;
coinex

فروش لوازم جانبی تقلبی در بازار کامپیوتر

فروش لوازم جانبی تقلبی در بازار کامپیوتر

بازار کامپیوتر برای جلوگیری از فروش لوازم جانبی تقلبی، قاچاق و بدون گارانتی تقریبا از دو سال پیش سازماندهی شده است و هر ساله نیز نظارت‌های دوره‎ای در این زمینه انجام می‌گیرد.

در سال گذشته نیز این طرح سازماندهی و بررسی بازار اجرا شد اما با وجود تمامی این بررسی‌ها هنوز هم تخلفاتی در این زمینه به چشم می‌خورد و اجناس و لوازم جانبی قاچاق و غیر اصل به جای لوازم جانبی اصلی عرضه می‌گردد.

متاسفانه در بازار مجموعه‌ای از کالاهای تقلبی وجود دارد که از چین وارد شده‌اند و سازنده این لوازم جانبی شرکت مشخصی نیست و برای این کالاها هیچ گارانتی در نظر گرفته نشده است. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اکثر مشتریان نیز به دلیل تفاوت قیمتی که بین اجناس تقلبی و اصل وجود دارد به سمت خرید اجناس غیراصل تمایل دارند.

به گفته یکی از فعالان بازار، فروشنده و واردکننده رسمی هزینه هایی بالایی را باید برای واردکردن کالا بپردازند به همین دلیل است که بین واردکنندگان رسمی و افرادی که کالای قاچاق وارد می‌کنند رقابت مشاهده می‌شود.

این مساله بارها بررسی شده و واردکنندگان رسمی از هزینه‌های بالا و پرداخت مالیات و تعرفه‌ها گله کرده‌اند اما تغییری حاصل نشده است.

در چنین مواقعی اتحادیه‌ها هستند که در این زمینه تصمیم می‌گیرند اما اتحادیه‌ها در تهران فقط اطلاعیه صادر کرده و هشدار داده‌اند که این امر نیز متاسفانه برای جلوگیری از فروش لوازم جانبی تقلبی در بازار کامپیوتر نتیجه‌ای در بر نداشته است.

به نظر می‌رسد که راهکارهای انجام شده در دو سال گذشته هیچ سودی نداشته است. در این میان اتحادیه رایانه در تهران به برخی فروشندگان هشدار داده که کالای تقلبی را به جای کالای اصل در اختیار مشتری قرار ندهند. این فروشندگان برای بدست آوردن سود بیشتر این اقدام را انجام داده‌اند.

این افراد با شرکت‌های دارای گارانتی معتبر قرارداد امضا کرده‌اند و از این طریق اقدام به وارد کردن کالای قاچاق نموده‌اند تا ردی از آنها وجود نداشته باشد. در این زمینه شکایت‌های زیادی به اتحادیه شده و مردم خواستار پیگیری آن شده‌اند.

اتحادیه رایانه تهران تصمیم دارد تا با همکاری نیروی انتظامی، آگاهی، سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با کالای قاچاق به جلوگیری از فروش لوازم جانبی تقلبی در بازار کامپیوتر بپردازد. تصمیم بر این است در صورت مشاهده هرگونه کالای قاچاق، بدون اخطار نسبت به توقیف کالاها اقدام نمایند.

واردکنندگان کالاهای قاچاق برای آنها از برچسپ اورجینال استفاده می‌کنند و با این کار حقوق مصرف کنندگان را نادیده می‌گیرند. تنها هدف آنها به دست آوردن سود بیشتر است.

در این چند ماه بازار کامپیوتر وضعیتی بحرانی داشته و مسئولان بخش خصوصی و همچنین دولت باید به فکر چاره‌ای برای حل این مشکلات باشند. لازم به ذکر است که افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به اتحادیه تعهد داده‌اند که حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند و براساس قوانین نظام صنفی نیز فعالیت نمایند.

.

منبع: donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر