;
coinex

ماژول دوربین گوشی‌های اندرویدی در سال 2018 کاملا تغییر می‌کند!

ماژول دوربین گوشی‌های اندرویدی در سال 2018 کاملا تغییر می‌کند!ماژول دوربین گوشی‌های اندرویدی در سال 2018 میلادی با ساختار بسیار جدیدی وارد میدان می‌شود و شما به سختی می‌توانید در این سال یک گوشی همراه پیدا کنید که در ساخت دوربین آن تنها از یک لنز استفاده شده باشد زیرا کوالکام سه ماژول جدید را برای دوربین گوشی‌های همراه عرضه کرده است؛ طبق اطلاعات منتشر شده از این سه ماژول، دو ماژول به طور مخصوص برای ارتقاء قابلیت تشخیص عمق تصویر (depth sensing) ساخته شده‌اند.

کوالکام یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ سازنده پردازشگر در دنیای گوشی‌های همراه است؛ این سازنده در یکی از برنامه‌های خود به نام برنامه ماژول اسپکترا (Spectra Module Program) ماژول‌های تصویربرداری جدیدی ساخته است به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که تعداد زیادی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی در ساخت محصولات پرچمدار سال 2018 خود از این ماژول‌ها استفاده کنند.

کوالکام تصمیم دارد که با تولید و عرضه سخت افزارهای دوربین، قابلیت تشخیص عمق تصویر را با سرعت بیشتری در اختیار خریداران گوشی‌های همراه و نمایشگرهای تلویزیونی بگذارد. سه ماژول جدید کوالکام ماژول شناسایی قرنیه چشم، ماژول تشخیص عمق غیر فعال تصویر و ماژول تشخیص عمق فعال تصویر هستند.

ماژول شناسایی قرنیه دوربین در ماژول دوربین گوشی‌های اندرویدی ، سازندگان را قادر می‌سازد تا گوشی‌های خود را به یک قابلیت امنیتی بیومتریک هم مجهز کنند. کوالکام گفته است که این ماژول می‌تواند از روی شیشه عینک هم قرنیه چشم کاربر را شناسایی کند و علاوه بر این قادر است که زنده بودن یا نبودن قرنیه چشم کاربر را تشخیص دهد به این معنی که هیچ کس نمی‌تواند با استفاده از یک عکس یا مدل سه بعدی ساخته شده از صورت کاربر این ماژول را فریب دهد و قفل گوشی مجهز به آن را باز کند. قابلیت شناسایی قرنیه چشم هنوز به یک ویژگی معمولی مورد استفاده در گوشی‌های همراه تبدیل نشده است؛ در حال حاضر این قابلیت تنها در بعضی از گوشی‌های پرچمدار مانند گلکسی اس 8 (S8) و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است.

ماژول تشخیص عمق غیر فعال برای استفاده در گوشی‌های رنج پایه و رنج متوسط ساخته شده است. نکته‌ای که باید در مورد کاربرد این ماژول گفت این است که دو دوربین، دو تصویر متفاوت از یک شی را می‌گیرند و تجهیز یک گوشی همراه به ماژول تشخیص عمق غیر فعال آن را قادر می‌سازد تا تفاوت بین دو عکس را درک کند و تشخیص دهد که یک شی در چه فاصله‌ای با فرد عکاس قرار دارد. این ماژول گوشی‌های رنج پایه را به قابلیت تشخیص عمق تصویر مجهز می‌کند، میزان شدت نور را به حد مناسبی می‌رساند و علاوه بر این نویزهای ناشی از تابش زیاد نور را کاهش می‌دهد.

ماژول سوم کوالکام یک ماژول تشخیص عمق فعال تصویر است که با نام سنسور نور ساختاربندی شده تصویر هم شناخته می‌شود. این ماژول به دو قطعه اصلی (یک نورافکن مادون قرمز و یک دوربین مادون قرمز) مجهز است. ماژول تشخیص عمق فعال تصویر به دوربین دوگانه نیازی ندارد به همین دلیل در ساخت گوشی‌هایی که به این قطعه مجهز می‌شوند تنها از یک دوربین مادون قرمز و یک دوربین عادی استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این قطعه به این شکل است که نورافکن مادون قرمز ماژول به طور مداوم یک لیزر را با الگوی شناخته شده نوری تولید می‌کند که توسط دوربین مادون قرمز خوانده می‌شود؛ این قابلیت دوربین مادون قرمز را قادر می‌سازد تا هرگونه اختلافی را که با یک شی در مسیر دید دوربین ایجاد می‌شود، تشخیص دهد.

کوالکام گفته است که این سنسور می‌تواند در تاریکی کامل و همچنین در یک رنج مسافت بین 3 تا 5 متری به خوبی ایفای نقش کند. طبق اطلاعات موجود، ماژول تشخیص عمق فعال تصویر با ایجاد یک الگوی نوری با عمقی معادل 10,000 نقطه می‌تواند تغییرات ایجاد شده در عمق تصویر به اندازه 1 میلی متر را هم شناسایی و دقت بسیار بالایی را در تصاویر گرفته شده با دوربین‌های مجهز به این قطعه ایجاد کند. این ماژول علاوه بر این قادر است که لبه‌های دایره‌ای شکل را نیز بدون هیچ مشکلی تشخیص دهد.

یکی از کاربردهای قابلیت تشخیص عمق تصویر، اثر بوکه (bokeh effect) است که دوربین را قادر می‌سازد تا قرار گرفتن یک شی در پیش زمینه و پس زمینه عکس را تشخیص دهد. از دیگر کاربردهای این ویژگی می‌توان به تشخیص دقیق‌تر چهره، تشخیص و تایید سازی الگوی واقعی عمق تصویر، دنبال کردن حرکت دست و آبجکت اوویدنس (object avoidance) در فضاهای VR و AR اشاره کرد.

با استفاده از این ماژول‌ها ما به زودی می‌توانیم به گوگل دی دریم (Google Daydream) برویم و با استفاده از دستان خود در دنیای مجازی جست و جو کنیم. چند وقت پیش شایع شده بود که اپل می‌خواهد گوشی آیفون 8 خود را به قابلیت تشخیص چهره مجهز کند؛ عرضه این ماژول‌ها توسط کوالکام کاربران گوشی‌های اندروید را قادر می‌سازد تا از قابلیت‌های مشابهی استفاده کنند. حال باید تنها منتظر ماند و دید که قابلیت تشخیص چهره در گوشی‌های اندرویدی که با این توانایی وارد بازار می‌شوند تا چه حدی می‌تواند عملکرد دقیقی داشته باشد و این گوشی‌ها تا چه میزان می‌توانند با آیفون 8 از این نظر رقابت کنند؛ البته باید در نظر داشت که کوالکام تصمیم گرفته است که اکوسیستم اندروید را قادر سازد تا در زمینه قابلیت تشخیص عمق تصویر در سال 2018 با سایر سازندگان رقابت کند، این کار با ماژول دوربین گوشی‌های اندرویدی به روش کوالکوم امکان پذیر می شود.

تصاویر پایدارتری در راه هستند!

یک منبع خبری امروز اعلام کرد که نسل دوم سنسور سیگنال تصویر اسپکترا (ISP) با طراحی و پردازشگرهای سیستمی جدید کوالکام به زودی عرضه می‌شوند. گفته شده است که این پردازشگرها در اواخر سال میلادی جدید رونمایی می‌شوند و در پروسه ساخت گوشی‌های پرچمدار سال 2018 مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنوز مشخص نشده است که چه محصولاتی با سنسور و پردازشگرهای جدید عرضه می‌شوند اما می‌توان انتظار داشت که در ساخت گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس 9، ال جی جی 7 و اچ تی سی یو 12 از این تراشه‌ها استفاده شود.

سنسور ISP اسپکترا دقیقا چه قابلیت‌هایی دارد؟

این سنسور بجز قابلیت تشخیص عمق فعال تصویر سایر قابلیت‌های تشخیص عمق عکس را دارد. گوشی‌هایی که با دوربین‌های دوگانه و سنسور ISP  اسپکترا عرضه می‌شوند، می‌توانند قابلیت تشخیص عمق غیرفعال دوربین را هم در خود داشته باشند.

نسل دوم سنسورهای ISP اسپکترا علاوه بر این به قابلیت کاهش نویز مولتی فریم (multi-frame) هم مجهز هستند و از این طریق می‌توانند به منظور بالا بردن کیفیت تصاویر، زمانی که دوربین گوشی به طور همزمان در حال گرفتن چند عکس است، فریم‌های تصویر را فیلتر و با یکدیگر ترکیب کنند. این سنسور همچنین می‌تواند با استفاده از قابلیت فیلترسازی موقتی تقویت شده حرکتی (MCTF) فیلم‌های بهتری را ضبط کند و به کمک قابلیت پایدارسازی سریع الکترونیکی تصویر ارتعاشات موجود در زمان فیلم برداری را کاهش دهد. کوالکام تاثیر MCTF را در یک عکس برداری انجام شده با استفاده از یک بهپاد نشان داده است؛ نتیجه این تصویر برداری در مقایسه با عکس‌هایی که بدون استفاده از قابلیت MCTF گرفته شده‌اند، بسیار واضح‌تر بوده است. در تصویری که با استفاده از قابلیت MCTF در این آزمایش گرفته شده، ساختمان‌ها و نورها از پیش زمینه عکس جدا شده‌اند به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که سازندگان بهپاد هم علاوه بر سازندگان گوشی‌های همراه در ساخت محصولات خود از سنسورهای ISP اسپکترا استفاده کنند.

سنسور ISP اسپکترا قابلیت‌های یادگیری ماشینی را هم پشتیبانی می‌کند و از این طریق می‌تواند کاربردهایی مثل تشخیص صورت و محاسبات عکاسی را بهبود بخشد؛ به عبارت دیگر با کمک این سنسورها دوربین‌های گوشی‌های همراه راحت‌تر می‌توانند چهره‌ها را شناسایی کنند؛ این امر باعث می‌شود که کاربران بتوانند در نرم افزارهایی مثل اسنپ چت از فیلترهای بهتری استفاده کنند.

نسل جدید سنسور ISP اسپکترا می‌تواند حرکات بدن و سر را هم بهتر دنبال کند و به طور همزمان طرح برداری و مکان یابی بهتری را از این قسمت‌های بدن ارائه کند؛ این توانایی تجارب کاربران را در فضاهای AR و VR بهبود می‌بخشد.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر