;
coinex

ایستگاه فضایی بین المللی از نگاه آمار و ارقام

ایستگاه فضایی بین المللی از نگاه آمار و ارقام

ایستگاه فضایی بین ‌المللی بزرگ‌ترین فضاپیمایی است که تاکنون ساخته‌شده و مونتاژ آن در طی دو دهه انجام شده است. اولین بخش آن ماژول کنترل زاریای (Zarya) روسیه که برق و نیروی محرکه اولیه ایستگاه را فراهم می‌کند، بیستم نوامبر سال 1998 راه‌اندازی شد. از سال 2000 خدمه‌های بین‌المللی به‌طور مداوم در آنجا مشغول به کار بوده‌اند.

طبق گزارش ناسا موارد زیر، اعداد و ارقام مرتبط با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تا اوت 2017 است:

100: صد میلیارد دلار هزینه برآورد شده ایستگاه فضایی بین ‌المللی است. این رقم به این ایستگاه فضایی لقب گران‌ترین شی واحد در جهان را داده است.

20: بیست میلیون دلار مقدار پولی است که دنیس تیتو، یک کارآفرین مولتی میلیونر آمریکا پرداخت تا اولین نفری باشد که تاکنون به‌عنوان یک توریست فضایی با هزینه خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده است. او قبل از بازگشت به زمین به مدت هشت روز در ایستگاه ماند.

925000: نهصد و بیست و پنج هزار پوند (419600 کیلوگرم) میزان وزن ایستگاه فضایی بین المللی است که معادل بیش از 320 اتومبیل است.

534: تعداد روزهایی که فضانورد پگی ویتسون کار و زندگی خود را در فضا در طی دوره ماموریت‌های مختلف سپری کرده است. او در ماموریت‌های 5، 16، 50، 51 و 52 حضور داشته و همچنین در دو ماموریت شاتل فضایی فرمانده بوده است.

357: 357 فوت (109 متر) طول کلی این ایستگاه است که به‌اندازه طول یک زمین فوتبال آمریکا بوده و شامل قطعات بال ستون فقرات و بال‌های خورشیدی است.

340: تعداد روزهایی است که فضانورد اسکات کلی در ایستگاه اقامت داشته است. او دارای رکورد انجام طولانی‌ترین ماموریت را دارد.

240: متوسط ​​فاصله مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی از سطح زمین به مایل (400 کیلومتر) است. در یک روز روشن، ایستگاه فضایی بین‌ المللی به‌راحتی با چشم غیرمسلح از زمین قابل‌مشاهده است. مشاهده‌گران در کره زمین می‌توانند ایستگاه را که از بالای سر آن‌ها می‌گذرد با ردیابی آن با استفاده از ابزارهای ناسا ببینند.

222: تعداد افرادی است که به ایستگاه فضایی سفر کرده‌اند.

201: تعداد پیاده‌روی فضایی است که تاکنون برای مونتاژ، حفظ و یا تعمیر ایستگاه فضایی انجام شده است.

135: تعداد دفعاتی است که شما مجبور هستید سرتاسر امریکای شمالی طی کنید تا معادل مسافت طی شده توسط ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در طول یک روز شود (تقریبا فاصله رفت و برگشت به ماه است).

90: میزان دقایقی است که طول می‌کشد ایستگاه فضایی به دور زمین بچرخد چون با سرعت 4.8 مایل (7.7 کیلومتر) در ثانیه حرکت می‌کند.

75 تا 90: مقدار کیلووات برقی است که توسط یک آکر (Acre، مساحتی معادل 4046 متر مربع) از صفحه‌های خورشیدی تامین می‌شود.

52: تعداد رایانه‌های خارج از ایستگاه فضایی بین المللی برای کنترل سیستم‌های آن است.

52: تعداد ماموریت‌هایی است که برای ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شد.

18: تعداد کشورهایی است که خدمه فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی داشته‌اند.

8: میزان مایل (معادل 12.9 کیلومتر) طول کلی سیم که به سیستم برق الکتریکی منتقل می‌شود.

6: تعداد ماه‌هایی است که یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی در طی یک ماموریت کار و زندگی می‌کند.

5: تعداد فضاپیماهای بدون سرنشینی است که برای حمل‌ونقل وسایل به ایستگاه فضایی استفاده شد. فضاپیمای رباتیک شامل فضاپیمای پیشرفته روسیه، فضاپیمای ترابری خودکار سازمان فضایی اروپا و سازمان ترابری اچ 2 ژاپن است. ناسا همچنین با شرکت اسپیس ایکس قرارداد بسته است تا پروازهای باری را با استفاده از فضاپیمای بدون سرنشین دراگون خود  انجام دهد و با شرکت Orbital Science در ویرجینیا نیز قرار داد بست تا با استفاده از فضاپیمای باری Cygnus کار تامین محموله را انجام دهد.

5: تعداد سازمان‌های فضایی است که به ساخت ایستگاه کمک کرده‌اند. ناسا، روسکاسموس روسیه، آژانس فضایی ژاپن، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا همه به ساخت ایستگاه کمک کردند.

4: چهار تن مواد غذایی برای تامین سه خدمه برای حدود شش ماه (3630 کیلوگرم) نیاز است. چند نمونه از غذاهای موردعلاقه خدمه ایستگاه فضایی بین المللی شامل کوکتل میگو، چیپس، کباب گوشت، خوراک سبزی، ماکارونی و پنیر، شکلات و آب‌نبات است. لیموناد محبوب‌ترین نوشیدنی آن‌ها است.

3: تعداد اولین خدمه‌های ایستگاه در سال 2000 و تعداد فضانوردان و یا فضانوردانی است که با فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه سفر کردند.

2: کمترین تعداد خدمه روی ISS از آغاز ماموریت‌های طولانی‌مدت است.

2: تعداد دفعاتی است که یک مشعل المپیک در ایستگاه فضایی حمل شده است.

1: تعداد دفعاتی است که یک مشعل المپیک در یک راهپیمایی فضایی خارج از ایستگاه فضایی حمل شده است. در تاریخ 9 نوامبر 2013، فضانوردان روسی اولگ کوتوف و سرگئی ریازانسکی مشعل بازی‌های زمستانی 2014 را در سوچی روسیه، در یک راهپیمایی فضایی حمل کردند.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر