;
coinex

ساخت یک سمعک جدید با قدرت تفکیک صدا توسط نیما مسگرانی در دانشگاه کلمبیا

ساخت یک سمعک جدید با قدرت تفکیک صدا توسط پروفسور نیما مسگرانی در دانشگاه کلمبیا

پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کمک شنوایی نیز در جایی که چندین نفر در حال صحبت هستند، فرد کم شنوا را دچار مشکل می‌کند و نمی‌تواند عملکرد کاملی داشته باشد، چراکه در این حالت فرد توانایی جداسازی صداها را از یکدیگر ندارد.

بنابراین کسانی که از وسایل و فناوری‌های کمک شنوایی استفاده می‌کنند معمولا از عملکرد این دستگاه‌ها راضی هستند، مگر در فضاهای پر سروصدا و شلوغ.

نیما مسگرانی، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه کلمبیا موفق به ساخت جدیدترین دستگاه کمک شنوایی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، شده است. این دستگاه کمک شنوایی طی 5 سال آینده تجاری سازی خواهد شد.

ساخت سمعک جدید توسط نیما مسگرانی

این سمعک جدید با ترکیب فناوری سمعک‌های سنتی با اسکن مغزی و هوش مصنوعی تولید شده است. عملکرد این دستگاه بدین ترتیب است که در فضایی که چندین نفر در حال صحبت هستند، سنسورهای خارجی که فعالیت مغز را اسکن می‌کنند، می‌توانند تشخیص دهند که کاربر با چه کسی در حال صحبت است؛ منبع صدا ایزوله (جداسازی) می‌شود و با کاهش صداهای پس زمینه، صدای شخص در گوش کاربر تقویت می‌شود.

البته پردازش مقادیر زیادی داده‌های صوتی و جداسازی آنها برای مصرف کننده براساس امواج مغزی آنها، یک کار سنگین برای سیستم‌های کمک شنوایی است. اجرایی شدن این فناوری پیشرفته، نیاز به مقدار زیادی قدرت محاسباتی دارد که به سختی می‌تواند تا اندازه یک سمعک استاندارد محدود شود. خوشبختانه، پیشرفت در علم مواد به صورتی است که ساخت چنین رایانه‌های کوچکی را ممکن می‌سازد.

سمعک جدید با قابلیت جداسازی صدا ها

به گفته مسگرانی، امروزه تحقیقات و تلاش‌های زیادی برای ساخت چنین دستگاهی که دارای تراشه‌های کوچکی باشد تا بتوانند محاسبات پیچیده را انجام دهند، در حال انجام است.

این فناوری که رمزگشایی توجه شنیداری نامیده می‌شود، مبتنی بر مدل هوش مصنوعی شبکه عصبی عمیق است. شبکه‌های عصبی در واقع عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کنند. با استفاده از رویکرد شبکه عصبی، رایانه‌ی سمعک در طول زمان، بهترین راه برای جداسازی یک صدای واحد از یک اتاق شلوغ را می‌آموزد.

مسگرانی در ادامه افزود:

الگوریتم ما از شبکه‌های عصبی عمیق استفاده می‌کند، زیرا آنها در حال گسترش هستند. همچنین سمعک‌های مدرن قادرند برخی از محاسبات خارج از محدوده خود را انجام دهند. مثلا همگام سازی با گوشی شما که به مدیریت محاسبات سنگین در چنین دستگاه‌های کوچکی کمک می‌کند.

این فناوری در مراحل اولیه طرح‌های مفهومی است، اما به گفته نیما مسگرانی، اگر همه چیز خوب پیش برود، این سیستم می‌تواند تا 5 سال آینده در تبلیغات تجاری سمعک دیده شود.

به گفته این نخبه ایرانی برای پیاده‌سازی این فناوری در یک سمعک، در حال حاضر هیچ دلیل تئوری وجود ندارد. در واقع چندین شرکت تولید سمعک شروع به تحقیق پیرامون این ایده کرده‌اند و به این رویکرد علاقه‌مند شده‌اند.

.

منبع: columbia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر