی سی با وزن تقریبی 12 هزار تن وارد کشور شده که ارزش ارزی آن 213 میلیون دلار است. به این ترتیب تا تیر ماه سال جاری حدود 23 هزار خودرو وارد کشور شده که ارزش ارزی 639 میلیون دلاری داشته است.

واردات ۲۳ هزار خودرو در ۴ ماهه نخست سال جاری با ارزش حدودی ۶۴۰ میلیون دلار و جهش ۸ هزار عددی، یک حد نصاب تازه را ثبت کرده است.

36 هزار تن به ارزش 310 میلیون دلار قطعه در زمینه واردات قطعات منفصله خودرو با درصد ساخت داخل کمتر از 30 درصد، وارد کشور شده است. در زمینه قطعات خودرو با ساخت داخل کمتر از 50 درصد نیز میزان واردات حدود 196 میلیون دلار بوده است.

امکان مقایسه مشخص تعداد خودروهای وارداتی با مدت مشابه سال گذشته وجود ندارد زیرا متاسفانه گمرک ایران، قسمت دوم جداول آمارهای تجارت خارجی را حذف کرده است.

هر چند آمارهای تجارت خارجی از اهمیت فوق العاده برای بازرگانی کشور برخورداراند اما در حال حاضر تمام آمارهای بانک مرکزی به صورت مقایسه‎ای با دو سال گذشته انجام می‏شود و این موضوع از طرف گمرک ایران رعایت نمی‎شود.

اقلام عمده وارد شده به کشور طی چهار ماهه نخست سال 1396

در حال حاضر رویه انتشار داده‎های گمرک ایران مانند سال گذشته که به صورت مقایسه‎ای منتشر می‎شدند نیست و این رویه متوقف شده است.

تا تیر ماه سال 94 حدود 11 هزار خودرو با حجم موتور 1500 تا 2500 سی سی وارد کشور شده بود اما در 4 ماهه نخست سال 95 حدود 15 هزار خودرو با حجم موتور مذکور و با ارزش 390 میلیون دلار به کشور وارد شد.

واردات کم سابقه ۲۳ هزار خودرو در ۴ ماه و خروج ۶۴۰ میلیون دلار ارز از کشور

بنابراین می‎توان فهمید که اجرای مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی که با هدف جلوگیری از واردات خودروهای گران قیمت تصویب شد، با چالش رو به رو شده است زیرا براساس اخبار موجود در تیرماه سال جاری میانگین ارزش وارداتی هر خودرو 34 هزار دلار بوده که این شاخص در سال گذشته 26 هزار دلار و در سال 91 حدود 18 هزار دلار بوده است. این موضوع نشان می‌دهد میانگین ارزش وارداتی هر خودرو نیز افزایش پیدا کرده است.

.

منبع: tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر