;
coinex

میزان امنیت کارت‌ های بانکی چقدر است؟

میزان امنیت کارت‌ های بانکی چقدر است؟

بانکداری الکترونیکی نخستین بار در سال ۱۹۱۸ در بانک‌های فدرال رزرو آمریکا و از طریق تلگراف مورد استفاده قرار گرفت. این مجموعه بانک‌ها عملیات پرداخت و انتقال را از راه دور و از طریق تلگراف انجام می‌دادند. در حدود ۲۰ سال بعد نیز نخستین دستگاه‌های خودپرداز پول در بانک کمیکال، در شهر نیویورک مورد استفاده قرار گرفت که به صورت آفلاین به ارائه‌ی خدمات می‌پرداخت.

در حال حاضر مفهوم بانکداری الکترونیک بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است. امروزه بانکداری الکترونیکی قادر به ارائه تقریبا همه خدمات مربوط به امور مالی در بانک‌ها بدون نیاز به حضور فیزیکی یا زمانی در بانک است.

مساله امنیت کارت‌ های بانکی در انجام کارهای الکترونیکی بسیار مهم است و لازم است تا به صورتی درست و دقیق مورد توجه قرار گیرد. یکی از عوامل مهم تحقق بانکداری الکترونیکی در کشور وهمچنین یکی از موانع گسترش پرداخت‌های الکترونیکی، عدم امنیت در تکنولوژی‌های مورد استفاده در این حوزه است. یکی از کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیکی با بررسی آسیب‌شناسی حوزه پرداخت‌های الکترونیکی به نتیجه رسیده است.

به گفته آرش وزوایی، پرداخت الکترونیکی از فاکتورهای مهم بانکداری الکترونیکی است همچنین اولین مانع در تحقق کامل بانکداری الکترونیکی نیز بحث کامزد است که این ساختار باید در کشور اصلاح شود. لازم است تا کارمزدهای تراکنش‌ها از دارنده کارت و پذیرنده آن به عنوان ذی‌نفعان گرفته نشود.

شبکه بانکی کشور ما در بحث خدمات الکترونیکی درآمد بیرونی ندارد، وی در این مورد ادامه داد که زمانی که درآمد خارج از حلقه انتقال پول برای بانک‌ها وجود ندارد یک هزینه کارمزدی توسط شبکه پرداخت شتاب شاپرک از هر تراکنش اخذ می‌شود که این مساله باعث می‌شود در نهایت سیستم بانکی به دلیل هزینه‌هایی که در این خصوص متقبل می‌شود، از ادامه‌ی ارائه این خدمت ناتوان گردد.

به روز نبودن شبکه پرداخت بانکی در کشور مساله دیگری است که این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی در ادامه به آن پرداخت. به گفته وی در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا برای پرداخت‌های خود از کارت‌های تراشه‌دار استفاده می‌کنند که امنیت تبادلات کارتی را تضمین می‌کند و نگرانی از کپی شدن و سوء استفاده از کارت‌هایشان را حل می‌کند. متاسفانه کارت‌های فعلی رایج در کشور کارت‌های مغناطیسی و مربوط به دهه ۸۰ میلادی هستند و احتمال تقلب و کپی شدن اطلاعات آنها به راحتی وجود دارد.

به گفته وزوایی کارت‌های رایج برای انجام خدمات بانکی در کشور کارت مغناطیسی است. این کارت‌ها دارای یک نوار مشکی رنگ بر روی خود هستند که اطلاعات حساب بانکی فرد را در خود دارد که این نوار به گفته کارشناسان قابل کپی شدن و در نتیجه هک شدن است.

وی ادامه داد که بانک مرکزی، به عنوان متولی نظام پولی و بانکی کشور، مرجع پیگیری و به روز کردن کارت‌های الکترونیکی بانکی است و بانک مرکزی باید از طریق بازوهای اجرایی خود همچون شرکت‌های زیرمجموعه خود، سیاست‌های مرتبط با بانکداری الکترونیکی را پیگیری نماید.

به گفته این کارشناس موانعی برای تحقق بانکداری الکترونیک در کشور وجود دارد و از جمله این موانع می‌توان به شتاب زدگی بانک‌ها در ارائه‌ی خدمات بدون در نظر گرفتن مسائل آموزشی و فرهنگی لازم که مرتبط با این خدمات جدید بانکداری الکترونیک است را نام برد. در حال حاضر بانک‌ها اقدام به ارسال رمز دوم مشتریان خود از طریق تلفن همراه می‌کنند که این به لحاظ امنیتی در پایین ترین سطح ضریب امنیتی است.

وی در پایان در مورد آینده خدمات بانکداری الکترونیکی افزود:

برای گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی در دنیا پایانی قابل تصور نیست. در حال حاضر انواع مدل‌های کارت‌های بانکی مختلف با قابلیت‌های متفاوت در پرداخت وجود دارد که رو به گسترش است. البته امنیت کارت‌ های بانکی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در زمینه‌ی ارائه انواع خدمات بانکی در حوزه چک، اوراق قرضه، بیمه و غیره حرکت از سیستم کاغذی به سمت سیستم الکترونیکی آغاز شده است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر