;
coinex

بررسی میزان امنیت زانتیا

بررسی میزان امنیت زانتیا

همیشه صحبت هایی در مورد میزان ایمنی سیتروئن زانتیا وجود دارد که گفته می‌شود خودروی امنی نیست. اما برای اینکه به جواب این سوال دست یابیم لازم است تا نگاهی دقیق‌تر به ایمنی این خودرو داشته باشیم.

سیتروئن خودرویی به نام زانتیا (Xantia) را در سال ۱۹۹۲ میلادی یعنی حدود ۲۵ سال پیش، معرفی و تولید کرد. این خودرو در کلاس C یا همان خودروی متوسط شهری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی اصطلاحات تخصصی خودرو ، انواع کلاس‌های بدنه خودرو

زانتیا به دو صورت متفاوت طراحی و تولید شد. یکی استیشن و دیگری ناچ‌بک که در بعضی مواقع هاچ‌بک و سدان هم گفته می‌شود که البته مدل استیشن این خودرو وارد ایران نشد.

در سال ۲۰۰۲ میلادی بود که سیتروئن این خودرو را از خط تولید کشور خود خارج نمود. در آن زمان که زانتیا در بازار جهانی درحال توقف تولید بود، سایپا آن را به بازار ایران عرضه کرد و در پاییز سال ۱۳۸۹ بعد از اتمام قرارداد ۱۰ سال تولید زانتیا در ایران، به عمر این خودرو پایان داد.

میزان امنیت خودروی زانتیا

هرچند زانتیا یک خودرو شیک، به‌روز و جوان‌پسند بود و هندلینگ و سیستم تعلیق مناسبی داشت، اما در این میان ضعف ایمنی این خودرو نیز دیده می شد. زانتیا در سال ۱۹۹۷ میلادی در تست تصادف یورو ان‌کپ شرکت کرد ولی نتایج مطلوبی به دست نیامد.

سال ۱۹۹۷ میلادی اندکی ظاهر خودرو تغییر کرد و دو کیسه‌ی هوای سرنشینان جلو به‌ صورت استاندارد اضافه شد و استحکام اتومبیل را نیز به همراه داشت. البته زانتیایی که مورد آزمایش قرار گرفت نسخه قدیمی آن بود.

میزان امنیت خودروی زانتیا

فقط مدل اول زانتیا در این تست شرکت داده شد و نتایج آمده در اینجا نیز براساس گزارشات همین مدل است. زانتیا در تست یورو ان‌کپ نتوانست حتی دو ستاره زرد رنگ ایمنی را به‌طور کامل تصاحب کند و این امر بازتاب موثری در رسانه‌های خارجی نداشت.

ضعف در طراحی پلت‌فرم و شاسی، نمای بیرونی خودرو و استحکام بدنه باعث شد تا زانتیا ایمنی نامطلوبی داشته باشد. این ضعف در برخورد زانتیا با مانع از جلو کاملا قابل مشاهده است. در برخورد از جلو، نه تنها بخش جلوبندی اتومبیل نابود شده، بلکه این فاجعه تا نیمه‌ی انتهایی ماشین هم دیده می شود.

تست تصادف خودروی زانتیا

می توان گفت کیسه‌ی هوای سرنشینان جلو، از برخورد مستقیم سر به داشبورد جلوگیری می کند، اما تخریب قسمت جلویی خودرو، تاخوردن سقف، تاب برداشتن در و ستون‌های جلو و میانی باعث شده تا جان سرنشینان در خطر جدی‌تری باشد.

در برخورد، به دیفرانسیل و موتور آسیب جدی وارد می‌شود و ستون‌، در و رینگ‌ها کج می‌شود. در تست تصادف، بجز آسیب به سرنشینان، صدمه‌ی مالی جبران ناپذیری هم به اتومبیل وارد شده است.

در تست تصادف زانتیا، بجز آسیب به سرنشینان، صدمه‌ی مالی جبران ناپذیری هم به اتومبیل وارد شده است.

در تست تصادف از بغل نیز آسیب جدی به سرنشینان وارد می شود. این بار سر، گردن و سینه از بخش‌های آسیب‌دیده‌ی آدمک‌های تست تصادف هستند. احتمال برخورد محکم سر و گردن سرنشین به ستون میانی وجود دارد که قطعا آسیبی جدی خواهد بود.

شکم در وضعیت ایمنی قابل قبول و پاها در ایمنی نسبتا کاملی هستند. بر اثر برخورد مانع متحرک به کناره‌ی اتومبیل، درها خم می‌شوند، شیشه‌ها شکسته می‌شوند، سقف تاب برمی‌دارد، شاسی تا حدی براثر ضربه خم می‌شود و در صندوق باز می‌شود.

البته این نکته را باید در نظر داشت که بسیاری از خودروهای دهه ۹۰ میلادی امتیاز مشابهی در تست ایمنی دریافت کرده‌اند. با این حال سیتروئن زانتیا خودرویی با ایمنی پایین ارزیابی می‌شود. بارها در رسانه‌های خبری این خودرو مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است.

سواری نرم، هندلینگ خوب و شتاب و سرعت برای تعقیب از ویژگی‌های یک خودروی مناسب مخصوصا برای نیروی پلیس است اما ایمنی کم نیز می‌تواند تهدیدی جدی برای آنها باشد و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر