;
coinex

جا انداختن استخوان های بلند با ربات ؛ ساخت ایران

جا انداختن استخوان های بلند با ربات ؛ ساخت ایران

جا انداختن استخوان های بلند با ربات جدیدی که به تازگی توسط پژوهشگران داخل کشور طراحی و ساخته شده به راحتی امکان پذیر است. این ربات می تواند این کار را به سادگی انجام دهد.

ممکن است به دلایل مختلف مانند تصادفات، پرت شدن، ورزش و … شکستگی هایی در استخوان‌های بلند ران یا ساق پا اتفاق افتد. شاید بهترین راه برای درمان شکستگی در استخوان‌های بلند، استفاده از ثابت کننده‌های داخلی و خارجی باشد اما این امکان هم وجود دارد که استخوان به صورت کامل بشکند. به نظر می‌رسد که جا انداختن استخوان های بلند با ربات جدیدی که در کشور ساخته شده است از این پس بتواند کمک شایانی برای حل این مشکل باشد.

ویژگی های این ربات

این ربات از یک مکانیزم ابداعی جدیدی بهره می‌گیرد و با توجه به درجات آزادی و پیکربندی محرک‌های خطی و دورانی که دارد می‌تواند فضای لازم برای جا انداختن تمام شکستگی‌های مربوط به استخوان‌های بلند را فراهم کند. این ربات جدید از این نظر بر سایر ربات‌های موجود برتری دارد.

هدف اصلی در طراحی این ربات

در این طرح هدف اصلی استفاده از ربات برای اتصال قطعات شکسته استخوان و اعمال نیروهای مورد نیاز است که امکان جابه‌جایی را با دقت بالا فراهم می‌کند و به این ترتیب فرایند جا انداختن استخوان‌های بلند با ربات کلیه فرایندهای لازم را تسریع و تسهیل می‌بخشد.

فرایند شکستن استخوان و تلاش در جاانداختن آن

عضلاتی که به دو سوی استخوان نیروهای کششی قابل توجهی وارد می‌کنند عضلاتی قوی هستند و باعث می‌شوند مکان و راستای دو قطعه شکسته استخوان نسبت به هم جابه‌جا شوند. بنابراین در این حالت، در ابتدا باید استخوان جا انداخته شوند و سپس دو قطعه استخوان ثابت شوند.

استخوان های شکسته توسط تیم جراحی به صورت دستی جاانداخته می‌شوند اما این عمل برای استخوان های بلندی مانند ران بسیار دشوار و زمان‌بر است. در بسیاری موارد جراح لازم است تا محل شکستگی را باز کند که این عمل مشکلات دیگری مانند افزایش زمان و هزینه جراحی، افزایش احتمال عفونت در زخم، طولانی شدن مدت بهبودی بیمار و برجا ماندن زخم برروی بدن را به همراه خواهد داشت.

روش‌های مرسومی که در مورد جراحی شکستگی تنه استخوان ران لازم است تا انجام شود بطور میانگین مدت زمانی حدود 160 دقیقه به طول می‌انجامد. در ادامه نیز برای اطمینان از اینکه استخوان جا انداخته شده است بیمار باید حدود 158 تا 316 ثانیه در معرض اشعه ایکس قرار داده شود.

پیشرفت‌های فناوری و رباتیک در چندین سال اخیر باعث تسهیل، تسریع و افزایش دقت و کیفیت عمل‌های جراحی به خصوص در مورد شکستگی استخوان‌های بلند شده است. در این زمینه محققان کشور موفق شده‌اند تا رباتی طراحی کنند و جاانداختن استخوان‌های بلند را تسهیل بخشند. این پروژه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پروژه‌ای انجام شده است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر