;
coinex

بررسی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از نگاه سایت GSMArena

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ یکی از گوشی‌های هوشمند میان‌رده سامسونگ محسوب می‌شود که در ادامه به بررسی این تلفن هوشمند خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه شوید.

سامسونگ هرسال گوشی‌های هوشمند مختلفی به بازار عرضه می‌کند که متناسب با بودجه‌های مختلف هستند و همچنین از سخت‌افزارهای متفاوتی نیز بهره می‌برند. یکی از سری‌های موفق سامسونگ، گلکسی جی است که امسال نیز مدل‌هایی از این سری به بازار عرضه شده است.

گوشی هوشمندی نیز که می‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم از این سری است و گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ نام دارد. این تلفن هوشمند دارای نمایشگر ۵.۲ اینچی است. یک نسخه‌ی کوچک‌تر به نام گلکسی جی 3 مدل ۲۰۱۷ همراه با این محصول به بازار عرضه شده است که از نمایشگر ۵ اینچی برخوردار است و گوشی هوشمند دیگری نیز با نمایشگر ۵.۵ اینچی به نام گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ این محصولات را همراهی می‌کند.

باید گفت که جی 5 همیشه نسبت به جی 3 بهتر بوده و کمی از جی 7 ضعیف‌تر است. این موضوع در نسخه‌های ۲۰۱۷ نیز قابل رویت است که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم. گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دارای تراشه اکسینوس ۷۸۷۰ است که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده است. این تراشه از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای بهره می‌برد. این در حالی است که نسخه‌ی ۲۰۱۶ گلکسی جی 5 از تراشه‌ی اسنپدراگون 410 برخوردار بود.

در میان سه نسخه‌ی جدید از سری گلکسی جی تنها گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ دارای نمایشگر فول اچ‌دی است و گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از نمایشگر 720p بهره می‌برند. علاوه بر این موضوع، در نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 از صفحه نمایشگر همیشه روشن استفاده شده است؛ اما نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 فاقد این قابلیت است. البته وجه اشتراک‌های بسیاری میان این دو تلفن هوشمند وجود دارد که می‌توان به استفاده از پنل آمولد اشاره کرد.

گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ دارای ۳ گیگابایت حافظه رم است؛ اما در نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 از ۲ گیگابایت حافظه رم استفاده شده است. البته نسخه‌ای ویژه از گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ وجود دارد که با نام گلکسی جی 5 پرو به بازار عرضه شده و دارای ۳ گیگابایت حافظه رم است.

برای گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ تنها ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده است که البته امکان افزایش این حافظه از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی وجود دارد.

سامسونگ در نظر داشته است تا گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ بیشتر شبیه به نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 باشد و کمی از شباهت با گلکسی جی 3 فاصله بگیرد. نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 دارای دوربین اصلی مشابه با گلکسی جی 7 است و از طراحی این محصول نیز بهره می‌برد. این در حالی است که گلکسی جی 3 مدل ۲۰۱۷ از نظر طراحی و سخت‌افزاری تفاوت بسیاری با این دو گوشی هوشمند دارد؛ مانند نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ نیز از حسگر اسکنر اثرانگشت استفاده شده است؛ اما گلکسی جی 3 مدل ۲۰۱۷ فاقد این قابلیت مهم و پرکاربرد است.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های کلیدی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

  • بدنه: بدنه‌ای از جنس آلیاژ آلومینیوم
  • نمایشگر: نمایشگری با ابعاد ۵.۲ اینچی، رزولوشن 720p، پنل سوپرآمولد، تراکم پیکسلی ۲۸۲ پیکسل در هر اینچ
  • سیستم‌عامل: اندروید 7.0 نوقا، رابط کاربری سامسونگ
  • تراشه: سیستم روی یک چیپ اکسینوس ۷۸۷۰، ساخته شده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، متشکل از هسته‌های Cortex-A53، کار با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز، پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T830MP2
  • حافظه: دارای نسخه‌های ۲ و ۳ گیگابایتی حافظه رم، دارای نسخه‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی حافظه ذخیره‌سازی، دارای درگاه مخصوص کارت حافظه میکرو اس‌دی
  • دوربین: بهره بردن از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/1.7، فلاش ال‌ای‌دی، دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/1.9، فلاش ال‌ای‌دی
  • فیلمبرداری: فیلمبرداری با فرمت فول اچ‌دی در ۳۰ فریم بر ثانیه
  • ارتباطات: امکان اتصال دو سیم‌کارت نانو، مودم LTE Cat.6، وای فای دو بانده ac، بلوتوث ۴.۲، رادیوی اف‌ام، درگاه میکرو یواس‌بی، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
  • باتری: باتری از جنس Li-Ion، ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت، غیرقابل جداسازی
  • امکانات دیگر: حسگر اسکنر اثرانگشت، سامسونگ پی

نقاط ضعف

  • بهره بردن از حافظه ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایتی که بسیار کم است
  • استفاده از درگاه میکرو یواس‌بی به جای درگاه USB-C
  • برخوردار نبودن از قابلیت شارژ سریع
  • برخوردار نبودن از قابلیت صفحه نمایشگر همیشه روشن

با وجود اینکه نمی‌شود سودمندی درگاه کارت حافظه میکرواس‌دی را انکار کرد، با این حال سامسونگ می‌توانست میزان حافظه داخلی را در نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ افزایش دهد. از دیگر ایراداتی که می‌توان به گوشی هوشمند جدید سامسونگ گرفت نبود قابلیت شارژ سریع است و ایراد دیگری نیز به چشم می‌خورد بهره نبردن از نمایشگر همیشه روشن است.

سامسونگ می‌توانست در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از درگاه USB-C استفاده کند؛ اما از درگاه میکرو یواس‌بی استفاده کرد. درگاه USB-C از ویژگی برخوردار است که می‌توان از هر دو طرف کابل را به درگاه متصل کرد؛ اما تنها از یک طریق می‌توان کابل را به درگاه میکرو یو‌اس‌بی متصل کرد.

طراحی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 از ابعاد ۱۴۶.۲ در ۷۱.۳ در ۸ میلی‌متر برخوردار است. این ابعاد باعث شده تا نسبت به نسخه‌ای که سال گذشته عرضه شد شاهد کاهش ضخامت ۱ میلی‌متری باشیم. در مقایسه با جی 7 باید گفت که جی 5 دستگاهی کامپکت به شمار می‌رود و اگر به دنبال دستگاه کوچک‌تری می‌گردید گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ گزینه‌ی بهتری به‌حساب می‌آید.

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ تنها ۱۶۰ گرم وزن دارد که از نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 در حدود ۲۱ گرم سبک‌تر محسوب می‌شود. در صورتی که سبک بودن تلفن هوشمند برای شما مهم است باید بدانید که گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از محصولاتی مانند موتو جی 5، اکسپریا ایکس‌اِی1 یا هواوی پی 10 لایت سنگین‌تر است و پی 10 لایت با ۱۴۵ گرم وزن گزینه‌ی بهتری است.

سری گلکسی جی برخلاف محصولات میان‌رده از بدنه‌ای تمام فلزی برخوردار هستند و کیفیت ساخت بالا نیز از ویژگی‌های مثبت این تلفن‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. البته مشکلی که وجود دارد عدم امکان تعویض باتری است؛ زیرا بدنه‌ی این گوشی‌های هوشمند به‌صورت یکپارچه است.

در پشت گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از بدنه‌ای مات استفاده شده است که باعث می‌شود نسبت به جذب اثرانگشت حساس نباشد و از نظر ما ویژگی خوبی محسوب می‌شود. آثاری نیز که روی بدنه به وجود می‌آیند به‌راحتی قابل پاک شدن هستند.

دوربین اصلی و فلاش ال‌ای‌دی به جای اینکه در طرفین گوشی هوشمند استفاده شوند در وسط قرار دارند و در بالای آنها می‌شود نوار آنتن را مشاهده کرد. در جلوی تلفن هوشمند می‌شود نمایشگری مجهز به پنل سوپرآمولد را مشاهده کرد. در انتهای نمایشگر نیز می‌شود دکمه خانه فیزیکی را مشاهده کرد. روی دکمه خانه نیز حسگر اسکنر اثرانگشت قرار دارد. البته دکمه منو و دکمه بازگشت فیزیکی نیستند و از دکمه‌های خازنی استفاده شده است.

این دو کلید خازنی از خود نوری ساطع نمی‌کنند؛ اما تشخیص آنها به‌راحتی صورت می‌گیرد. در بالای نمایشگر می‌شود بلندگوی مکالمه را مشاهده کرد. علاوه بر آن، دوربین سلفی نیز قرار گرفته است که از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این در حالی است که نسخه‌ی ۲۰۱۶ گلکسی جی 5 از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی برخوردار بود.

آنچه نبود آن در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ حس می‌شود ال‌ای‌دی مخصوص برای اعلانات است که متاسفانه خبری از این ال‌ای‌دی نیست. این ال‌ای‌دی برای مطمئن شدن از شارژ تلفن هوشمند و همچنین دریافت اعلانات جدید استفاده می‌شود. البته نبود ال‌ای‌دی اعلانات در گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ چندان مهم نیست؛ زیرا این تلفن هوشمند دارای صفحه همیشه روشن است؛ اما گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از این قابلیت نیز بهره نمی‌برد.

نمایشگر گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷
نمایشگر گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

در سمت راست می‌شود دکمه پاور را مشاهده کرد که در کنار آن از یک بلندگو استفاده شده است. استفاده از چنین جایگاهی برای بلندگو واقعا عجیب است؛ زیرا کاربر امکان دارد به‌صورت تصادفی انگشت خود را روی بلندگو قرار دهد.

در سمت چپ راکرهای جداگانه ولوم صدا قرار دارند تا بتوان صدای خروجی را کم یا زیاد کرد. یک شیار جداگانه برای اتصال دو سیم‌کارت نانو در نظر گرفته شده است و همچنین می‌شود در یک شیار جداگانه‌ی دیگر اقدام به اتصال کارت حافظه میکرو اس‌دی کرد.

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ فاقد درگاه USB-C است و برای این تلفن هوشمند از درگاه میکرو یو‌اس‌بی ۲.۰ استفاده شده است. این درگاه در انتهای گوشی هوشمند قرار دارد و در کنار آن نیز می‌شود به یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دسترسی داشت. در سمت دیگر میکروفون مکالمه قرار گرفته است.

باید گفت که نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 محصولی است که به‌راحتی می‌توان آن را در دست گرفته و تنها با یک دست با این تلفن هوشمند کار کرد.

نمایشگر گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی استفاده می‌کند که دارای پنل سوپر آمولد است و از رزولوشن 720p استفاده می‌کند. در نسخه‌ی قبلی نیز شاهد استفاده از چنین ترکیبی برای نمایشگر بودیم که نشان می‌دهد تغییری صورت نگرفته است. استفاده از نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن 720p باعث شده تا تراکم پیکسل به ۲۸۲ پیکسل در هر اینچ برسد؛ اما استفاده از چینش الماسی پیکسل‌ها باعث شده تا اگر از نزدیک به نمایشگر نگاه کنید موجی از پیکسل‌های کنار یکدیگر را بتوانید ببینید. در این حالت، نیمی از پیکسل‌ها به رنگ آبی و نیم دیگر نیز به رنگ قرمز هستند.

نمایشگر گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

نرخ کنتراست در گوشی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ به ۳۲۶ نیت می‌رسد که رقم جالبی نیست. در صورتی که از این تلفن هوشمند بخواهید در زیر نور آفتاب استفاده کنید حالتی فعال می‌شود که میزان درخشش نمایشگر بیشتر شود تا نمایشگر برای چشم کاربر واضح شود و بتواند با تلفن هوشمند کار کند.

نرخ کنتراست
آزمایش نرخ کنتراست

در آزمایش‌ها متوجه شدیم که مدل 2017 گوشی گلکسی جی 5 نسبت به نسخه‌ی سال قبل از نمایشگر بهتری برخوردار است. البته هنوز تفاوت بسیاری میان این محصول با پرچم‌داران وجود دارد؛ اما نسبت به محصولاتی که از ال‌سی‌دی استفاده می‌‌کنند از نتایج بهتری برخوردار است.

ارتباطات

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ در دو نسخه فروخته می‌شود که نسخه اول تنها از یک درگاه سیم‌کارت و نسخه دوم از دو درگاه سیم‌کارت برخوردار است. البته بعضی از نقاط دنیا هردو نسخه را دریافت می‌کنند؛ اما آنچه در تمامی نقاط مشترک است امکان اتصال تنها سیم‌کارت نانو است.

برخلاف بعضی از محصولات که نمی‌توان همزمان از سیم‌کارت دوم و کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده کرد، گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دارای درگاه جداگانه برای کارت حافظه میکرو اس‌دی است و می‌شود به‌صورت همزمان از دو سیم‌کارت نانو و کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده کرد. در این تلفن هوشمند از مودم Cat.6 LTE استفاده شده است که اجازه می‌دهد کاربر با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه امکان دانلود و آپلود داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌های ارتباطی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ می‌شود به وای فای b/g/n اشاره کرد که با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند و همچنین شبکه‌های وای فای a/n/ac نیز در دسترس هستند که با فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. قابلیت‌های دیگری مثل جی‌پی‌اس، A-GPS، GLONASS و Beidou اشاره کرد. همچنین بلوتوث ۴.۱ و رادیو اف‌ام در دسترس بوده و چیپ ان‌اف‌سی نیز در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ استفاده شده است.

برای شارژ شدن و همچنین اتصال گوشی هوشمند به دستگاه دیگری مانند کامپیوتر شخصی می‌شود از درگاه میکرو یواس‌بی ۲ استفاده کرد. همچنین جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری وجود دارد که بتوان از هدفون‌ها برای گوش دادن به موسیقی استفاده کرد.

عمر باتری گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

محصول جدید سامسونگ دارای باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است که نسبت به نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 از ۶۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت کمتری بهره می‌برد. البته گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دارای نمایشگری با ابعاد کمتر و رزولوشن پایین‌تر است.

با در نظر نگرفتن ابعاد نمایشگر و رزولوشن می‌شود در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۱ ساعت ۳۷ دقیقه مکالمه صوتی داشت و در گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ نیز می‌شود ۲۶ ساعت و ۲۹ دقیقه مکالمه داشت.

آزمایش باتری گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷
آزمایش باتری گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

در اجرای ویدیو اما برگ برنده با گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ بود؛ زیرا این تلفن هوشمند توانست تا دو ساعت بیشتر ویدیو پخش کند. شدت روشنایی نسخه‌ی جدید گلکسی جی 7 بیشتر است و رزولوشن بالاتر به همراه ابعاد بزرگ نمایشگر باعث می‌شود باتری زودتر خالی شود. در آزمایشی که گرفتیم گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ توانست ۹۷ ساعت دوام بیاورد که رقم بسیار خوبی است. در ادامه می‌توانید به نتایج منتشر شده نگاه کنید.

رابط کاربری گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ مجهز به سیستم‌عامل اندروید 7 است که روی آن جدیدترین رابط کاربری سامسونگ سوار است. متاسفانه محصول جدید سامسونگ مانند برادر بزرگ‌تر خود از صفحه همیشه روشن بهره نمی‌برد و نبود ال‌ای‌دی اعلانات باعث شده تا هر بار برای دانستن رویدادهای جدید نیاز به روشن کردن نمایشگر داشته باشید.

در هر حال، زمانی که این کار را انجام دهید با صفحه‌ی لاک اسکرین مواجه می‌شوید که امکان دسترسی به اعلانات وجود دارد. دو میان‌بر نیز تعبیه شده است که در انتهای نمایشگر موجود هستند. اولین میان‌بر برای دسترسی به صفحه برقراری تماس و دومین نیز برای دسترسی به اپلیکیشن دوربین است. البته شما می‌توانید عملکرد دو میان‌بر را تغییر داده و دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های دیگری داشته باشید.

برای قفل‌گشایی می‌توانید از حالت قدیمی یعنی وارد کردن پتنت یا رمز استفاده کنید. البته دسترسی سریع‌تری نیز وجود دارد که از طریق حسگر اسکنر اثرانگشت صورت می‌گیرد. این روش بسیار کاربردی‌تر است و می‌شود با استفاده از آن، سریعا گوشی هوشمند را از حالت قفل خارج ساخت.

در صفحه خانه می‌شود به اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده دسترسی داشت. باید گفت که تفکیک و شناسایی هریک از آنها به دلیل داشتن آیکون متفاوت بسیار ساده است. برای چینش آیکون اپلیکیشن‌ها نیز می‌شود شخصی‌سازی کرده و آنها را در صفحات مختلفی از اپ دراور چید.

برای رفتن به اپ دراور آیکون مشخصی وجود ندارد و می‌توانید با سوایپ کردن روی صفحه خانه، اپ دراور را باز کنید. البته در منوی تنظیمات می‌توانید اپ دراور را غیرفعال کنید و تا تمام اپلیکیشن‌ها در صفحه خانه جای گیرند.

رابط کاربری سامسونگ دارای موتور قوی برای تم‌ها است و به شما اجازه داده می‌شود تا آن‌طور که می‌خواهید شکل ظاهری رابط کاربری را شخصی‌سازی کنید. علاوه بر آن، دیتابیس قوی نیز وجود دارد که در آنجا تم‌های مختلفی قرار گرفته است که هر یک شامل پل آیکون‌ها نیز می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا در انتخاب و شخصی‌سازی ظاهر رابط کاربری دست کاربر باز باشد.

در دراور اعلانات نیز به گزینه‌های مختلف برای فعال یا غیرفعال کردن آنها دسترسی دارید. همچنین می‌شود میزان روشنایی را کم یا زیاد کرد. هر میزان روشنایی بیشتر شود نوار به رنگ قرمز تمایل می‌کند که درواقع هشداری برای کاربر است تا چشمانش در برابر نور زیاد نمایشگر آسیب نبیند.

یکی از قابلیت‌هایی که همراه با اندروید 7 معرفی شد امکان کار به‌صورت همزمان با دو اپلیکیشن بود. به صورتی که نمایشگر به دو نیم تقسیم می‌شود و می‌توان اپلیکیشن‌هایی را به‌صورت همزمان اجرا کرد. البته سامسونگ از این قابلیت در گذشته نیز استفاده می‌کرد و ویژگی‌های بیشتری برای این قابلیت در نظر گرفته است.

یکی از ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای این قابلیت، امکان تغییر ابعاد پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها است. برای مثال یکی از اپلیکیشن‌ها ۶۰ درصد از نمایشگر را در اختیار بگیرد و اپلیکیشن دیگر در ۴۰ درصد باقی مانده نمایش داده شود. با وجود اینکه گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دستگاه کامپکتی محسوب می‌شود بازهم حالت استفاده با یک دست در این محصول گنجانده شده است.

با استفاده از این حالت، رابط کاربری در نمایشگر به صفحه‌ای کوچک تبدیل می‌شود که بتوان با یک دست به‌راحتی از تلفن هوشمند استفاده کرد. در این حالت می‌توانید مشخص کنید که رابط کاربری در سمت راست یا در سمت چپ نمایشگر قرار گیرد. البته چنین قابلیتی زمانی مفید است که دستان بسیار کوچکی داشته باشید یا نمایشگر تلفن هوشمند از ابعاد بسیار بالایی برخوردار باشد. برای رفتن به این حالت کافی است که سه بار پشت سر هم دکمه خانه را فشار دهید.

مشخصات سخت‌افزاری و بنچمارک‌های گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دارای تراشه اکسینوس ۷۸۷۰ است که توسط سامسونگ ساخته شده است. این تراشه از پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای بهره می‌برد. باید گفت که نسل جدید گلکسی جی 5 نسبت به گذشته از قدرت محاسباتی بیشتری برخوردار است که در نوع خود یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود.

سامسونگ تلاش کرده است که گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ سخت‌افزاری مشابه با گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ داشته باشد و با گلکسی جی 3 فاصله بگیرد. با این حال، محصول جدید سامسونگ تنها از ۲ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد و همین امر باعث می‌شود که سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها کمی زمان‌بر باشد.

در ادامه می‌توانیم نگاهی بیندازیم به عملکرد گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ در بنچمارک‌های مختلف که برای شروع به سراغ گیک‌بنچ می‌رویم. این بنچمارک در حالت از تلفن هوشمند تست می‌گیرد. حالت اول تنها یک هسته درگیر است؛ اما در حالت دوم از تمام هسته‌های پردازنده استفاده می‌شود.

آزمایش گیک‌بنچ تک هسته‌ای
آزمایش گیک‌بنچ تک هسته‌ای

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ در آزمایش تک‌هسته‌ای توانست امتیازی شبیه به گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ به دست آورد. هواوی پی 10 لایت توانسته امتیاز بهتری از نسخه‌ی جدید گلکسی جی 5 به دست آورد. با این حال، محصول جدید سامسونگ از گوشی‌های هوشمند متعددی مانند موتو جی 5، شیائومی ردمی نوت 4 و نوکیا 5 امتیاز بهتری به دست آورد.

آزمایش گیک‌بنچ چند هسته‌ای
آزمایش گیک‌بنچ چند هسته‌ای

البته فاصله‌ی میان دو گوشی هوشمند در تست چندهسته‌ای بیشتر شد. گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ در بنچمارک چندهسته‌ای امتیاز کمتری نسبت به بردار بزرگ‌تر خودش دریافت کرد و موتو جی 5 پلاس توانست در میان گوشی‌های هوشمند آزمایش شده در صدر جدول قرار گیرد.

آزمایش Basemark OS II 2.0
آزمایش Basemark OS II 2.0

در آزمایش بعدی به سراغ Basemark OS II 2.0 می‌رویم. گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ توانست امتیاز قابل قبولی را کسب کند. این تلفن هوشمند توانست امتیازی بالاتر از گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۶ به دست آورد؛ اما ضعیف‌تر از گلکسی ای 5 مدل ۲۰۱۷ عمل کرد.

بنچمارک انتوتو
بنچمارک انتوتو

در آزمایش انتوتو می‌توان مشاهده کرد که نسخه‌ی ۲۰۱۶ گلکسی جی 5 نسبت به گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ امتیاز بهتری کسب کرده است که احتمالا به دلیل سازگار نبودن انتوتو با تراشه‌ی استفاده شده در گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ است.

دوربین گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷

مانند سال گذشته گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از دوربینی استفاده می‌کند که شبیه به گلکسی جی 7 مدل ۲۰۱۷ است. هردو تلفن هوشمند از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که دارای سنسور IMX258 سونی است. این دوربین از لنز ۲۷ میلی‌متری با نسبت کانونی f/1.7 استفاده می‌کند.

متاسفانه تثبیت کننده اپتیکال تصاویر در دوربین اصلی استفاده نشده است. یک فلش برای بهتر شدن نور در عکاسی استفاده شده است که بیشتر در شرایطی با نور کم مفید واقع می‌شود. البته از فلاش دوگانه استفاده نشده هنگام عکسبرداری، رنگ اشیا از حالت عادی خارج می‌شود.

همانطور که ذکر شد گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ بهره می‌برد که طبیعتا اپلیکیشن دوربین نیز بخشی از این رابط کاربری است. به همین علت رابط کاربری دوربین یکسانی میان این تلفن هوشمند و گلکسی اس 8 وجود دارد.

شما می‌توانید با سوایپ به بالا یا پایین بین دوربین اصلی و سلفی سوییچ کنید. سوایپ به چپ باعث می‌شود که یک پنل به همراه فیلترهای عکاسی ظاهر شود و سوایت به راست نیز حالت‌های عکاسی را ظاهر می‌کند.

مشکلی که با آن مواجه شدیم عکاسی در حالت HDR بود. این تلفن هوشمند فاقد حالت خودکار HDR است. حالت پرو نیز وجود دارد؛ اما بیشتر شبیه به اسم است و امکانات زیادی در اختیارتان قرار نمی‌گیرد. شما می‌توانید اکسپوژر، ISO و میزان رنگ سفید را تنظیم کنید؛ اما امکان تنظیم دستی فوکوس و سرعت شاتر وجود ندارد. در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با دوربین این تلفن هوشمند را مشاهده کنید.

حالت سلفی

گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ دارای دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی است که از فوکوس فیکس شده بهره می‌برد. همچنین دارای نسبت کانونی f/1.9 است. فوکوس فیکس شده روی دوربین سلفی مشکل‌ساز نخواهد بود. البته گاهی اوقات یافتن جایگاهی که فوکوس در بهترین شرایط باشد کمی سخت می‌شود.

تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از دقت و جزئیات بسیار بالایی برخوردار هستند. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک است و محدوده داینامیک نیز به خوبی می‌تواند تاثیر نور خورشید در تصاویر را نشان دهد. عکسبرداری با دوربین سلفی در شرایطی با نور کم نیز لذت‌بخش است و نویز کمی در تصاویر وجود دارد.

جمع‌بندی

باید گفت که گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. سامسونگ محصولی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از تراشه‌ی ۱۴ نانومتری برخوردار است و نمایشگری مجهز به پنل سوپر آمولد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درواقع گلکسی جی 5 مدل ۲۰۱۷ نقاط قوت بسیاری دارد و اگر بعضی از نکات را در نظر نگیریم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد؛ مخصوصا اگر به دنبال یک محصول میان‌رده مجهز به دوربین توانمند می‌گردید.

با این حال، نقاط ضعفی نیز به چشم می‌خورد که می‌توان به عدم استفاده از درگاه USB-C، نبود ال‌ای‌دی اعلانات و صفحه همیشه روشن اشاره کرد. در صورتی که بخواهید گوشی هوشمند بهتری خریداری کنید گلکسی A5 مدل ۲۰۱۷ انتخاب بهتری است؛ زیرا این تلفن هوشمند در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گرد و خاک مقاوم است.

منبع: Gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر