;
coinex

شبکه ملی اطلاعات در حال تکمیل است؛ سخت افزاری محتاج نرم‌افزار!

شبکه ملی اطلاعات در حال تکمیل است؛ سخت افزاری محتاج نرم‌افزار

پروژه شبکه ملی اطلاعات در حال تکمیل است و به روزهای پایانی عملیاتی‌سازی خود نزدیک می‌شود. شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی درواقع یک بستر و سخت افزار است که با عملیاتی شدن آن باید به فکر تولید و تامین داده یا نرم افزار برای آن باشیم. در مرحله اول وزارتخانه‌های مختلف لازم است تا نسبت به پیاده سازی اطلاعات و داده‌های سازمانی غیرمحرمانه خود بر بستر این شبکه اقدام نمایند.

این پروژه عظیم و پر سر و صدای دولت یازدهم برای اینکه بتواند برای کشور مفید باشد الزاماتی را نیز نیاز دارد. البته ناگفته نماند که این پروژه عظیم فرصت‌هایی نظیر افزایش سرعت اینترنت، افزایش امنیت اطلاعاتی و کاهش روند طولانی بوروکراسی و تبادل داده بین سازمان‌های دولتی و تسهیل انجام امور اداری برای مردم را به همراه دارد.

در این پروژه عظیم، مساله تولید محتوا برای استفاده شهروندان به عنوان عمده‌ترین مصرف‌کنندگان این بستر اطلاعاتی و ارتباطاتی مهم است. چرا که اگر مشترکان اینترنت احساس کنند سایت‌ها و شبکه‌های داخلی نیاز آنها به مصرف اطلاعات را تامین نمی‌کنند به سراغ استفاده از فرصت‌های خارجی می‌روند و در نهایت کمتر می‌توان از ظرفیت این طرح عظیم ملی استفاده نمود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تولید محتوا را برابر با تولید ثروت می‌داند تا همه بخش‌های خصوصی به میدان بیایند. به نظر وی دولتی‌ها باید کمتر در مورد شبکه ملی اطلاعات صحبت کنند. هر چه بخش خصوصی بیشتر در مورد شبکه ملی اطلاعات صحبت و فعالیت کند مردم بیشتر اعتماد می‌کنند.

واعظی در ادامه افزود:

بخش خصوصی زبان مردم را بهتر از ما دولتی‌ها بلد است.

محمود واعظی در مراسم افتتاح فاز سوم شبکه‌ی ملی اطلاعات اشاره نمود که امروز زیرساخت‌های این شبکه‌ آماده هستند و تنها کمبود این شبکه، محتوا و خدمات است و در این رابطه باید اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در داخل کشور تهیه شود که مردم همه نیاز خود را از داخل تامین کنند.

معاون وزارت ارتباطات نیز به تبع صحبت‌های وزیر ارتباطات به ضرورت تامین حمایت‌های قضایی در زمینه تولید محتوا اشاره کرده که باید از تولیدکنندگان محتوا در مقابل هجمه‌هایی که از دستگاه‌های مختلف وارد می‌شود حمایت‌های قضایی انجام شود و همچنین در حوزه بیمه و مالیات تولیدکنندگان محتوا نیز لازم است فکر شود تا بتوانیم شاهد افزایش تولید محتوای بومی در کشور باشیم.

دولت به عنوان نهاد یک هدایت‌کننده‌ است که لازم است سنگ بنای شبکه ملی اطلاعات را بگذارد و به ترغیب همه دستگاه‌های زیر مجموعه خود برای به اشتراک گذاری دیتاهای غیرمحرمانه سازمانی خود در این شبکه بپردازند. بنابراین برای رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش استفاده از اینترنت ملی قدم اول را دولت باید بردارد.

به گفته علیرضا براتی، معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، توسعه و گسترش شبکه ملی اطلاعات نیازمند مشارکت همه وزارتخانه‌ها و بخش‌های تابع آنها است، چراکه اگر ما می‌خواهیم شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم باید در ابتدا برای آن تولید محتوا داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از این در خبری اعلام کرده بود:

دولت زیرساخت‌ها را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک فراهم کرده و شبکه ملی اطلاعات بستر بسیار خوبی است و امتحان خود را پس داده است؛ از جمله اینکه سرشماری در کشور را در بستر شبکه ملی داشتیم.

در هر حال استقلال در حوزه اینترنت باعث می‌شود تا اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌ وجه ازطریق خارج کشور مسیریابی نشود.

درنمایشگاه الکامپ سال ۱۳۹۶، فاز سوم این پروژه بزرگ افتتاح شد. از مزایای اجرای این پروژه عظیم می توان به تفکیک ترافیک داخلی و خارجی، اعمال تعرفه‌ی نیم‌بها برای ترافیک داخلی توسط کلیه‌ی اپراتورها، داده‌ سازی شبکه‌ای پهن باند، امن و پایدار و دارای قابلیت جابه‌جایی با مدیریت مستقل و در نهایت امکان عرضه‌ی خدمات محتوای بومی اشاره نمود.

اخبار، اطلاعات و اظهارنظرهای مختلفی توسط مسئولان حوزه آی‌تی کشور در توصیف عظمت این پروژه عظیم دولت یازدهم وجود دارد اما نتایج اجرای این طرح ملی زمانی به صورت دقیق مشخص می‌شود که شهروندان بتوانند با سرعت بالاتر و قیمت ارزان‌تر اینترنت به سایت‌های داخلی دسترسی و از خدمات آنها استفاده نمایند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر