;
coinex

بررسی سرفیس بوک مایکروسافت؛ لپ تاپ هیبریدی قدرتمند از غول ردموند

بررسی سرفیس بوک مایکروسافت؛ لپ تاپ هیبریدی قدرتمند از غول ردموند

در طول مدت زمان کوتاهی که کمپانی مایکروسافت به یک تولیدکننده سخت افزار تبدیل شد، به عنوان یکی از سازنده‌های اصلی برای دستگاه‌های ویندوزی شناخته شد. همه این‌ها زمانی آغاز شد که این کمپانی وعده داد که تبلت سرفیس توانایی این را دارد تا جایگزین لپ‌تاپ هر کاربری بشود. سه سال پیش این موضوع کمی دور از باور بود، اما پس از سرفیس پرو 3، مایکروسافت تقریبا وعده خودرا عملی کرد و به سایر تولیدکنندگان نشان داد که هرچیزی از این کمپانی ممکن است.

حال کمپانی مایکروسافت سرفیس بوک خود را به عنوان یک لپ تاپ معرفی می‌کند. همانند تبلت‌های سرفیس قبلی، این لپ‌تاپ دارای یک طراحی منحصر به فرد و ظریف است. با نسبت ابعاد 3:2، صفحه نمایش 13.5 اینچی و بسیاری دیگر از موارد، سرفیس بوک در میان سایر محصولات مشابه خود منحصر به فرد می‌شود و به راحتی نیز به یک تبلت تبدیل خواهد شد.

همه این‌ها در کنار هم باعث شده است تا مایکروسافت یکی از بهترین لپ‌تاپ های حال حاضر جهان را به نام سرفیس بوک تولید کرده باشد. در ادامه با تکرا همراه باشید تا با یکدیگر این محصول قدرتمند و زیبا را بررسی کنیم.

پیشرفت‌های اخیر

اگرچه سرفیس بوک در مقایسه با محصولات اپل با سیستم عامل‌های آی او اس و مک او اس قابلیت همکاری بیشتری با موبایل داشته است، اما ممکن است این موضوع کمی تغییر کند. با وجود نسخه 16251 ویندوز 10 برروی این دستگاه، این امکان وجود خواهد داشت که لینک‌ها از یک گوشی هوشمند اندرویدی برروی سیستم ارسال شوند.

برخی از کاربران پس از صحبت‌های کمپانی مایکروسافت مبنی بر حذف برنامه Paint کمی ناامید شدند، اما لازم به ذکر است که این برنامه هنوز هم در ویندوز 10 استور برای دانلود در دسترس خواهد بود. با این وجود، واضح است که با وجود برنامه Paint 3D به صورت رایگان برروی به‌روزرسانی Creators ویندوز 10، برنامه Paint قبلی به راحتی از رده خارج خواهد شد.

زمانی که در 10 تیرماه کمپانی مایکروسافت درحال انتشار تعدادی به روزرسانی درایور برای سرفیس بوک بود، قادر به بیان توضیحی درباره پچ‌های جدید نبودیم. درواقع بسیاری از کاربران با مشکلات زیادی مواجه شدند. گزارش مشکلاتی که در وای فای و Type Cover وجود داشت، باعث شده بود همه نسبت به این فریم ورک کمی محتاط‌تر شوند.

زمانی که در 10 تیرماه کمپانی مایکروسافت درحال انتشار تعدادی به روزرسانی درایور برای سرفیس بوک بود، قادر به بیان توضیحی درباره پچ‌های جدید نبودیم.

طراحی

یکی از نقاط قوت سرفیس بوک طراحی زیبای آن است. طراحی صاف و تمیز و لبه‌های ظریف این دستگاه چیزی است که تاکنون در دستگاه دیگری ندیده‌ایم. سرفیس بوک با استحکام بالایی که دارد موفق شده وزن سبک خود را نیز حفظ کند.

صرف‌نظر از فضایی که برای پد لمسی شیشه‌ای در نظر گرفته شده، از صفحه کلید گرفته تا فضای داخلی لپ‌تاپ را یک سطح فلزی صاف تشکیل داده است. درب صفحه نمایش این لپ‌تاپ از یک صفحه منیزیوم ساخته شده است. لوگوی آینه مانند ویندوز نیز در مرکز و در کنار دوربین عقب قرار گرفته است.

برخلاف سایر دستگاه‌های تبدیل شونده، صفحه نمایش و بخش پایه تقریبا یک وزن مشابه با ضخامت کم را دارا هستند. به دلیل لولاهای موجود، اگر از قبل ندانید که صفحه نمایش قابلیت جدا شدن را دارد، فهمیدن آن خیلی سخت خواهد بود.

برخلاف سایر دستگاه‌های تبدیل شونده، صفحه نمایش و بخش پایه تقریبا یک وزن مشابه با ضخامت کم را دارا هستند. به دلیل لولاهای موجود در سرفیس بوک، اگر از قبل ندانید که صفحه نمایش قابلیت جدا شدن را دارد، فهمیدن آن خیلی سخت خواهد بود.

کمپانی مایکروسافت به جای قرار دادن صفحه صاف تاشو، لولایی میان صفحه نمایش و صفحه کلید برای اتصال قرار داده و به شکلی قرار گرفته که فاصله قابل توجهی را میان این دو به وجود آورده است. زمانی که باز می‌شود، این قسمت همانند پایه لپ‌تاپ عمل می‌کند و به همین ترتیب قسمت پایه پشتیبانی برای تبلت خواهد بود.

درحالی که نوت بوک های قدیمی چیزی حدود 0.68 کیلوگرم (1.5 پوند) وزن داشتند، قسمت بالایی سرفیس بوک به تنهایی دارای وزن 7.2 کیلوگرم (1.6 پوندی) است، چرا که این بخش تمامی قطعات مهم را در بر می‌گیرد.

سطح سرفیس بوک از استحکام بالایی برخوردار است و حتی ضربات به سادگی باعث خرابی آن نخواهند شد. همچنین لپ‌تاپ در هر مکانی که قرار گیرد صفحه نمایش به صورت ثابت خواهد ایستاد. صفحه نمایش تنها به ضربات قلم یا انگشتان دست پاسخ خواهد داد، البته که این موضوع چیز جدیدی نیست و برروی هر لپ‌تاپ لمسی دیگری نیز قابل اجراست.

زمانی که لپ‌تاپ بسته شده است، فضای باز قابل توجهی در وسط سیستم وجود دارد که ممکن است کمی باعث ایجاد نگرانی کاربر شود؛ اما جای نگرانی نیست، چرا که گرد و غبار یا هر چیز دیگری بیشتر از یک لپ‌تاپ استاندارد وارد سرفیس بوک نخواهند شد. مطمئن باشید حتی پس از گذشت هفته‌ها نیز قادر به پیدا کردن گرد و غبار برروی قسمت‌های غیر عادی نخواهید بود.

دسکتاپ

یکی دیگر از نکات جالب توجه سرفیس بوک این است که صفحه نمایش تنها با ضربه زدن به یک دکمه می‌تواند از پایه خارج شود. از نظر فنی، باید گفت که مایکروسافت نسبت به سایر رقبا کمی دیر به دنیای لپ‌تاپ های 2 در 1 اضافه شد؛ البته باید توجه داشت که هیچ کمپانی دیگری دستگاه خود را به این ظرافت نساخته است.

برای جدا کردن صفحه نمایش سرفیس بوک تنها لازم است که کلید Eject یا دکمه مجازی روی نوار ابزار را فشار دهید، پس از آن بعد از گذشت یک ثانیه و چشمک زدن صفحه نمایش، پیغامی مبنی بر آماده بودن صفحه نمایش برای جدا شدن را مشاهده خواهید کرد.

برای جدا کردن صفحه نمایش سرفیس بوک تنها لازم است که کلید Eject یا دکمه مجازی روی نوار ابزار را فشار دهید، پس از آن بعد از گذشت یک ثانیه و چشمک زدن صفحه نمایش، پیغامی مبنی بر آماده بودن صفحه نمایش برای جدا شدن را مشاهده خواهید کرد.

این کار خیلی سریع و ساده اتفاق می‌افتد و به سرعت به آن عادت خواهید کرد. پس از آن تنها لازم است کمتر از یک ثانیه صبر کنید تا بتوانید صفحه نمایش را بطور کامل از پایه جدا کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد این نوت بوک این است که برای اولین بار یک پردازنده گرافیکی گسسته یا جی پی یو در یک سیستم ترکیبی به کار گرفته شده است. کمپانی مایکروسافت اهمیت زیادی به بخش گرافیکی سرفیس بوک داده است. درست در زیر صفحه کلید یک جی پی یو Nvidia GeForce تعبیه شده که این لپ‌تاپ را با هر بازی و پردازش چند رسانه‌ای سازگار می‌کند.

با همه این‌ها می‌توان گفت اصلی‌ترین ویژگی سرفیس بوک این است که می‌توان به راحتی کامپیوتر خود را در کوچک‌ترین اندازه ممکن به سادگی جابه‌جا کنید. همچنین لازم نیست که حتما از کیبورد اصلی استفاده شود، بلکه با سایر صفحه کلیدهای سرفیس بوک نیز سازگار خواهد بود.

مشخصات سرفیس بوک

سرفیس بوک با وزن 1.5 کیلوگرمی خود، یکی از سنگین‌ترین لپ‌تاپ های 13 اینچی به شمار می‌رود. البته این وزن بدون در نظر گرفتن جی پی یو مجزا آن محاسبه شده است. سرفیس بوک به لطف داشتن نسبت ابعاد 3:2 و صفحه نمایش 13.5 اینچی، نسبت به لپ‌تاپ های 13 اینچی معمولی کمی بلندتر است.

در مقابل آن، لپ تاپ Dell XPS 13 به عنوان کوچک‌ترین لپ تاپ 13 اینچی با وزن 1.27 کیلوگرم و ابعاد 304 در 200 در 15 میلی متر به شمار می‌رود.

  • پردازنده: اینتل Core i5 6300U4 گیگاهرتز ( دو هسته‌ای، 3 مگابایت کش، تا 3 گیگاهرتز با Turbo Boost)
  • گرافیک: اینتل اچ دی گرافیکس 520؛ انویدیا جی‌فورس (1 گیگابایت GDDR5)
  • رم: 8 گیگابایت
  • صفحه نمایش: 5 اینچ، 3000 در 2000 (267 پیکسل در هر اینچ)
  • حافظه: 256 گیگابایت PCIe 3.0 SSD
  • درگاه‌ها: یو اس بی 3.0، Display Port، جک میکروفون/هدفون، SD Card
  • اتصالات: بلوتوث 4.0 ال ای، 11ac 2×2 MIMO Wi-Fi
  • دوربین: دوربین عقب 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، دوربین جلو 5 مگاپیکسلی
  • وزن: 1.58 کیلوگرم
  • اندازه: 312 در 232 در 13-22.8 میلی متر

سرفیس بوک مایکروسافت

سرفیس بوک مایکروسافت با قیمت حدودا 7,200,000 تومانی خود با مشخصات بالا می‌تواند یکی از بهترین نوت‌بوک‌های رده‌بالای مخصوص بازی باشد. علاوه بر این شما قادر خواهید بود با پرداخت چیزی حدود 5,700,000 تومان یک نسخه با مشخصاتی پایین‌تر خریداری کنید، اما حتی همین نسخه نیز گران‌تر از سرفیس پرو 4 است.

به نوعی می‌توان گفت که هر دو دستگاه سرفیس مایکروسافت در بخش‌های مختلف شباهت زیادی به یکدیگر دارند، بخش‌هایی که شامل پردازنده، حافظه و … می‌شود. با این وجود تفاوت‌های اساسی نیز میان این دو دستگاه وجود دارد. تفاوت‌هایی در ظاهر و صفحه نمایش که به وضوح مشخص است.

نسخه دیگری از این لپ‌تاپ با مشخصات بالایی همچون حافظه 1 ترابایتی، سی پی یو Core i7 و رم 16 گیگابایتی وجود دارد که متاسفانه تنها در ایالات متحده آمریکا در دسترس عموم قرار گرفته است.

شما می‌توانید با پرداخت 6,200,000 تومان لپ‌تاپ Dell XPS 13 را با مشخصات بالایی دریافت کنید. اگرچه این لپ‌تاپ فاقد کارت گرافیک مجزا است، اما مزیت آن نسبت به سرفیس بوک مایکروسافت وضوح 3200 در 1800 و پردازنده اینتل Core i7 6500U دو و نیم گیگاهرتزی آن است.

گزینه دیگری که پیش روی شماست مک بوک پرو 15 اینچی است که به عنوان گرانترین دستگاه در این میان شناخته می‌شود. برای خرید این لپ‌تاپ بایستی چیزی بیش از 9 میلیون تومان هزینه کنید. این دستگاه دارای رم و حافظه دو برابر است و همچنین از یک جی پی یو AMD Radeon R9 M370X و پردازنده چهار هسته‌ای برخوردار است؛ اما نکته منفی این دستگاه وضوح صفحه نمایش به شدت پایین آن است.

اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتواند خدمات پایه موبایل را به شما بدهد، پس Dell XPS 13 می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. حال اگر به دنبال دستگاهی با قدرت و قابلیت‌هایی بالاتر و همچنین ظاهر زیبا و پر زرق و برق‌تر هستید، پس سرفیس بوک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. افرادی نیز که به دنبال انجام کارهای پیشرفته‌تری با لپ‌تاپ خود هستند، بهتر است در میان این سه دستگاه مک بوک پرو 15 اینچی را خریداری کنند

عملکرد و قابلیت‌ها

قطعا با جی پی یو اختصاصی این دستگاه، اولین چیزی که باید برروی آن تست شود بازی است. کلیپ برد و پردازنده Skylake توانی فراتر از اجرای Heartstone را دارند. همچنین متصل کردن صفحه نمایش به صفحه کلید باعث افزایش عملکرد جی پی یو خواهد شد. با استفاده از کارت گرافیک مجزا، سرفیس بوک قادر به اجرای Rocket League در 30 فریم در ثانیه در حالت تمام صفحه و تنظیمات معمولی خواهد بود.

برای بازی‌های سنگین‌تر مانند Metal Gear the Phantom Pain، با تغییر تنظیمات و کاهش کیفیت به 1920 در 1080، این لپ‌تاپ قادر به اجرای آن در 24 تا 29 فریم در ثانیه است. لپ‌تاپ های مایکروسافت به این زودی‌ها قادر به جایگزین شدن به عنوان سیستم بازی شما نخواهند بود، اما این عملکردها از یک لپ‌تاپ با رم 1 گیگابایت واقعا شگفت انگیز است.

سرفیس بوک مایکروسافت به راحتی از پس تمامی آزمایش‌ها برآمده و در آن‌ها به خوبی ظاهر شده است. برای مثال، شما قادر خواهید بود با این دستگاه درحالی که در مرورگر خود 10 پنجره باز کرده‌اید و فیلمی در حال پخش شدن است، به راحتی عکس‌های خود را ویرایش کنید. همچنین کیفیت و وضوح تصاویر به لطف گرافیک Nvidia یکی از نکات مثبت این لپ‌تاپ به شمار می‌رود.

صفحه نمایش سرفیس بوک

بنچمارک

  • 3DMarkCloud Gate: 7285، Sky Diver: 6089، Fire Strike: 1868
  • Cinebench سی‌پی‌یو: 301 امتیاز، گرافیک: 32 اف‌پی‌اس
  • گیک‌بنچ: 3166 (تک هسته)، 6635 (چند هسته)
  • PCMark 8 (تست خانگی): 2336 امتیاز
  • PCMark 8 طول عمر باتری: 3 ساعت و 58 دقیقه  

سرفیس بوک به لطف تراشه‌های جدید Intel Skylake و Nvidia GeForce خود، تمامی رکوردهای سرعت بنچمارک را شکسته است. تنها در بخش قدرت پردازش که با آخرین نسل تراشه Broadwell Intel Core i5 اجرا شد، با کسب امتیاز 301 Cinebench در مقایسه با Dell XPS 13 نمره قابل توجهی کسب کرد.

به لطف کمکی که کارت گرافیک مجزا به این لپ‌تاپ می‌کند، سرفیس بوک در اجرای بازی نیز عملکردی خیلی بهتری نسبت به رقبای خود دارد. این را می‌توان از کسب امتیاز 1868 Fire Strick دریافت؛ جایی که لپ‌تاپ Dell تنها 739 امتیاز گرفت.

تنها جایی که می‌توان این لپ‌تاپ را با مک بوک پرو 15 اینچی مقایسه کرد در امتیاز GeekBench است. در تست چند هسته‌ای، لپ‌تاپ مایکروسافت امتیاز 6635 را دریافت کرد، درحالی که لپ‌تاپ 15 اینچی اپل با میانگین امتیاز 14258 این قسمت را به پایان رساند. البته که خیلی هم دور از انتظار نبود، چرا که پردازنده مک بوک پرو دو برابر سرفیس بوک است.

بنچمارک سرفیس بوک

درحالی که اکثر برنامه‌ها مانند Orgin، Steam و Battle.net کمی برروی صفحه نمایش 4K کوچک دیده می‌شوند، اما برروی صفحه نمایش سرفیس بوک بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شوند. همچنین نسبت ابعاد 3:2 به کاربر این اجازه را می‌دهد تا خط‌های بیشتری را برروی صفحه بخواند و از ظاهر شدن خط‌های ضخیم مشکی هنگام دیدن فیلم جلوگیری می‌کند. مایکروسافت صفحه نمایش این لپ‌تاپ را مانند کاغذ A4 طراحی کرد تا حس طبیعی خواندن، نوشتن و انجام کارهای هنری به کاربر منتقل شود.

اگر فردی طراح و هنرمند تنها چند دقیقه با این لپ‌تاپ کار کرده و همچنین از قلم سرفیس آن استفاده کند، متوجه خواهد شد که این لپ‌تاپ به صورت فوق‌العاده‌ای امکان طراحی را در اختیار کاربر خواهد داد، حتی می‌توان گفت که کاربر هنگام کار برروی این لپ‌تاپ احساس کار برروی کاغذ را دارد.

قلم سرفیس بوک

متاسفانه بلندگوها در این لپ‌تاپ خیلی به چشم نمی‌آیند. درواقع صداهایی که از این بلندگوها می‌شونیم به اندازه کافی برای شنیدن خوب هستند، اما قدرت منحصر به فردی نیز ندارند. می‌توان گفت که هنگام دیدن فیلم یا بازی کردن بهتر است از هدفون استفاده کرد.

عمر باتری

عمر باتری سرفیس بوک هم خوب است و هم ناامید کننده! درحالی‌که کمپانی مایکروسافت قول داده بود که دوام این باتری تا 12 ساعت خواهد بود، اما بهترین زمانی که در آزمایش‌ها ثبت شد 7 ساعت و 39 دقیقه بوده است. لازم به ذکر است که این مدت زمان در نوع خود خیلی خوب است.

اگر چه این دوام باتری چیزی نبود که از مایکروسافت انتظار می‌رفت، اما هنوز هم این اعداد با توجه به قطعات تشکیل دهنده سرفیس بوک قابل احترام هستند. خبر خوب این است که شارژ شدن این نوت بوک خیلی کم زمان می‌برد و در کمتر از دو ساعت از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود.

در اوایل مشکلاتی گریبان گیر صاحبان سرفیس بوک شده بود. برخی از این افراد با باگ‌هایی که شامل اشکال در راه‌اندازی و بالا آمدن سیستم می‌شد روبرو بودند. دومین مشکل نیز عمر باتری بود که برای برخی افراد به سرعت تمام می‌شد. مایکروسافت نیز در صحبت‌های خود درباره این باگ‌ها صحبت کرد و گفت که با انتشار به‌روزرسانی در کمترین زمان این مشکلات را حل خواهد کرد.

عمر باتری نسخه قبلی لپ‌تاپ Dell XPS 13 چیزی حدود 7 ساعت و 40 دقیقه بود، این درحالی است که صاحبان مک بوک پرو 15 اینچی به طور میانگین از 9 ساعت عمر باتری برخوردار هستند؛ بنابراین، باز هم می‌گوییم که عمر باتری سرفیس بوک فاجعه نیست، اما می‌تواند در به روزرسانی های بعدی بهتر شود.

حال پس از همه این‌ها این سوال پیش می‌آید که آیا مایکروسافت لپ‌تاپ قابل قبولی را ارائه کرده است؟ جواب دادن به این سوال کمی سخت است، اما می‌توان گفت که سرفیس بوک هنوز جای پیشرفت و بهبود دارد. با این حال، به عنوان اولین محصول 2 در 1 بهتر از هر کمپانی دیگری عمل کرده است.

نکات مثبت

طراحی سرفیس بوک شاید باب میل همه نباشد، اما می‌توان گفت یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ است. ممکن است برخی‌این طراحی را نپسندند و فکر کنند کمی عجیب است، اما این بسته به دید هر فرد است و نمی‌توان آن را به عنوان نقظه ضعف مایکروسافت نشان داد.

علاوه بر طراحی، بایستی گفت که قلم سرفیس و صفحه نمایش نیز به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و آثار هنری زیبایی به جای می‌گذارند؛ آثاری که برخی اوقات سخت است باور کرد که با چیزی جز قلم و کاغذ واقعی خلق شده‌اند. در آخر عملکرد فوق‌العاده این لپ‌تاپ قابل ستایش است؛ چرا که این لپ‌تاپ به هیچ وجه کار شما را عقب نمی‌اندازد و تمامی نیازها را در هر زمینه برطرف می‌کند.

نکات منفی

درحالی که این لپ‌تاپ هیبریدی برای عملکرد باور نکردنی‌اش ستایش می‌شود، محدودیت سنگینی برای اجرای بسیاری از بازی‌ها تنها با 1 گیگابایت کارت گرافیک وجود دارد. باگ‌های ابتدایی این لپ‌تاپ را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، با این حال این باگ‌ها از اولین لپ‌تاپی که تاکنون مایکروسافت ساخته است انتظار می‌رفت.

نتیجه‌گیری

حتی اگر صفحه نمایش جدا شونده، قلم سرفیس و هر چیز دیگری که باعث می‌شود سرفیس بوک منحصر به فرد به نظر رسد را نادیده بگیریم، بازهم این لپ‌تاپ فوق‌العاده خواهد بود. بدون در نظر گرفتن هر قابلیت اضافی دیگری، سرفیس بوک مایکروسافت یک لپ‌تاپ با عملکرد فوق‌العاده است که می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد.

در واقع Dell XPS 13 و مک بوک پرو 15 اینچی نیز ارزش خرید را دارند، اما اگر لپ‌تاپی روان با مشخصات و قابلیت‌هایی بهتر می‌خواهید، بدون شک سرفیس بوک مایکروسافت بهترین گزینه است.

.

منبع: Techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام. مدل های surface که قلم داره لپ تاپ نیستن، بلکه تبلت هستند. صرفا جهت اطلاع

    پاسخ