;
coinex

شرایط ایران برای استفاده از پیام رسان های خارجی

شرایط ایران برای استفاده از پیام رسان های خارجی

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، شرایط ایران برای استفاده از پیام رسان های خارجی به این صورت است که تمامی شرکت‌های پیام رسانی که می‌خواهند در این کشور فعالیت داشته باشند باید نماینده رسمی مستقری انتخاب نمایند.

به گفته وی اپراتورهایی که در کشور ایران فعالیت دارند سالانه 5000 میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند اما پیام رسانی مانند تلگرام با وجود اینکه در ایران استفاده بسیاری دارد هنوز خود را در این کشور ثبت نکرده و نماینده‌ای نیز ندارد. وی ادامه داد خدماتی که به سایر اپراتورها ارائه می‌شود در قبال دریافت مالیات است و پس از نظر اقتصادی نیز نمی‌توان خدماتی را بدون مالیات به سایر پیام رسان ها ارائه نمود. پس تلگرام باید شرایط ایران برای استفاده از پیام رسان‌های خارجی را در نظر داشته باشد.

ابوالحسن فیروزآبادی نیز در مورد علت غیرقابل استفاده بودن تماس صوتی از طریق تلگرام در ایران اعلام نمود که اپراتورهای داخلی در اینجا بیشتر مد نظر بوده‌اند. به گفته وی چون تعداد زیادی از مردم از این پیام رسان استفاده می‌کنند در صورت استفاده از تماس صوتی، کسب و کار اپراتورها دچار مشکل می‌شود.

وی افزود تماس صوتی تلگرام برای موبایل فیلتر شده اما برای ارتباطات پهن باند ثابت، این قابلیت باز است و این مساله بیشتر برای در نظر گرفتن کسب و کار اپراتورهای داخلی است.

این سوال وجود دارد که غیر از تلگرام، تماس صوتی سایر پیام رسان‌ها در ایران باز است و استفاده می‌شود، وی در پاسخ به این سوال اشاره نمود که تلگرام توانسته است فراگیری بیشتری نسبت به سایر پیام رسان‌ها داشته باشد و تقریبا تمامی اعضای فضای مجازی همگی عضو این پیام رسان هستند، بنابراین این مساله در اقتصاد ملی تاثیری فراوان دارد و نمی‌توان از کنار آن بی‌تفاوت گذشت.

فیروزآبادی تجارت صوتی در داخل کشور را نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان بیان کرد و اشاره نمود که فیلتر شدن تماس صوتی از طریق تلگرام در دستور کار قرار نداشت اما با درخواست اپراتورها تصمیم گرفته شد تا فعلا این قابلیت در داخل ایران قابل استفاده نباشد. به گفته فیروزآبادی دلیل اپراتورها مسائل اقتصادی بوده و با این درخواست مخالفت نشده است.

وی در پایان به مسدود بودن این قابلیت در سایر کشورها نیز اشاره نمود و بیان کرد که فقط کشور ایران نیست که این قابلیت را مسدود کرده است بلکه کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی و همچنین برخی کشورهای اروپایی که پهنای باند ۲۰ مگابیت و ۵۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند نیز این قابلیت را مسدود کرده اند. همه این کشورها نیز علت این کار را اقتصاد اپراتورها بیان کرده‌اند. بنابراین شرایط ایران برای استفاده از پیام رسان‌های خارجی در سایر کشورها نیز در نظر گرفته شده است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر