;
coinex

بررسی آیفون 7 ؛ پرچمدار 2016 اپل چه قابلیت‌هایی را ارائه کرده است؟

بررسی آیفون 7
اگر اپل گوشی آیفون 7 را سال 2015 به‌جای آیفون 6 اس روانه بازار می‌کرد، احتمالا برترین تلفن آن سال می‌شد. ما معمولا عادت کرده‌ایم که پسوند S را در تلفن‌هایی شاهد باشیم که تغییرات اندکی نسبت به نسخه اولیه آن سری داشته‌اند، اما اگر تغییرات چشمگیری که در آیفون 7 رخ داده را بیش از یک سال قبل شاهد بودیم، بدون شک این گوشی هوشمند را به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل می‌کرد؛ اما در عوض، پیشرفت‌های این محصول در سال 2016 چندان چشمگیر نبودند و به‌علاوه آیفون 7 خیلی زود وارد رقابت با محصولات پرچم‌دار سال 2017 شد.

نمایشگر درخشان‌تر و رنگی‌تر، طراحی ضدآب، اسپیکرهای دوگانه و یک دوربین تقویت‌شده‌ 12 مگاپیکسلی در آیفون 7 مشخصاتی هستند که در مقایسه با محصولات اکثر تولیدکنندگان اندرویدی، چندان قابل رقابت نیستند. اپل همچنین کلید Home این دستگاه را از حالت فیزیکی به یک دکمه‌ لمسی حساس به فشار تبدیل کرد، جک هدفون را حذف کرد و یک نسخه‌ با حافظه‌ی 256 گیگابایتی را نیز برای آیفون 7 در نظر گرفت.

اگر اپل این محصول را سال 2015 تولید کرده بود، شاید موفق می‌شد ذهنیتی که در مورد تغییرات کوچک محصولات سری اس داشتیم را تغییر دهد و یک شوک مثبت در چرخه محصولات اپل ایجاد کند؛ اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و ریتم پیشرفت‌های اپل دچار رخوت همیشگی خود شد.

بررسی آیفون 7

پیشرفت‌های گوشی آیفون 7 به اندازه‌ی تغییراتی که در آیفون 4 و آیفون 6 شاهد بودیم، چشمگیر نیستند. ضمنا یک الگوی دیگر نیز وجود دارد که تاکنون همیشه آیفون‌های با شماره فرد رشد آهسته‌ای داشته‌اند و شرایط را برای تغییرات بزرگ در آیفون‌هایی که شماره زوج دارند، فراهم کرده‌اند. درهرحال، گوشی آیفون 7 یک محصول خوب و نه چندان فوق‌العاده‌‌ای از اپل است.

این‌طور که مشخص است، همه چیز به آرامی با نزدیک شدن به زمان عرضه‌ آیفون 8 تغییر خواهد کرد و شایعات از یک تغییر عمده در خط تولید آیفون برای محصول بعدی خود خبر می‌دهند، اما مشکل اینجاست که پرچم‌دار بعدی آیفون اواخر سال 2017 راهی بازار شد و این یعنی زمانی که رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ گلکسی S8، وان پلاس 5، سری جدید گوگل پیکسل و Moto Z در بازار حضور دارند و رقابت را از همیشه برای این گوشی دشوارتر کردند؛ بنابراین آیا به نظر شما اینکه آیفون 7 تنها یک گوشی خوب محسوب می‌شود، کافی است؟

قیمت آیفون 7 از 649 دلار برای نسخه‌ی 32 گیگابایتی آغاز می‌شود، اما اگر به حافظه‌ی بیشتری نیاز دارید قیمت نسخه‌ی 128 گیگابایتی این دستگاه 749 دلار است که معادل قیمت آغازین نسخه‌ی 64 گیگابایتی آیفون 6 اس در زمان عرضه‌ است. کاربرانی که بیش از این مقدار حافظه نیاز دارند نیز می‌توانند با پرداخت 849 دلار مالک یک آیفون 7 با حافظه‌ داخلی 256 گیگابایتی شده و با خیال راحت‌تری از دستگاه خود استفاده کنند.

گوشی آیفون 7 پلاس از یک نمایشگر بزرگ‌تر 5.5 اینچی، باتری بزرگ‌تر و دوربین دوگانه پشتی بهره می‌برد. این نسخه که محصول کامل‌تری از آیفون 7 محسوب شده، از برادر کوچک‌تر خود گران‌تر است و قیمت آن از 769 دلار برای نسخه 32 گیگابایتی آغاز می‌شود. این یعنی اختلاف قیمت آیفون 7 با نسخه‌ی پلاس آن، 120 دلار بوده که این اختلاف از همیشه بیشتر است. با این اوصاف باید گفت که هیچ‌کدام از مدل‌های این محصول یک تلفن همراه ارزان یا حتی خوش قیمت نیز محسوب نمی‌شوند.

طراحی آیفون 7

در آیفون 7 دو تغییر مهم دیگر را نیز شاهد بودیم: اول اینکه اکنون به لطف طراحی ضد آب این محصول می‌توانید به‌راحتی با آن به استخر بروید و دوم، حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون از این دستگاه بود.

بررسی آیفون 7

اجازه دهید با انقلابی‌ترین تغییر آیفون 7 شروع کنیم: حذف جک هدفون؛ این اتفاق را باید یک تصمیم جسورانه از طرف شرکت اپل دانست که می‌تواند بر صنعت تلفن‌های همراه نیز تاثیرگذار باشد.

حذف این پورت از جنبه‌های گوناگونی بر کاربران اثرگذار خواهد بود. برای برخی این موضوع چندان مهم نیست، زیرا این دسته فقط از ایرپادهای باسیم داخل جعبه آیفون استفاده کرده و همچنان می‌توانند از هدفون‌های داخل جعبه‌ی آیفون 7 نیز بهره ببرند. فقط کافی است که آن را به درگاه لایتنینگ دستگاه متصل کنند.

اما برای بعضی دیگر از کاربران این تغییر باعث زحمت اضافه شده و ناچارند از تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری استفاده کنند تا بتوانند از هدفون قبلی خود بهره ببرند. در یک نظرسنجی که در میان 60 کاربر هدفون به انجام رسید، 34 نفر آنان تنها از ایرپادهای سیمی داخل جعبه محصول استفاده می‌کردند و این موضوع بدین این جهت جالب توجه است که احتمالا تمامی این افراد کاربر گوشی‌های آیفون نبوده‌اند.

بررسی گوشی آیفون 7

حذف جک محبوب هدفون از آخرین پرچم‌دار اپل، گزینه‌های کاربرانی که قصد خرید هدفون جدید را دارند، بسیار محدود خواهد کرد و البته این موضوع به زمانی که کاربر از گوشی خود برای فیلم دیدن یا گوش کردن موسیقی استفاده می‌کند نیز بستگی دارد.

در هر صورت شما می‌توانید یک هدفون 3.5 میلی‌متری خریداری کرده ولی آن موقع ناچار خواهید بود که از تبدیل لایتنینگ به جک استفاده کرده و یا اینکه به هنگام خرید از میان هدفون‌های بی‌سیم بلوتوثی یا هدفون‌هایی که کابل لایتنینگ دارند، یکی را انتخاب کنید؛ متاسفانه در بین گروه دوم محصولات چندان چشمگیری وجود ندارد.

AirPod (هدفون‌های بی‌سیم اپل)

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که برای گوش دادن به موسیقی با آیفون 7 اجباری به خرید این هدفون‌ها نیست. ما واقعا با افرادی ملاقات داشته‌ایم که پس از عرضه این محصول دچار چنین اشتباهی شده‌اند و شرکت اپل باید هرچه سریع‌تر این موضوع را شفاف‌سازی کند.

ایرپاد

این هدفون‌ها با قیمت 159 دلاری واقعا گران محسوب می‌شوند و متاسفانه بدون سیم بودن، تنها مزیتی است که نسبت به ایرپادهای باسیم داخل جعبه اپل دارند. کیفیت صدای این هدفون‌های گران‌قیمت حقیقتا تفاوت معناداری با ایرپادهای داخل جعبه آیفون ندارد، البته اپل چند ویژگی جالب نیز برای این محصولات در نظر گرفته است. شما می‌توانید با ضربه زدن به یکی از گوشی‌های هدفون، دستیار صوتی سیری را فعال کنید و یا اینکه اگر یکی از گوشی‌ها از داخل گوش شما خارج شد، پخش موسیقی بلافاصله متوقف می‌شود.

هرچند که از نظر شارژ دهی، این محصول واقعا عالی عمل می‌کند و با یک قاب مغناطیسی، 24 ساعت شارژ بیشتر نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در مجموع AirPod های اپل بیشتر شبیه به یک طرح مرجع برای محصولات مشابه بی‌سیم اپل در آینده هستند تا یک وسیله جانبی ضروری برای کاربران!

بررسی گوشی آیفون 7

طراحی کلی آیفون 7 با در نظر گرفتن تغییراتی که در این محصول ایجاد شده کاملا چشمگیر است. ضدآب کردن دستگاه همیشه به قطر آن اضافه می‌کند؛ زیرا فضای بیشتری برای به‌کارگیری مهروموم ضدآب نیاز است. به‌علاوه، اسپیکرهای دوگانه جدید که در پایین دستگاه بکار رفته‌اند دلایلی کاملا منطقی برای افزایش 0.2 میلی‌متری قطر آن نسبت به آیفون 6 است.

شاید این ویژگی‌ها برای کاربران و طرفداران محصولات اپل هیجان‌انگیز باشد؛ اما نباید فراموش کرد که تولیدکنندگان اندرویدی از جمله سونی و سامسونگ مدت‌هاست علاوه بر یک طراحی زیبا در پرچم‌داران خود، آن‌ها را در برابر نفوذ آب نیز مقاوم ساخته‌اند تا کاربران با خیالی آسوده از گوشی خود استفاده کنند؛ بنابراین هرچند این تغییر اپل چندان ارزش نوآوری ندارد، اما در هر صورت یک اقدام ضروری و روبه‌جلو برای محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

تغییر دیگر گوشی آیفون 7 در دکمه‌ هوم دستگاه ایجاد شده، جایی که برای سال‌ها مانند امضای این شرکت در زبان طراحی محصولاتش بوده است. این دکمه دیگر فیزیکی و قابل کلیک شدن نیست و به جای آن یک فرورفتگی لمسی در پنل جلویی قرار گرفته که به میزان فشار نیز حساس است و می‌توانید عملکردهای مختلفی را به این وسیله اجرا کنید.

عادت کردن به این موضوع که با فشردن این دکمه چیزی زیر دست شما حرکت نمی‌کند و تنها یک لرزش مصنوعی برای تداعی کردن حالت سنتی دکمه‌ی هوم در آن بکار گرفته شده، در ابتدا کمی عجیب و ناآشنا به نظر می‌رسد؛ اما با گذشت زمان بسیار کوتاهی به این ویژگی جدید نیز عادت خواهید کرد و کاملا برای شما عادی خواهد شد.

همچنین به لطف افزایش میزان حافظه‌ی داخلی آیفون 7 و تولید نسخه‌های 128 و 256 گیگابایتی علاوه بر نسخه معمول 32 گیگابایتی، بحث همیشگی عدم امکان استفاده از کارت حافظه در محصولات اپل به فراموشی سپرده شده و با وجود امکانی که کارت‌های حافظه در جابجایی اطلاعات از روی گوشی برای کاربران فراهم می‌کنند، اما با این میزان از حافظه داخلی واقعا دیگر نیازی به استفاده از کارت حافظه نخواهید داشت.

از نظر ظاهری، طراحی کلی آیفون تغییر چندانی نداشته، مگر اینکه به سراغ نسخه جت بلک این محصول رفته باشید و از بدنه‌ یکدست سیاه‌رنگ که حتی خطوط آنتن در آن قابل تشخیص نبوده در کنار لوگوی سیاه رنگ آیفون و درخشش شبیه به پلاستیک در بدنه‌ این دستگاه لذت ببرید.

متاسفانه بدنه‌ نسخه‌ جت بلک به‌راحتی خراشیده می‌شود و شما ناچارید از همان لحظه‌ اول گوشی خود را درون یک قاب محافظ قرار دهید؛ بنابراین خرید این نسخه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

بررسی آیفون 7

طراحی ظاهری گوشی آیفون 7 تفاوت چندانی با آیفون 6 اس ندارد و تنها تغییرات محسوس را می‌توان حذف جک هدفون، لنز دوربین بیرون زده تر و البته بزرگ‌تر و در نهایت بلندگوهای دوتایی پایین دستگاه دانست؛ البته متاسفانه تنها یکی از این اسپیکرها صدا پخش می‌کند و دیگری احتمالا برای افزایش تقارن و زیبایی دستگاه و پر کردن جای خالی جک هدفون حذف شده در آنجا قرار گرفته است.

محل قرارگیری و کیفیت ساخت دکمه‌های صدا و ساکت کننده در اطراف گوشی، مثل همیشه خوب است و همانند آیفون 6 اس دسترس به تمام صفحه‌نمایش گوشی با انگشت شصت دست کار چندان راحتی نیست. اپل همیشه به‌خوبی می‌داند چطور باید یک گوشی هوشمند خوب تولید کند و آیفون 7 نیز از این قاعده مستثنا نیست.

نمایشگر آیفون 7

تغییر اصلی نمایشگر آیفون 7 در میزان روشنایی و رنگ این صفحه‌نمایش اتفاق افتاده و باقی ویژگی‌ها نسبت به نسل قبلی این محصول دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند. یک نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشن 750 در 1334 پیکسل به این معناست که اگر نمایشگر گلکسی اس 7 اج را در کنار این محصول اپل قرار دهید به وضوح متوجه کمبود شفافیت تصاویر آیفون 7 در برابر پرچم‌دار سال گذشته سامسونگ خواهید شد.

بررسی آیفون 7

هرچند که در استفاده‌ روزمره کاربران متوجه کمبود پیکسل‌ها نخواهند شد؛ زیرا حتی دستگاهی با رزولوشن اچ‌دی نیز حداقل نیازهای بصری کاربران، از جمله گردش در اینترنت و تماشای فیلم را تامین کرده و تصاویر همچنان واضح و دلپذیر به چشم می‌آیند.

تاچ سه‌بعدی اختصاصی اپل نیز در نمایشگر این دستگاه مانند آیفون 6 اس به کار گرفته شده و گوشی می‌تواند با تشخیص میزان فشار که انگشت شما به نمایشگر منتقل می‌کند، گزینه‌های متفاوتی را برای کاربران اجرا کند. اپل وعده داده اپلیکیشن‌های بسیاری از این ویژگی بهره خواهند برد، هرچند که تقریبا تمامی اپلیکیشن‌ها با فشار بیشتر، یک کاری انجام می‌دهند؛ اما معمولا هیچ‌یک از این کارها مفید نیستند.

نظر شما درباره این نمایشگر به این موضوع بستگی دارد که پیش از این با چه محصولی سروکار داشته‌اید؛ به عنوان مثال اگر گوشی هوشمند قبلی شما یک آیفون 6 یا حتی یک آیفون قدیمی‌تر باشد، از تماشای نمایشگر روشن‌تر و رنگارنگ‌تر آیفون 7 لذت خواهید برد؛ اما اگر از محصولی مانند ال‌جی G4 به سراغ آیفون 7 رفته‌اید، احتمالا تغییر محسوسی احساس نخواهید کرد و حتی شاید کمی هم ناامید شوید.

اپل در تولید نمایشگر خود یک هدف را دنبال می‌کند. شفافیت و میزان روشنایی نمایشگر چندان اهمیتی ندارد، بلکه مهم این است که احساس کاربران پس از نگاه کردن به این صفحه‌نمایش چگونه خواهد بود. با این تفاسیر نمایشگر آیفون 7 یک قدم رو به جلو برای اپل محسوب می‌شود. نمایشگر آیفون 7 رنگارنگ‌تر است، البته نه به این معنا که رنگ‌های بیشتری را نمایش می‌دهد، بلکه عمق و غنای بیشتری در رنگ‌ها ایجاد کرده است.

اپل این نمایشگر را “صفحه‌ سینمایی” نامیده و هرچند سنجش استاندارد این ادعا آسان نیست، اما با اطمینان به شما میگوییم که رنگ‌ها در آیفون 7 کاملا باکیفیت نمایش داده می‌شوند.

بررسی آیفون 7

روشنایی صفحه‌نمایش اپل نیز به‌درستی افزایش یافته و مجددا بیش از اینکه یک تحول بزرگ نسبت به نسل قبلی این محصول باشد، یک ارتقا خوب محسوب می‌شود و نگاه کردن به این نمایشگر را دلپذیرتر از قبل کرده است. تعادل رنگ سفید نمایشگر آیفون 7 نیز کمی گرم‌تر از قبل شده است و مطابق شایعات به نظر می‌رسد، اپل از تکنولوژی مشابه نمایشگر آی پد 9.7 در این محصول نیز بهره برده است.

شرکت اپل نیاز دارد به صورت اورژانسی یک مورد را در نمایشگرهای خود اصلاح کند و آن تنظیم روشنایی خودکار است. در حالت فعلی اگر در تاریکی به صفحه‌نمایش گوشی آیفون 7 خود نگاه کنید شما را تا مرز کور شدن پیش خواهد برد، این در حالی است که گوشی‌های هوشمند سایر رقبا به‌خوبی نور دستگاه را در محیط‌های کم نور تا پایین‌ترین میزان کاهش می‌دهند که این ویژگی از آسیب دیدن شبکیه چشم کاربران جلوگیری می‌کند.

اپل تمام انرژی خود را بکار گرفته تا نمایشگری چشم‌نواز با حداقل پیکسل‌های ممکن تولید کند تا نیازی نباشد باتری دستگاه انرژی زیادی را برای پیکسل‌های اضافی هدر دهد. این استراتژی تا حدودی درست به نظر می‌رسد، اما اگر چنین روشی بهترین چاره‌ای بوده که اپل به منظور افزایش عمر باتری آیفون 7 اندیشیده است، بنابراین یک جای کار مشکل دارد. زیرا باعث شده تا این پرچم‌دار در تمام ویژگی‌ها درخشان ظاهر نشود.

هنگام تماشای فیلم در آیفون شما احساس خواهید کرد که هرچند با یک نمایشگر خوب طرف هستید، اما در عین حال این صفحه نمایش امکان ویژه‌ای برای ارائه ندارد، زیرا کنتراست تصاویر به وضوح و شفافیت دیگر گوشی‌های هوشمند نیست و همین‌طور اندازه این صفحه نمایش نیز در مقایسه با رقبا کمی کوچک به نظر می‌رسد.

بررسی آیفون 7

البته شاید انتقاد از اندازه این نمایشگر چندان منصفانه نباشد، زیرا این مورد دقیقا چیزی است که برای برخی کاربران جذاب بوده و همچنین برای کار رسانه نیز قابل قبول قلمداد می‌شود. هرچند ساده‌انگارانه خواهد بود اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن سایر ویژگی‌ها، یک نمایشگر بزرگ‌تر به همراه یک باتری پرظرفیت‌تر و پیکسل‌های تصویری بیشتر را هم‌زمان به یک محصول اضافه کنیم؛ اما سایر رقبا دست‌کم موفق شده‌اند حاشیه اطراف نمایشگر را کاهش دهند و تجربه بصری چشم‌نوازتری را به کاربران خود ارائه کنند.

صحبت از تماشای فیلم شد، باید اشاره کنیم که اسپیکرهای دوگانه‌ آیفون 2017 اپل نیز حقیقتا یک پیشرفت چشمگیر به شمار می‌روند. با وجود اینکه محل قرارگیری این بلندگوها در بالا و پایین دستگاه متفاوت است و این حالت عجیب، موجب شده صدا در جهت‌های مختلفی منتشر شود؛ اما به هر شکل کیفیت صدای آیفون 7 در مقایسه با نسل‌های قبلی این محصول افزایش خوبی یافته است.

بررسی آیفون 7

کیفیت صدای گوشی آیفون 7 برای نمایش یک ویدیو از یوتیوب و یا تماشای فیلم در یک اتاق ساکت بسیار خوب است، اما به دلیل کافی نبودن صدای بم، این بلندگوها برای گوش دادن به موسیقی چندان مناسب نیستند. هرچند در مجموع، اپل در این زمینه پیشرفت خوبی در پرچم‌دار سال گذشته خود نشان داده است.

مشخصات آیفون 7

قلب تپنده‌ آیفون 7 را چیپست جدید A10 فیوژن تشکیل می‌دهد، این چیپست بزرگ‌ترین، پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین پردازنده‌ای است که اپل تاکنون در گوشی‌های هوشمند خود بکار گرفته است. این چیپست از چهار هسته پردازشی ساخته شده است که از دو هسته‌ آن برای پردازش‌های سنگین استفاده می‌کند و دو هسته دیگر نیز وظیفه‌ پردازش‌های روزمره و سبک‌تر را به عهده دارند. این طراحی با هدف کاهش مصرف انرژی در شرایطی که به عنوان مثال فقط مشغول چک کردن ایمیل‌های خود هستید، تولید شده است؛ اما در حقیقت نشانه‌ای از این تفاوت را احساس نخواهید کرد.

مطمئنا از لحاظ سرعت با آیفون 7 اپل هیچ مشکلی نخواهید داشت و به علاوه از لحاظ قدرت نیز تقریبا این محصول شما را در هیچ پردازش سنگینی ناامید نخواهد کرد، حتی هنگامی که یک فیلم یا عکس سنگین را به‌سرعت ویرایش می‌کنید. آمار و اعداد نیز قدرت این پردازنده را به خوبی نشان می‌دهند.

در آزمون بنچمارک Geekbench، گوشی آیفون 7 را با آیفون 6 اس و گلکسی اس 7 اج مقایسه کردیم و جالب اینجاست که با وجود هسته‌های پردازشی کمتر و همین‌طور حافظه رم پایین، در این آزمون نیز آیفون 7 حدودا چهار درصد از گلکسی اس 7 اج سریعتر بود و امتیاز بالاتری را به دست آورد. البته همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، آیفون 6 اس نیز حدودا 20 درصد کندتر از آیفون 7 بود. توجه داشته باشید که در این مقایسه هردو گوشی هوشمند اپلیکیشن‌های یکسانی را اجرا می‌کردند.

اما سوال اینجاست که این اعداد و امتیازها در عملکرد دنیای واقعی دستگاه چگونه خود را نشان می‌دهند؟ همان‌طور که گفته شد، سرعت باز کردن و بستن اپلیکیشن‌ها در آیفون جدید فوق‌العاده است، اما این تمام ماجرا نخواهد بود. موبایل آیفون 7 زمانی واقعا به چالش کشیده می‌شود که شما با چند برنامه‌ی مختلف کار کنید، قبل از گشت و گذار در اینترنت موزیک پخش کنید و سپس به بازی کردن با گوشی خود مشغول شوید. باید اعتراف کنیم اپل محصولی خلق کرده که می‌توانید به‌راحتی و با سرعت بالا تمامی این کارها را انجام دهید، بدون اینکه کندی و یا تاخیری در اجرای فرمان‌های خود مشاهده کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد کیفیت صوتی آیفون 7 از همیشه بهتر شده و در زمینه‌ نرم‌افزارهای پخش موسیقی نیز به سختی می‌توان از بین اپل موزیک و Spotify یکی را انتخاب کنید. در هردوی این اپلیکیشن‌ها با رابط کاربری ساده و تمیزی سروکار دارید و از کار کردن با هردوی آن‌ها لذت خواهید برد و باید گفت که اپل میوزیک نیز به‌خوبی توانسته در مدتی کوتاه به رقیبی قدرتمند برای اسپاتیفای تبدیل شود.

بررسی آیفون 7

عملکرد صوتی دستگاه در هردو سرویس پخش موسیقی مذکور خوب است و خبر خوب دیگر اینکه هدفون‌های شما بدون جک 3.5 میلی‌متری در گوشی آیفون 7 نیز به‌خوبی کار می‌کنند و با اتصال تبدیل USB نوع C به جک 3.5 میلی‌متری، همچنان می‌توانید از تمام امکانات هدفون خود ازجمله کنترل‌های آن بهره ببرید. به سختی می‌توان گفت که استفاده از پورت لایتنینگ به جای جک هدفون موجب بهبود تجربه شنیداری شما خواهد شد؛ اما مشکل اصلی اینجاست که به لطف حذف این جک هدفون، امکان شارژ کردن تلفن و گوش دادن موسیقی با هدفون به صورت هم‌زمان، از کاربران صلب شده است.

تجربه بازی کردن با گوشی آیفون 7 اپل نیز کاملا بی‌نقص و فوق العاده است. این ویژگی گوشی‌های آیفون نیز به لطف پردازنده قدرتمند A10 پیشرفت کاملا محسوسی داشته است. از نظر تئوری، قدرت پردازشی بیشتر در بازی‌ها یعنی امکان لذت بردن از جزئیات بصری بیشتر در بازی؛ اما در عمل هنوز بازی‌هایی که بتوانند از تمام این قدرت پردازشی استفاده کرده و همان‌طور که اپل به کاربران خود وعده داده، تجربه‌ای معادل بازی با کنسول را برای آنان به همراه داشته باشند، عرضه نشده‌ است.

ضمنا یکی از ویژگی‌های جدید گوشی آیفون 7 که به بهبود تجربه گیمینگ در این محصول کمک کرده، سیستم بازخورد Taptic است. موتوری که داخل دکمه‌ هوم مجازی این دستگاه به منظور ایجاد لرزش‌های تداعی‌کننده حس فشار دکمه بکار رفته، در جریان بازی، مثلا هنگامی که تیراندازی کنید و یا با ماشین به دیوار برخورد کنید، با ایجاد لرزش‌های ریز موجب می‌شود بیشتر از قبل با دنیای بازی درگیر شوید. این حس امکانی شبیه به لرزش گیم پدهای حرفه‌ای در ابعادی کوچک‌تر است. این ویژگی شاید چندان مهم نباشد، اما یکی از اتفاقاتی است که اپل با حذف جک هدفون موفق به ایجاد آن شده است.

iOS 10

بررسی آیفون 7

آیفون‌های جدید اپل همیشه همراه با یک نسخه تازه از سیستم‌عامل این شرکت عرضه شده‌اند و آیفون 7 نیز از این قاعده مستثنا نبود. iOS 10 اپل یکی از بهترین سیستم‌عامل‌هایی است که این شرکت تاکنون تولید کرده، هرچند با همان طعم آشنای همیشگی همراه است.

اکنون بیشتر از همیشه، امکانات تازه در این سیستم‌عامل افزوده شده، پنل سمت چپ صفحه اصلی تمامی اطلاعات به‌روزرسانی را در خود جای داده، ظاهر این بخش ترکیبی از پنل خبری و نوار اعلان بالای صفحه با یکدیگر است. به علاوه اینکه ویجت‌ها و اطلاعات بیشتری را در خود جای داده است.

صفحه قفل این نسخه جدید iOS نیز بازسازی شده و با کشیدن انگشت بر روی آن اطلاعاتی مشابه چیزی که در بخش قبلی گفته شد، به شما نشان داده می‌شوند. همچنین قابلیت raise to wake به گوشی آیفون 7 افزوده شده، یعنی بلافاصله بعد از برداشتن گوشی، نمایشگر دستگاه به‌صورت خودکار روشن و به عبارتی، دستگاه بیدار می‌شود. به گفته اپل این کار به‌منظور دسترسی سریع کاربران به صفحه قفل گوشی انجام گرفته است. این تغییر با افزایش سرعت تشخیص اثر انگشت، مشکل عمده این بخش را نیز حل کرده است.

البته ترکیب این قابلیت روشن شدن خودکار نمایشگر با دکمه هوم غیر فیزیکی جدید در ابتدا کمی برای کاربران نامانوس و گیج‌کننده خواهد بود. گوشی خود را برمی‌دارید نمایشگر روشن می‌شود، سپس انگشت خود را روی دکمه‌ی هوم قرار می‌دهید، اما گوشی باز نمی‌شود و از شما خواسته می‌شود انگشت خود را مجددا بر روی سنسور قرار دهید. هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نیز برای این اتفاق ارائه نشده است. این موضوع شاید پیچیده‌ترین بخش سیستم‌عامل جدید اپل باشد.

آیفون 7 پس از عرضه در سپتامبر 2016 به‌روزرسانی‌های متعددی دریافت کرده است که آخرین آن‌ها نسخه 10.3 iOS است. در این آپدیت جدید اپلیکیشن پیدا کردن AirPod و آیفون گمشده نیز افزوده شده و این در حالی است که نسخه 10.2 تعداد زیادی شکلک جدید و امکان انتخاب حالت پیش‌فرض دوربین را با خود به همراه دارد.

بیشتر به‌روزرسانی‌ها، تاثیرات پشت پرده و نامحسوسی دارند؛ اما نسخه 10.3 سیستم جدید مدیریت حافظه را نیز برای کاربران به ارمغان آورده است. به زبان ساده پس از دریافت این آپدیت، متوجه خواهید شد به لطف این سیستم ذخیره‌سازی بهینه‌تر، مقداری فضای اضافه به آیفون شما افزوده شده است و مطمئنا این اتفاق برای کاربران بسیار خوشایند است.

عمر باتری آیفون 7

اپل مدعی شده که با توجه به افزایش کارایی مصرف انرژی چیپست جدید خود و همچنین بهبودهایی که در آیفون 7 ارائه شده‌اند، عمر باتری آخرین پرچم‌دار خود را بهبود بخشیده است. همان‌طور که گفته شده در طراحی جدید، چیپست پردازنده‌ اپل، هسته‌های پردازشی این محصول به صورت جداگانه پردازش کارهای سبک مانند گشت و گذار اینترنتی و کارهای سنگین مانند ویرایش فیلم‌های ویدئویی را انجام می دهند.

بررسی آیفون 7

مشخص نیست نتیجه‌ عملکرد مجزای این هسته‌ها چه بوده است؛ زیرا در آزمایش‌هایی که انجام گرفته، عمر باتری فوق‌العاده‌ای در آیفون 7 مشاهده نشده است. در طول بررسی‌های انجام شده تقریبا هر روز عصر اوضاع باتری دستگاه ناخوشایند می‌شود.

جالب اینجاست که حتی صفحه‌ اصلی و صفحه‌ قفل گوشی نیز در مصرف باتری تاثیرگذار بوده و مهم نیست که چه قدر زمان اندکی را در این دو بخش صرف می‌کنید. خلاصه اینکه به سختی می‌توان گفت اپل موفق به بهبود عمر باتری در آیفون 7 شده است و حقیقتا نتیجه تغییرات ایجاد شده، مشخص نیست.

پس از چند هفته استفاده از آیفون 7 متوجه شدیم که تنها روزهای انگشت شماری بودند که نیازی به شارژر پیدا نکردیم. آخر هفته‌ها که استفاده از گوشی بیشتر باشد، اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود و پس از حدود 15 ساعت، به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد. چنین شرایطی در هیچ محصول شرکت اپل سابقه نداشته و حتی رقبای امروزی اندرویدی آیفون نیز هیچ کدام این شرایط وخیم را در عمر باتری ندارند.

اپل در زمان طراحی گوشی آیفون 7 تلاش داشت تا فضای بیشتری برای بکار گیری باتری بزرگ‌تر در این محصول فراهم کند. به علاوه با برنامه‌ریزی که برای بهینه سازی مصرف پردازنده‌ دستگاه انجام شده و همچنین رزولوشن پایین‌تر نمایشگر این گوشی در مقایسه با پرچم‌داران اندرویدی، انتظار داشتیم که بتوان حداقل دو روز بدون نیاز به شارژر از آیفون خود استفاده کرد، اما همچنان در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند با طول عمر یک روزه‌ باتری، باقی‌مانده است.

سرعت شارژ باتری در آیفون 7 مناسب است، هرچند که اپل از تکنولوژی شارژ سریع در پرچم‌دار خود بهره نبرده است؛ اما اگر به جای شارژر اصلی دستگاه از شارژر 2.1 آمپری آی‌پد به منظور شارژ گوشی خود استفاده کنید، سرعت شارژ بالاتری را تجربه خواهید کرد.

بسیاری از کاربران امکان استفاده از شارژر آی‌پد را ندارند و بسیاری نیز حتی از این موضوع اطلاع ندارند؛ اما با این روش پس از 30 دقیقه، شارژ باتری آیفون شما 25 درصد افزایش خواهد یافت. افراد زیادی از عمر باتری فوق‌العاده در گوشی آیفون 7 سخن گفته‌اند، اما طی این بررسی چنین نتیجه‌ای حاصل نشد. ضمنا همان‌طور که انتظار می‌رود آیفون 7 پلاس به لطف باتری بزرگ‌تر، عمر باتری بهتری نیز ارائه می‌کند.

درباره عمر باتری آیفون 7 در مقایسه با آیفون 6 اس نیز باید گفت که پرچم‌دار 2016 اپل تنها 7 دقیقه بیشتر از پرچم‌دار قبلی این شرکت دوام می‌آورد که با در نظر گرفتن نمایشگر روشن‌تر و رنگارنگ‌تر آیفون 7 به نظر همین چند دقیقه بیشتر نیز ارزشش را دارد.

اما در تست رایج پخش یک ویدیوی اچ‌دی با بیشترین میزان روشنایی دستگاه و به مدت 90 دقیقه، آیفون 7 موفق شد عملکرد بهتری نسبت به آیفون 6 اس از خود به نمایش بگذارد و تنها 23 کاهش شارژ داشته باشد. این در حالی بود که در همین آزمون 30 درصد از شارژ آیفون 6 اس کاسته شد. خب این موضوع می‌تواند برای شیفتگان آیفون کمی دلگرم کننده باشد.

با تمام این تفاسیر، اکنون نوبت پاسخ دادن به این سوال است که آیا آیفون 7 عمر باتری مناسبی دارد؟ پاسخ روشن است؛ خیر! در مقایسه با اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی و با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌هایی که اپل در پرچم‌دار خود فدای دستیابی به عمر باتری بیشتر محصول خود کرده، باید گفت که اپل در این زمینه کاملا ناموفق بوده است.

دوربین آیفون 7

پیش از صحبت درباره عملکرد حقیقی دوربین آیفون 7 بهتر است ابتدا به مشخصات فنی دوربین این دستگاه بپردازیم. دوربین این گوشی اپل از یک لنز 12 مگاپیکسلی و دریچه عدسی f/1.8 که منجر به نورگیری بیشتر در محیط‌های کم‌نور شده، همچنین افزایش قابلیت این دوربین در جمع‌آوری نور و رنگ بیشتر و در نهایت یک چیپست اختصاصی پردازش تصویر که باعث افزایش سرعت ثبت تصاویر پشت سر هم خواهد شد، بهره می‌برد و تمام این ویژگی‌ها یک دوربین قدرتمند را به کاربران وعده می‌دهد.

در جلوی دستگاه نیز ارتقا به یک لنز 7 مگاپیکسلی را برای ثبت سلفی‌های بهتر شاهد هستیم. دوربین جلویی دستگاه نیز برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور بهینه شده تا با خیال راحت سر میز شام با نور شمع نیز بتوانید از خودتان عکس بگیرید.

بررسی آیفون 7

متاسفانه اپل سخت‌افزار دوربین دوگانه را فقط در آیفون 7 پلاس بکار گرفته و اگر این دوربین در آیفون 7 نیز وجود داشت، مطمئنا یک ویژگی رقابتی بسیار خوب برای این محصول به شمار می‌آمد و همین ویژگی به تنهایی برای قانع کردن بسیاری از خریداران کافی بود.

اپل معمولا در طراحی دوربین‌های خود تلاش کرده که در تصاویر ثبت شده بجای آنکه در رنگ‌ها اغراق شده باشد، رنگ‌ها به شکل طبیعی‌تری ثبت شوند. این ویژگی موجب می‌شود که نویز تصاویر گرفته شده در نور ناکافی، کمی بیشتر شود.

درمجموع اپل در زمینه‌ تصاویر تاریک‌تر، بیشترین پیشرفت را در آیفون 7 داشته است و برای درک بهتر این تغییر، کافی است به تصویر خرگوشی که در گالری زیر آمده دقت کنید.

در مقایسه تصاویر ثبت شده گوشی آیفون 7 با آیفون 6 اس می‌توان گفت که شفافیت و روشنایی تصاویر آیفون 2016 اپل به لطف سیستم ثبت رنگ مدرن این محصول، بهبود یافته است. البته همچنان امکاناتی از جمله حالت HDR، تصاویر زنده و… نیز در دسترس کاربران قرار دارند.

با وجود تغییرات مذکور تجربه‌ عکاسی با آیفون 6 اس نیز فاصله چندانی با آیفون 7 ندارد و شما می‌توانید با هزینه‌ بسیار منطقی‌تر، از دوربین خوب آیفون 6 اس لذت ببرید.

در مورد نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین آیفون 7 نیز باید به این نکته اشاره کرد که بهتر بود، اگر ترفندهای متنوع‌تری را در خود جای داده بود؛ اما خوشبختانه این مشکل با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف قابل جبران است.

نمونه‌های تصاویر ثبت شده با آیفون 7

جمع‌بندی

اگر شما مشغول خواندن این بررسی هستید به احتمال فراوان دنبال پاسخ به این سوال اولیه هستید که آیا گوشی آیفون 7 ارزش خرید دارد یا خیر؟ این آیفون محصولی نیست که بسیاری در انتظار خرید آن باشند، زیرا ظاهر و حال و هوای این محصول نیز کاملا مشابه پرچم‌دار پیشین شرکت اپل است.

ازآنجایی که آیفون 7 شانه به شانه‌ آیفون 6 اس در ویترین فروشگاه‌ها قرار گرفته، در حالی که تغییرات این محصول به چند ارتقاء و بهبودهای نه چندان چشمگیر در تجربه‌ی کاربری خلاصه می‌شود، مطمئنا کاربرانی که در انتظار یک تجربه‌ کاملا متفاوت با پرچم‌دار جدید آیفون بوده‌اند را ناامید خواهد کرد.

پس از چند هفته تجربه‌ با آخرین محصول اپل، باید گفت که تقریبا همه چیز بدون مشکل و اتفاق ویژه‌ای سپری شد و برخلاف برخی محصولات اندرویدی اوضاع آیفون از منظر نرم‌افزاری کاملا انتظارات ما را برآورده ساخت. اگر شما به فکر خرید یک آیفون جدید هستید و علاقه‌ای هم به یک گوشی بزرگ‌تر ندارید، باید به این سوال پاسخ دهید که از میان آیفون 7 و آیفون 6 اس کدام‌یک را انتخاب خواهید کرد؟

می‌خواهیم با شما روراست باشیم. اپل به‌خوبی راه و رسم ساخت گوشی‌های عالی را می‌داند و حتی بنیان‌گذاری آیفون نیز بی‌نقص بوده است. به همین دلیل هر سال، به سرعت میلیون‌ها دستگاه از محصولات این شرکت به فروش می‌رسد. اما این بار باید گفت که آیا می‌خواهید جدیدترین آیفون موجود در بازار را بخرید و یا اینکه با پرداخت هزینه‌ کمتر، تجربه‌ای تقریبا مشابه را با محصول سال قبل این شرکت داشته باشید؟

بررسی آیفون 7

بزرگ‌ترین تغییر آیفون 7 را باید ضد آب بودن این محصول دانست و البته اسپیکرهای دوگانه‌ قدرتمندتر آن نیز می‌تواند برای خودنمایی به دوستانتان گزینه‌ جذابی باشد. چنین پیشرفت‌هایی هرچند که خوب هستند، اما برای اغوا کردن بسیاری از کاربران فعلی آیفون کافی به نظر نمی‌رسند.

نمایشگر روشن‌تر و رنگارنگ‌تر، پردازنده‌ی قدرتمندتر، باتری کمی بزرگ‌تر و دوربینی بهتر تمام پیشرفته‌هایی هستند که در آیفون 7 شاهد بوده‌ایم.

ناامید کننده‌ترین اتفاق برای ما این بود که دوربین دوگانه جدید آیفون تنها در آیفون 7 پلاس بکار گرفته شده و طرفداران نسخه‌ معمول این محصول را از تجربه‌ی زوم اپتیکال و افکت‌های نزدیک به دوربین‌های DSLR در گوشی هوشمند، محروم مانده‌اند. شاید اگر این تغییر در آیفون 7 رخ می‌داد به تنهایی برای جذب خریداران کافی بود. هرچند که عرضه‌ محصولی با حافظه‌ داخلی دو برابر و با قیمتی مشابه نسل قبل نیز اقدامی خوشایند برای خریداران به حساب می‌آید، تغییری که مدت‌هاست ملتمسانه از اپل خواستار بودیم و خوشبختانه بالاخره ایجاد شده است.

حذف جک محبوب هدفون از آیفون جدید نیز تا حدودی قابل توجیه است و حتی اگر این اقدام، شاهکار اپل محسوب شود، حداقل چند سالی زمان خواهد برد تا مزاحمت حذف پورت برای کاربران اهمیت نداشته باشد.

این محصول برای چه کسانی مناسب است؟

بر اساس امکانات این محصول می‌توان گفت که چه افرادی از آیفون جدید بیشترین لذت را خواهند برد؛ البته به غیر از افرادی که تنها به نیت خرید آخرین مدل موجود، راهی بازار می‌شوند.

تغییر دوربین این گوشی از منظر جذب نور بیشتر و ترکیب این ویژگی با ضدآب شدن دستگاه، گوشی آیفون 7 را برای کسانی که می‌خواهند تمام لحظات ارزشمند زندگی خود را ثبت کنند، مناسب است؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید هرروزه از کودکان دوست داشتنی خود عکس بگیرید و یا لحظات متنوع خود را در کنار دوستانتان ثبت کنید، آیفون 7 اپل برای شما گزینه‌ای جذاب خواهد بود. همچنین افرادی که به تماشای فیلم با گوشی خود بدون استفاده از هدفون عادت دارند، به لطف اسپیکرهای قدرتمندتر آیفون 7 می‌توانند از این دستگاه لذت ببرند.

خلاصه اینکه با بهترین آیفون موجود در بازار طرف هستید و اگر این موضوع نیز برای شما اهمیت دارد؛ بنابراین بدون شک به سراغ آن بروید.

بررسی آیفون 7

رقبای گوشی آیفون 7

اگر شما همچنان در حال تصمیم‌گیری هستید بنابراین بد نیست دیگر رقبای جذاب آیفون 7 را نیز با هم مرور کوتاهی داشته باشیم.

آیفون 6 اس

آیفون 6 اس

شاید سخت‌ترین کار دنیا انتخاب میان آخرین نسل از آیفون‌ها و نسل قبلی این محصولات باشد. این محصول ظاهری مشابه، عمر باتری مشابه و رزولوشن تصویر یکسانی را به کاربران ارائه می‌کند و بهتر از همه اینکه قیمتی به مراتب ارزان‌تر از آیفون 7 دارد.

بنابراین اگر چندان نیازی به حافظه بیشتر از 32 گیگابایت ندارید، شیفته ضدآب بودن نیستید و از جک هدفون تنفر ندارید، حتما به آیفون 6 اس فکر کنید.

سامسونگ گلکسی اس 8

سامسونگ گلکسی اس 8

شش ماه پس از عرضه‌ آیفون 7، سامسونگ جدیدترین و بهترین محصول خود را روانه‌ی بازار کرد و این محصول کاندید اول جایگزینی پرچم‌داران اپل به نظر می‌رسد.

گلکسی اس 8 با نمایشگر 5.8 اینچی که به لطف حاشیه‌های فوق‌العاده کم اطراف نمایشگر همچنان به‌راحتی قابل استفاده است، ظاهری بسیار جذاب دارد و حافظه 64 گیگابایتی دستگاه در کنار سیستم‌عامل اندروید 7 و جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول به شمار می‌آیند.

هرچند که اگر در حال حاضر از کاربران آیفون هستید، شاید این تغییر برایتان کمی دشوار به نظر برسد؛ اما با کمی تحقیق نظرتان تغییر خواهد کرد.

گوگل پیکسل

گوگل پیکسل

وسوسه‌ی تجربه اندروید خالص و جدیدترین آپدیت این سیستم‌عامل، شما را به سمت گوگل پیکسل هدایت خواهد کرد؛ هرچند که در دنیای اندرویدی‌ها، اولین گزینه محصولات سامسونگ خواهد بود.

دوربین بسیار خوب عکس‌برداری برای نور شب و دستیار صوتی ویژه‌ گوگل از دیگر ویژگی‌های جذاب این پرچم‌دار به شما می‌روند. هرچند این محصول نیز مانند گوشی‌های آیفون گران قیمت است؛ اما گزینه‌ جالب توجهی خواهد بود.

Moto Z

Moto Z

گوشی Moto Z یک محصول اندرویدی بسیار خوب است، این محصول ویژگی‌های مشابهی با گوشی آیفون 7 از جمله حذف جک هدفون نیز دارد.

اما برگ برنده‌ واقعی موتورولا در Moto Mods است که به راحتی می‌توانید یک دوربین قدرتمندتر، یک پروژکتور، یک باتری پرظرفیت و یا یک اسپیکر باکیفیت‌تر را به گوشی هوشمند خود اضافه کنید. علاوه بر همه این‌ها، این محصول چندان گران‌قیمت نیست و همچنین عمر باتری بیشتر و نمایشگر باکیفیت‌تری برای کاربران خود به همراه خواهد داشت.

آیفون 7 پلاس

آیفون 7 پلاس

دو دلیل ساده برای انتخاب این محصول وجود دارد: اول دوربین دوگانه‌ی باکیفیت‌تر و دوم عمر باتری بسیار بیشتر.

البته این نسخه بزرگ‌تر آیفون 7 نمایشگر باکیفیت‌تری نیز دارد؛ اما برای تمامی این ویژگی‌ها باید هزینه‌ی بسیار بالاتری پرداخت کنید.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ممنون بابت پست خوبتون

    پاسخ