;
coinex

ایلان ماسک می‌خواهد هایپرلوپ خودش را بسازد

 

ظاهرا ایلان ماسک می‌خواهد خودش دست‌به‌کار ساخت هایپرلوپ شود. کارآفرین مشهور و بنیان‌گذار برخی  از بهترین شرکت‌های جهان ماه گذشته در توییتر شخصی‌اش اعلام کرد که تائید شفاهی مقامات دولتی را برای ساخت یک مسیر هایپرلوپ بین شهرهای نیویورک، فیلادلفیا، بالتیمور و واشنگتن دی سی دریافت کرده است. و اکنون بلومبرگ گزارش می‌دهد که ماسک نه‌تنها می‌خواهد، تمامی این تونل را خودش حفر کند، بلکه می‌خواهد، تمام این سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع را هم بسازد.

در گذشته تصور می‌شد که ایلان ماسک نمی‌خواهد، ایده ساخت هایپرلوپ را تجاری کند، اما واقعیت این است که او همیشه به ایده هایپرلوپ علاقه‌مند بوده و چندین رقابت دانشجویی را هم برای ترویج این سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع راه‌اندازی کرده است. اما در مرحله سوم این رقابت دانشجویی عبارتی به چشم می‌خورد که به گزارش بلومبرگ اخیرا از وب‌سایت این رقابت حذف شده است. در این وب‌سایت نوشته شده بود که: “ما سیستم هایپرلوپ تجاری را توسعه نخواهیم داد.”

بورینگ کمپانی اخیرا اعلام کرد که بخش اول تونل لس‌آنجلس را به پایان رسانده است. گفته می‌شود، این هایپرلوپ ظرف 29 دقیقه مسافران را از نیویورک به واشنگتن می‌رساند. پیمودن این مسیر در حال حاضر حدود 2.5 ساعت طول می‌کشد. بورینگ کمپانی هم‌اکنون مشغول حفر تونل‌هایی برای کاهش ترافیک لس‌آنجلس است.  ایلان ماسک اعلام کرد که این مسیر هایپرلوپ به‌موازات مسیر لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو ساخته می‌شود. او همچنین گفت که این امکان وجود دارد که هایپرلوپ تگزاس (دالاس، هوستون، سن آنتونیو، آستین) را هم به این مسیر بیفزاید. البته این برنامه می‌تواند، در درازمدت عملی شود.

ایده سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع هایپرلوپ، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک، مطرح شد. در طرح پیشنهادی او، هایپرلوپ به‌عنوان چیزی بین “یک (هواپیمای مافوق صوت) کنکورد، یک ریل گان و میز ایر هاکی” توصیف شده است. از آن زمان تاکنون، ایده او هواخواهان بسیاری در سراسر جهان یافته است. ماسک پیش‌بینی کرده بود، این سیستم حمل‌ونقل زمینی که از لوله‌های خلأ، ماگلو (همان تکنولوژی به‌کاررفته در قطارهای مغناطیسی)، سیستم نیرومحرکه­ی بدون اصطکاک و پاد بهره می‌برد، با سرعتی نزدیک به‌سرعت صوت (۱۲۳۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

در واقع مسافران درون پادهای شناوری که با کوسن احاطه شده‌اند قرار می‌گیرند و در لوله‌هایی عظیم (همان تونل­ها) سفر می‌کنند. این کوسن، فشار و اصطکاک درون لوله را کاهش می‌دهد و به پاد امکان حرکت با سرعتی بسیار بالا را می‌دهد، همچون سُر خوردن گوی در بازی ایر هاکی. سیستم ماگلو (تعلیق مغناطیسی غیرفعال) و یا خروج هوای پرفشار از خود پاد موجب شناور ماندن وسیله نقلیه در لوله‌ها می‌شود.

باوجود حذف اصطکاک از این تکنولوژی،  هایپرلوپ قادر به حمل مسافران با سرعتی حدود ۷۶۰ مایل در ساعت (۱۲۲۳ کیلومتر بر ساعت) یعنی ۱۰ مایل کمتر از سرعت صوت خواهد بود و همچنین پادهای بدون سرنشین هم با سرعتی بیش از ۸۰۰ مایل در ساعت حرکت می‌کنند. درواقع، هایپرلوپ با این سرعت فوق‌العاده بالا قادر به پیمودن مسیر بین لندن و ادینبور (پایتخت اسکاتلند) در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه خواهد بود، سفری که با قطار ۴ ساعت طول می‌کشد. همچنین با این سیستم، سفر ۴۰۰ مایلی بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو در امتداد خط ساحلی کالیفرنیا، در کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید.

حال، ایلان ماسک هم به رقابت برای ساخت نخستین سیستم حمل‌ونقل سریع جهان می‌پیوندد. رقابتی که هم‌اکنون سه استارتاپ را در خود می‌بیند. در این بین شرکت هایپرلوپ وان، گام‌های رو به جلویی را برای ساخت اولین سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع هایپرلوپ برداشته است. این شرکت به‌تازگی پاد آزمایشی خود را در نوادا با موفقیت آزمایش کرده است. در این آزمایش، پاد آزمایشی هایپرلوپ وان به‌سرعت 192 مایل در ساعت (308 کیلومتر در ساعت) دست یافت.

و اکنون به نظر می‌رسد، ماسک گام‌های جدی برای این صنعت نوظهور برداشته است. البته در این بین منتقدان او و هایپرلوپ هنوز کاملا قانع نشده‌اند. اما ماسک که به ایده‌های بزرگ مشهور است، در این مورد جدی است.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر