;
coinex

اتحادیه اروپا و اجرای 9.5 میلیون یورو پروژه مشترک

اتحادیه اروپا و اجرای 9.5 میلیون یورو پروژه مشترک

در اجلاس سراسری که در آن رئیس دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور حضور داشتند، دکتر محمد فرهادی اقدامات مهم وزارت علوم و پروژه مشترک تحقیقاتی میان مراکز آموزشی تحقیقاتی ایران با اتحادیه اروپا را خبر داد.

وی اعلام نمود حدود 500 نفر از ایرانی هایی که مقیم خارج بوده اند و همچنین 2086 غیر ایرانی برای آموزش های لازم قرار است که به ایران بیایند. زیرا 9.5 میلیون یورو پروژه مشترک تحقیقاتی بین ایران و اتحادیه اروپا در حال انجام است.

به گفته فرهادی چشم امید فرهیختگان و نهادها به برگزاری این نشست هاست زیرا آنها مایل به اجرای برنامه های آموزش عالی در کشور هستند. به همین دلیل است که وزارت علوم مسئولیت سیاست های آموزشی را قبول کرده و با این کار به چرخه علم و فناوری از نظر مادی و معنوی نیز اندیشیده است.

اقتصاد مقاومتی و اقدامات وزارت علوم

وزیر علوم به اقتصاد مقاومتی و اقدامات این سازمان در این زمینه اشاره کرد و از برنامه ریزی های صورت گرفته در مورد نسل سوم دانشگاه های کارآفرین نیز سخن گفت.

وی برنامه ریزی از طریق سازمان وزارت علوم را ضروری دانست و اشاره کرد اقدامات مهمی در زمینه های مختلف سیاسی، حمایت موثر از دانشگاه‌ها، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و تاثیرات اجتماعی صورت گرفته است.

پیگیری اجرای برنامه ششم توسعه در سال جاری

به گفته فرهادی برنامه ششم توسعه سال جاری، یک برنامه جامع است که ابلاغ گردیده و امسال اجرا می شود. همچنین تصویب سند راهبردی آموزش عالی نیز در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است. بررسی وضعیت آموزش عالی، در سند گفتمان تدوین شده و چهار چالش اساسی و چهار راهبرد آن نیز تهیه گشته است.

عدم اجرای آمایش آموزش عالی و انتقاد نسبت به آن

فرهادی نسبت به عدم اجرای آمایش آموزش عالی، انتقاد کرد و اشاره نمود که برنامه هایی تدوین شده تا اجرای آنها به دانشگاه ها ابلاغ گردد. وی اشاره کرد که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. به گفته وزیر علوم پراکندگی و گستردگی بیش از حد آموزشی یک چالش است که باید سامان داده شود و به گام هایی که در این راه برداشته شده است اشاره نمود.

فرهادی همچنین به همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم  که بعد از برجام صورت گرفته است نیز اشاره نمود.

9.5 میلیون یورو پروژه مشترک تحقیقاتی با اتحادیه اروپا

فرهادی به تفاهم نامه های مختلفی که در حوزه های آموزشی امضا شده است اشاره کرد و گفت:

اخیرا حجم عظیمی از قراردادها برای من فرستاده شده است که از صفر تا 67 درصد به این تفاهم‌نامه‌ها عمل شده است که به اعتقاد ما این اتلاف هزینه و وقت است، چرا که ما باید خود را ملزم به اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده کنیم.

به گفته وی دوره های جدیدی در مقطع دکتری قرار است راه اندازی شود که شامل 12 دوره دکتری مشترک با دیگر کشورها خواهد بود. این دوره های جدید در دانشگاه های خواجه نصیر، امیرکبیر و تهران برگزار می شوند.

فضای فرهنگی با نشاط در دانشگاه‌های کشور ایجاد می شود

وزیر علوم به فضاهای فرهنگی و کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه های کشور راه اندازی شده اند اشاره نمود. به گفته وی 2000 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های پیام نور، فنی‌وحرفه‌ای و آزاد و 1000 کرسی آزاداندیشی نیز در دانشگاه‌های دولتی راه‌اندازی شده است.

توسعه رشته‌های علوم انسانی در برنامه‌های وزارت علوم

دکتر فرهادی به برنامه هایی که این وزارتخانه در نظر دارد آنها را در آینده اجرا کند نیز اشاره نمود. از جمله این برنامه ها، اجرای الگوی اسلامی ایرانی و تحقق رشته‌های علوم انسانی و کاربرد آنها است.

وزیر علوم درباره تسهیلات و وام های دانشجویی نیز صحبت نمود و تاکید نمود که علاوه بر اینکه تاکنون برای دانشجویان تسهیلات در نظر گرفته شده است تصمیم داریم تا این تسهیلات را افزایش دهیم. به گونه ای که تسهیلات 120 میلیارد تومانی برای دانشجویان دکتری ارائه خواهد شد.

وی به اقدامات خیرین و اینکه تاکنون از سوی آنها 500 هزار متر مربع فضاسازی صورت گرفته است نیز اشاره کرد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر