;
coinex

ماموریت آینده نیوهورایزنز کشف شگفتی‌های شیء مرموز سرخ خواهد بود

دو سال قبل، نیوهورایزنز (افق‌های نو) ناسا، مانور گذر نزدیکی را در اطراف پلوتو انجام داد و برخی از تصاویری را از این سیاره کوتوله و قلب یخی آن شکار کرد که تابه‌حال ندیده بودیم. از آن زمان، این فضاپیما به‌سوی یک شی مرموز سرخ در کمربند کوییپر در حرکت بوده است.

این شیء یخی که MU69 نام دارد. مشاهدات گذشته نشان‌دهنده، سطحی بسیار سرخ، حتی سرخ‌تر از لکه سرخ سیاره کوتوله پلوتو بود. بر اساس برآوردهای دانشمندان، این شیء کوچک کمربند کوییپر (KBO)، حدود 20-30 مایل (30-45 کیلومتر) قطر داشت و در فاصله 1.6 میلیارد مایلی (2.6 میلیارد کیلومتر) مدار پلوتو واقع‌شده است.

اکنون، این شی سرخ هدف آینده ماموریت نیوهورایزنز خواهد بود. اما مشاهدات جدید فضاپیما نشان می‌دهد که ممکن است، با یک شگفتی جدید در ماموریت این فضاپیما مواجه شویم. به گفته ناسا، مشاهدات اخیر تلسکوپی در آرژانتین نشان می‌دهد که MU69 ممکن است، در واقع دو شی باشد که فوق‌العاده به هم نزدیک‌اند و یا باهم در تماس هستند. به‌این‌ترتیب، MU69 هم فقط می‌تواند، یک شیء بلند و طویل باشد، اما محققان هنوز در این مورد مطمئن نیستند.

رنگ مایل به سرخ MU69، مانند لکه سرخ سیاره کوتوله پلوتو و قمر آن شارون، نشان‌دهنده، حضور تولین است، تولین، ساختاری است که از ترکیبات ساده آلی مانند متان و اتان که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. تولین به‌صورت طبیعی در زمین تشکیل نمی‌شود اما در سطح اجرام یخی خارج از منظومه شمسی فراوان است.  دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، تایید کرده‌اند، MU69 بخشی از منطقه سرد کمربند کوییپر است که شامل قدیمی‌ترین اشیاء منظومه شمسی است.

بر اساس اطلاعات جدید تلسکوپی، دانشمندان تیم ماموریت نیوهورایزنز تصور می‌کنند که MU69 بیش از 30 کیلومتر طول نداشته باشد. درواقع ممکن است که این جرم کیهانی درواقع از دو شی تشکیل شده باشد که هرکدام می‌تواند حدود 15-20 کیلومتر قطر داشته باشد. آلن استرن، محقق ارشد ماموریت نیوهورایزنز ناسا، در بیانیه‌ای گفت: “این یافته جدید، فوق‌العاده چشمگیر است. شکل MU69 واقعا نامشخص است و می‌تواند به معنی کشف جرم جدیدی در کمربند کوپر باشد.”

مطمئنا، دانشمندان هنوز دقیقا از شکل MU69 اطلاعی ندارند، اما تا زمانی که فضاپیمای نیوهورایزنز در یکم ژانویه، 2019، به این شیء یخی برسد، باید منتظر بمانیم. به‌این‌ترتیب، با گذر نزدیک فضاپیمای نیوهورایزنز از این شیء مرموز در اولین روز سال 2019، باید منتظر شگفتی‌های زیادی باشیم.

مأموریت کاوشگر نیوهورایزنز 19 ژانویه 2006 از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. نیوهورایزنز پس از دریافت کمک گرانشی از سیاره مشتری در فوریه 2007، تابستان 2015 به مدار سیاره کوتوله پلوتو رسید.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر