;
coinex

پیشنهاد بیش از 1 میلیون دلاری چین برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان

چین پیشنهاد یک میلیون دلاری برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان پیشنهاد کرده است. تلسکوپ رادیویی کروی FAST، نیاز به یک مدیر عملیات علمی دارد. این تلسکوپ در جنوب غربی چین واقع است. گزارش شده است که این فرصت شغلی فقط برای یک فرد خارجی رزرو شده است و در بین مزایای این شغل، کمک هزینه تحقیقاتی 1.9 میلیون دلاری و مسکن رایگان در اختیار این فرد قرار می‌گیرد.

چین، سپتامبر سال گذشته، عملیات ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان را به پایان رساند. این تلسکوپ دیشی قطری ۳۰۰ متری دارد. دیش FAST، تقریبا معادل ۳۰ زمین فوتبال مساحت دارد و دارای ۴٫۶۰۰ پنل مثلثی است که امواج رادیویی را منعکس و متمرکز می‌کند تا دانشمندان بتوانند سیگنال‌های رادیویی به فاصله ده‌ها میلیارد سال نوری را رصد کنند. این تلسکوپ در گویژوی در جنوب غربی چین واقع است و برای رصد موجودات فرازمینی طراحی شده است.

ژنگ ژیائونیان، معاون رصدخانه ملی وابسته به آکادمی علوم چین، سال گذشته به خبرگزاری شین هوا گفت: “این پروژه دارای پتانسیلی برای جستجوی اجرام عجیب‌تر (از یافته‌های کنونی با تکنولوژی‌های در دسترس) است که می‌تواند درک بهتری از منشأ کیهان برای ما به ارمغان بیاورد و به شکار جهانی حیات فرازمینی کمک کند.”

ساخت این تلسکوپ رادیویی هزینه‌ای بالغ‌بر 1.2 میلیارد یوان (240میلیون دلار) در برداشته و به گفته مقامات چینی، برای یک تا دو دهه آینده پیشروی تلسکوپ‌های جهان خواهد بود. وانگ تینگی، استاد اخترفیزیکی از دانشگاه علم و صنعت چین در شهر هیفی، استان آنهویی، به مورنینگ پست چین گفت: ” FASTدروازه‌ای به‌سوی اکتشافات جدید است. برای یک اخترشناس، راه‌اندازی FAST می‌تواند فرصتی بی‌نظیر باشد.”

البته او هشدار داد که این شغل (با احتساب حساسیت‌هایی زیادی که تکنسین‌های چینی از قبول آن شانه خالی کرده‌اند) با برخی مشکلات جدی همراه است. وانگ ادامه داد: “این کار یک دانشمند نیست، بلکه کاری است که از یک ابرقهرمان برمی‌آید.”

تلسکوپ رادیویی FAST در استان گویژوی واقع است که یکی از فقیرترین و توسعه‌نیافته‌ترین استان‌های چین محسوب می‌شود. درحالی‌که گویژوی ازلحاظ منابع طبیعی و تنوع فرهنگی غنی است اما دسترسی کمی به جهان خارج دارد. چین با سرعت دادن به پروژه ساخت FAST، توانست در سپتامبر 2016 با پایان عملیات ساخت آن، جلوتر از تلسکوپ رادیویی آرسیبو، صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان شود. برخی از بخش‌های تلسکوپ FAST هنوز در حال تست شدن هستند.

این فرصت شغلی چینی‌ها قابلیت جذب اخترشناسان برجسته جهان را دارد، به‌ویژه آن‌هایی که علاقه‌مند به انجام اکتشافاتی در زمینه حیات فرازمینی هستند. پنگ بو، مدیر آزمایشگاه تکنولوژی رادیوی نجومی آکادمی علوم چین، سال گذشته گفته بود که این تلسکوپ 240میلیون دلاری”توانایی کشف یک تمدن فرازمینی را بین 5 تا 10 برابر بیشتر از تجهیزات فعلی خواهد داشت، چراکه قادر است به سیارات و فضاهای تاریک دورتری دست پیدا کند.”

عملیات ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان سپتامبر 2016 به پایان رسید. این تلسکوپ دیشی قطری ۳۰۰ متری دارد. دیش FAST، تقریبا معادل ۳۰ زمین فوتبال مساحت دارد و دارای ۴٫۶۰۰ پنل مثلثی است که امواج رادیویی را منعکس و متمرکز می‌کند تا دانشمندان بتوانند سیگنال‌های رادیویی به فاصله ده‌ها میلیارد سال نوری را رصد کنند. این تلسکوپ در شهر پین‌گانگ استان گویژوی در جنوب غربی چین واقع است و برای رصد موجودات فرازمینی طراحی شده است
عملیات ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان سپتامبر 2016 به پایان رسید. این تلسکوپ دیشی قطری ۳۰۰ متری دارد. دیش FAST، تقریبا معادل ۳۰ زمین فوتبال مساحت دارد و دارای ۴٫۶۰۰ پنل مثلثی است که امواج رادیویی را منعکس و متمرکز می‌کند تا دانشمندان بتوانند سیگنال‌های رادیویی به فاصله ده‌ها میلیارد سال نوری را رصد کنند. این تلسکوپ در شهر پین‌گانگ استان گویژوی در جنوب غربی چین واقع است و برای رصد موجودات فرازمینی طراحی شده است

وو ژیانگ پینگ، مدیر کل انجمن ستاره‌شناسی چین قبل از اتمام FAST، گفته بود که توانایی تلسکوپ برای رسیدن به فضاهای دور، حتی ممکن است که سرنخ‌هایی از چگونگی شروع جهان را در اختیار اخترشناسان قرار دهد. ژیانگ پینگ در سال 2015 به خبرگزاری شین هوا گفت: “با داشتن یک تلسکوپ حساس‌تر، می‌توانیم پیام‌های رادیویی ضعیف‌تر و دورتری را دریافت کنیم. این تلسکوپ به ما کمک می‌کند که به جستجوی تمدن‌های فضایی هوشمند در خارج از کهکشان بپردازیم و منشا جهان را کشف کنیم.”

گفته می‌شود که ساخت‌وساز بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، بیش از 9 هزار نفر از مردم محلی را آواره کرده است. اما بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، گردشگران زیادی را به این منطقه کشانده است. درحالی‌که تاکنون، 2500 تپ اختر(پالسار) کشف شده است، سازندگان FAST به دنبال افزایش این تعداد تا هزار تپ اختر هستند. شاهکاری در اکتشافات فضایی که به گفته متخصصان می‌تواند منجر به کشفیات پیشگامانه ای فراتر از منظومه شمسی شود.

تپ اخترها ستاره‌های نوترونی (بقایای هسته ستاره‌های منفجر شده‌) هستند که با سرعت زیادی می‌چرخند و پالس‌های انرژی تابشی را به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی منتشر می‌کنند. تپ اخترها به‌صورت منابع رادیویی برای تلسکوپ‌های رادیویی زمینی قابل دریافتند.

دیک منچستر، یک اخترشناس رادیویی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا، ماه گذشته به Motherboard گفت: “با هر بار افزایش شمار پالس‌های رادیویی شناخته شده، پدیده‌های جدیدی کشف شده می‌شوند. هدف کشف هزار پالس جدید، واقع‌بینانه است.”

.

منبع: newsweek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر