;
coinex

مصاحبه با محمدجواد آذری‌جهرمی ؛ توسعه کسب و کارهای نوپا

مصاحبه با محمدجواد آذری‌جهرمی ؛ توسعه کسب و کارهای نوپا

محمدجواد آذری‌جهرمی مدیر 35 ساله شرکت زیرساخت و جوان ترین فرد کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم است. وی در طی مصاحبه‌ی خود، درباره مدل مدیریتش در شرکت زیرساخت و برنامه‌ پیشنهادیش برای اداره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در دولت صحبت نمود و در انتها نیز به بحث فیلترینگ و نوع نگاهش به این موضوع اشاره نمود.

جهرمی تاکید کرد که در برنامه فعالیت‌هایش نگاهی به کسب‌وکارهای نوپا خواهد داشت و همچنین برنامه‌هایی برای ایجاد 100 هزارشغل از طریق استارت‌‌آپ‌ها و ایجاد چندین تکنولوژی ملی را تا پایان دوره‌اش در سر دارد.‌

در ادامه به بیان مصاحبه محمدجواد آذری‌جهرمی می پردازیم.

تا چه ساعتی معمولا سر کار هستید؟ اکنون به خاطر بحث وزارت است که تا دیر وقت سر کار هستید؟

جهرمی پاسخ داد که در روزهای فرد معمولا بعد از ورزش ساعت 8 سر کار است و تا 8 شب هم مشغول است و گاهی دیرتر.

با توجه به اینکه شما نیز از قبل در وزارتخانه در بخش فنی مشغول بودید، تغییرات اینترنت و پهنای باند را در این چند وقت نسبت به گذشته چگونه می بینید؟

به گفته وی ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط به 25 سال پیش است، همچنین وی قبلا عضو هیات مدیره با اختیارات محدودتری بوده و در دوسال بعدی توانسته مدیریت را برعهده بگیرد. همچنین اشاره نمود که قبل از این دولت در سازمان تنظیم بوده است و در این دولت وارد بخش زیرساخت شده است.

استفاده کنندگان اینترنت سال‌ها به این موضوع اعتراض داشتند که شرکت زیرساخت نیاز مشتری را درک نمی‌کند، حداقل شبیه شرکت‌های خصوصی هم نیست!

وی بیان نمود که این ساختار تغییر کرده و مشتری مداری در دستور کار قرار گرفته است. همچنین به گفته وی اینکه مردم مشکلات به وجود آمده را احساس می‌کنند باعث ایجاد حساسیت در عملکرد سازمان نیز خواهد شد و بهبود شبکه و وظایف را به همراه خواهد داشت.

اینکه اطلاعات وضعیت شبکه بر روی سایت قرار داشته باشد، اپراتورهای بزرگ دنیا این کار را انجام می دهند؟

به گفته جهرمی راه درست نیز همین است.

آیا در بحث قیمت گذاری پهنای باند تغییری اتفاق افتاده است؟

به گفته وی مشتریان به میزان مصرف، هزینه پرداخت می‌کنند و این مدل جدید واگذاری نسبت به گذشته متفاوت است.

آیا مصرف بیشتر درآمد بیشتری را برای شرکت زیرساخت به همراه دارد؟

به گفته وی مصرف بیشتر درآمدی بیشتر نیز برای شرکت زیرساخت خواهد داشت و البته وی اشاره نمود در این مدل کیفیت هم خیلی بهتر شده است.

آیا با این مدل، شرکت زیرساخت به یک شرکت سودده‌تر تبدیل شده است؟

وی به این سوال پاسخ مثبت داد و اشاره نمود که در سال مالی قبل به جای 1950 میلیارد تومان 2150 میلیارد تومان درآمد ثبت شده است. به گفته وی کاهش تعرفه‌ها تحریک بازار را به دنبال داشته است.

شما به رشدقابل توجهی در شرکت زیرساخت اشاره کردید، آیا همچنان به فکر حفظ مدل دولتی این شرکت هستید یا بخشی از وظایف به بخش خصوصی نیز سپرده خواهد شد؟

به گفته وی واگذاری وظایف به بخش خصوصی امکان پذیر است اما مالیاتی نیز از شرکت‌های خصوصی دریافت می‌شود که دوباره همان عدد خواهد شد.

شما در برنامه خود به آزادسازی اشاره کردید، آیا پهنای باند را نیز شامل می‌شود؟

وی در پاسخ اشاره نمود که در این چارچوب مکانیزم نیروی انسانی را که جذب شرکت شده‌اند باید در نظر گرفته شود و این مساله باعث چابک‌تر شدن زیرساخت و حرکت به سمت سرویس‌های جدید و نوین‌ خواهد شد.

چالش هایی بزرگ در مورد کیفیت اینترنت وجود داشت که اکنون به سمت مطلوب تغییر کرده، چه چیزی باعث این تغییر مطلوب شده است؟

به گفته وی علاوه بر کیفیت اینترنت، شبکه نیز دارای شرایطی غیر نرمال بود و در بعضی نقاط کشور تاخیری زیاد مشاهده می‌شد. جهرمی اشاره نمود که برای رفع این مشکل کشور به چهار منطقه تقسیم شده و تجهیزات نیز به چهار مرکز منتقل شده‌اند و این تغییرات باعث تحول در عرصه اینترنت شده است.

شاخص‌‌های اینترنتی و تغییرات آماری آن را چگونه می‌بینید؟

به گفته جهرمی هنگام ورود وی به شرکت میانگین شاخص اتصال 160 میلی‌ثانیه بوده و اکنون به 91 رسیده است وی همچنین اشاره نمود که لازم است تا CDNهای بین‌المللی به داخل ایران بیایند.

این  CDN‌ها شامل شرکت‌های بزرگی چون گوگل هم می‌شود؟

وی با پاسخ مثبت به این سوال بیان نمود که این شرکت یک مدل تجاری است و لازم است تفاهم در این زمینه صورت گیرد.

براساس برنامه ششم، سهم اقتصاد از ICT باید به 100 تریلیون تومان برسد. آیا به نظر شما این میزان سهم برای مخابرات مناسب است؟

به گفته وی 25 هزار میلیارد تومان از بازار ایران سهم مخابرات است اما در کشورهای پیشرفته این سهم 50 درصد بازار است.

جهرمی اشاره نمود که بر اساس مدل OECD و چارچوبی که در بازار دنیا وجود دارد، سهم فناوری اطلاعات در اشغال 1/78 درصد است اما در ایران سهم اشتغال درحوزه فناوری اطلاعات 2 دهم درصد است.

بر اساس برنامه‌هایتان بر روی توسعه کسب و کارهای نوپا تاکید دارید، برنامه شما برای این موضوع چیست؟

به گفته جهرمی 90 درصد این کسب و کارها با شکست مواجه می‌شوند بنابراین لازم است تا تعدادی شرکت یونیکورن ایجاد کنیم یعنی در فکری بهتر برای توسعه کسب و کارهای نوپا باشیم.

به نظر شما تاثیر وزارت ارتباطات در توسعه کسب و کارهای نوپا چه می‌تواند باشد؟

آذری جهرمی اشاره نمود که وزارت ارتباطات می‌توانند شرایط تجارت را تسهیل بخشد و در کنار این موضوع نیز باید سرمایه گذاری‌های خارجی را تسهیل بخشیم. به گفته وی تغییر نظام‌های فکری در حوزه مالکیت معنوی و حریم خصوصی نیز بسیار مهم و اثر بخش خواهد بود. به گفته وی بهترین کمک در توسعه کسب و کارهای نوپا رفع موانعی است که بر سر راه رشد آنها وجود دارد.

حدود 32 درصد استارتاپ‌های شرکت کننده در الکامپ امسال چالش مالی داشتند، آیا با رفع این مشکل رشد استارت آپ ها را مشاهده خواهیم بود؟

به گفته جهرمی ایده اصلی همین می‌تواند باشد و اگر موانع موجود برداشته شود رشد حاصل می‌گردد.

آیا با خود بچه‌های استارتاپی از نزدیک آشنایی دارید؟

جهرمی بیان نمود که جلسات زیادی با این گروه‌ها داشته است. وی گروه‌های آپارات، کافه بازار، فین‌تک‌ و مجموعه‌های خدمات ارتباطی شهری را نام برد.

یکی از چالش‌های بحث برانگیز دولت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ بود، از فشار برای فیلتر کردن تلگرام تا سایر شبکه‌ها. تحلیل شما در این مورد چیست؟

وی در پاسخ به وجود دو فضای پیام‌رسان و رسانه اشاره نمود و اینکه در این میان فقط فضای پیام رسان باز است و این فضای پیام رسان به رسانه تبدیل شده است. فضای رسانه حالتی سیاسی دارد که به فضای پیام رسان نیز وارد شده و به گفته وی به وجود آمدن این فضای سیاسی در فضای پیام رسان، فشاری برای فیلتر کردن خواهد بود.

توسعه کسب و کارهای نوپا

.

منبع: donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر