;
coinex

چگونه قابلیت امنیتی رمزگذاری دوطرفه تلگرام را فعال کنیم؟

چگونه قابلیت امنیتی رمزگذاری دوطرفه تلگرام را فعال کنیم؟رمزگذاری دوطرفه تلگرام قابلیتی است که همه کاربران نسبت به وجود آن مطلع نیستند؛ این سرویس پیام رسان به دلیل فراهم سازی یک قابلیت پیام رسانی امن و حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران در نرم افزار خود توانسته است شهرت زیادی را کسب کند؛ نکته‌ای که باید در مورد ویژگی‌های امنیتی این سرویس پیام رسان مورد توجه قرار بگیرد این است که یک مکالمه در تلگرام به طور عادی تنها بین سرور این نرم افزار و شخص پیام دهنده رمزگذاری می‌شود و نه بین فرستنده و گیرنده پیام؛ به همین دلیل کاربران باید برای حفظ امنیت خود در تنظیمات پیش فرض این نرم افزار تغییرات کمی را ایجاد کنند. در این مطلب به شرح نحوه فعال کردن رمزگذاری دوطرفه تلگرام پرداخته شده است.

به عقیده برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی یکی از نقاط ضعف تلگرام در مقایسه با پلت فرم‌های پیام رسانی امن دیگر مانند سیگنال پرایوت مسنجر (Signal Private Messenger) این است که در تلگرام کاربر باید با اعمال تغییراتی در تنظیمات این نرم افزار قابلیت رمزگذاری دوطرفه تلگرام  را فعال کند. قابلیت رمزگذاری دوطرفه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به طور عادی فعال است؛ حتی واتساپ هم که به عقیده مسئولان تلگرام امنیت پایین‌تری نسبت به تلگرام دارد، این قابلیت را در اختیار کاربرانش گذاشته است. آنچه که قابلیت رمزگذاری دوطرفه را برای همه برجسته می‌کند این است که پیام‌هایی که با نرم افزارهای مجهز به این قابلیت ارسال می‌شوند، تنها در گوشی‌های شخص فرستنده و گیرنده پیام ذخیره می‌شوند و حتی سرورهای شرکت‌های سازنده این نرم افزارها هم نمی‌توانند این پیام‌ها را در خود ذخیره کنند.

تلگرام از یک پروتکل رمزگذاری اختصاصی به نام MTProto برای رمزگذاری پیام‌ها استفاده می‌کند که هنوز قابلیت‌های خود را به طور کامل ثابت نکرده است. در حالت عادی پیام‌هایی که با استفاده از این نرم افزار ارسال می‌شوند، در سرورهای این شرکت ذخیره می‌شود به همین دلیل استفاده از سیستم رمزگذاری سرتاسری یا دوطرفه به جای سیستم رمزگذاری پیام‌ها بین سرورهای تلگرام و اشخاص فرستنده پیام اهمیت پیدا کرده است تا مکالماتی که بین کاربران این سرویس پیام رسان انجام می‌شوند تنها در گوشی شخص فرستنده و گیرنده پیام ذخیره شوند.

چگونه با رمزگذاری دوطرفه تلگرام مکالمات خود را امن کنیم؟

حال با توجه به مطالب فوق این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم از قابلیت رمزگذاری دوطرفه تلگرام استفاده کنیم؟ برای استفاده از این ویژگی تنها باید قابلیت “چت خصوصی” (Secret Chat) نرم افزار را فعال کنیم. این قابلیت در مقایسه با یک مکالمه عادی در تلگرام مزایای زیر را دارد:

  • اعمال رمزگذاری دوطرفه بر روی پیام‌ها
  • ذخیره شدن پیام‌ها در دستگاه فرستنده و گیرنده پیام به جای سرورهای تلگرام
  • اختصاص یافتن پیام‌ها به دستگاهی که کاربر با آن مکالمه می‌کند و عدم امکان همگام سازی پیام‌ها بین دو دستگاه
  • عدم امکان ارسال مجدد پیام‌ها
  • مجهز شدن پیام‌ها به قابلیت تخریب خودکار
  • فراهم شدن امکان پاک کردن پیام‌ها برای شخص فرستنده و گیرنده پیام

نحوه فعال سازی چت خصوصی در آیفون

برای فعال سازی چت خصوصی در گوشی‌های آیفون ابتدا باید آیکون ارسال پیام جدید را که در گوشه سمت راست و بالای نوار مکالمه‌ها (Chats) قرار دارد، لمس و سپس گزینه چت خصوصی جدید (New Secret Chat) را انتخاب کنید. در مرحله بعد باید مخاطبی را که می‌خواهید با او چت خصوصی داشته باشید، انتخاب نمایید؛ انجام این کار باعث می‌شود که یک پنجره باز شود و در آن نشان داده شود که شما یک مخاطب را برای برقراری مکالمه خصوصی انتخاب کرده‌اید. در نظر داشته باشید که اطلاعات مخاطبی که می‌خواهید با او چت خصوصی داشته باشید، باید در لیست مخاطبان شما باشد.

رمزگذاری سرتاسری تلگرام در آیفون

نحوه فعال سازی چت خصوصی در گوشی‌های اندرویدی

برای فعال سازی قابلیت چت خصوصی در گوشی‌های اندروید باید آیکون پیام جدید را که در گوشه پایین و سمت راست صفحه مکالمات قرار دارد، لمس کنید و سپس گزینه چت خصوصی جدید (New Secret Chat) را انتخاب نمایید. در مرحله بعد باید مخاطبی را که می‌خواهید با او چت خصوصی داشته باشید، انتخاب کنید؛ انجام این کار باعث می‌شود که یک پنجره باز شود و در آن نشان داده شود که شما یک مخاطب را برای برقراری مکالمه خصوصی انتخاب کرده‌اید. به یاد داشته باشید که برای ایجاد یک چت خصوصی باید اطلاعات مخاطبتان را از قبل ذخیره کرده باشید.

رمزگذاری سرتاسری تلگرام در اندروید

ماهیت عملکرد قابلیت چت خصوصی تلگرام

شما می‌توانید به واسطه قابلیت چت خصوصی برای مخاطب خود عکس، فیلم، پیام صوتی، استیکر، فایل و حتی مکان خود را ارسال کنید اما به یاد داشته باشید که تصاویر، کلیپ‌های ویدئویی و فایل‌ها در سرور تلگرام ذخیره می‌شوند؛ البته این گونه پیام‌ها با یک کد که حتی برای سرور تلگرام هم ناشناخته است، رمزگذاری می‌شوند به همین دلیل تنها فرستنده و گیرنده پیام می‌تواند محتوای پیام را بداند. کاربران تلگرام می‌توانند با یکدیگر تماس رمزگذاری شده دوطرفه هم داشته باشند اما نکته عجیبی که در مورد این قابلیت وجود دارد این است که شرح تماس شما در خارج از قسمت چت خصوصی ذخیره می‌شود.

همان طور که در مطالب فوق گفته شد تنها در صورتی امکان پاک کردن یک پیام در قسمت چت خصوصی وجود دارد که هم فرستنده و هم گیرنده پیام مورد نظر را پاک کنند در حالی که در مکالمه‌های عادی این قابلیت شما را قادر می‌سازد تا از یک طرف پیام را هم برای خود و هم برای شخص گیرنده پاک کنید.

در چت خصوصی کاربر همچنین می‌تواند تمام سابقه پیام رسانی را پاک کند؛ اگر که بخواهید این کار را انجام دهید طرف مقابل شما در صورت پاک نکردن پیام‌ها می‌تواند همه پیام‌ها را داشته باشد. این مشخصه در گوشی‌های آیفون و اندروید یک تفاوت جزئی با یکدیگر دارد به این نحو که در آیفون کاربران یک اعلان “Delete and Exit” به معنی پاک سازی و خروج دریافت می‌کنند تا سابقه پیام‌های خود را پاک کنند اما در گوشی‌های اندروید کاربر اعلان “Secret chat canceled” را به معنی کنسل شدن چت خصوصی دریافت می‌کند و می‌تواند انتخاب کند که آیا سابقه پیام رسانی خود را پاک کند یا خیر.

به یاد داشته باشید که اگر که در گوشی‌های اندروید در هنگام فعال بودن چت خصوصی از مکالمه‌های خود اسکرین شات بگیرید، اعلان انجام این کار در صفحه چت خصوصی شما و مخاطبتان ظاهر می‌شود اما اگر که در آیفون از مکالمه خصوصی خود اسکرین شات بگیرید تنها مخاطب شما این اعلان را دریافت می‌کند.

ویژگی دیگری که در مورد قابلیت چت خصوصی تلگرام باید بدانید این است که شما نمی‌توانید یک چت خصوصی را به یک چت عادی و یک چت عادی را به یک چت خصوصی تبدیل کنید و علاوه بر این نمی‌توانید با یک گروه از افراد چت خصوصی داشته باشید زیرا این قابلیت فقط برای پیام رسانی بین یک فرستنده و یک گیرنده طراحی شده است.

.

منبع: gadgethacks

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر