;
coinex

قیمت پروازهای داخلی دوباره اوج گرفت؛ تهران-مشهد 600 هزار تومان!

قیمت پروازهای داخلی دوباره اوج گرفت؛ تهران-مشهد 600 هزار تومان!

بنابر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم، دولتی ها همیشه بر کاهش قیمت پروازهای داخلی تاکید داشتند، اما با این وجود در دو سال گذشته، قیمت مربوط به حمل‌ونقل هوایی کشور افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال، قیمت نمونه بلیت پرواز تهران – مشهد، حدود 600 هزار تومان بود.

قبل از تاریخ 9 آذرماه سال 1394، دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل هوایی کشور، نظراتی را در مورد قیمت پروازهای داخلی اعلام نمودند. به گفته آنها و همچنین براساس ماده 161 برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل هوایی لازم نیست تا قیمت پروازهای داخلی افزایش یابد.

پهلوانی رییس وقت سازمان هواپیمایی کشور در مهرماه سال 92 اعلام کرد که در سال گذشته با توجه به بسترسازی‌های انجام شده و همچنین توجه به آزادسازی، قیمت‌ نرخ‌ها در مدت یک سال به حالت طبیعی برمی‌گردد.

پرورش نیز که مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود، شرایط آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را در گزارشی به وزیر راه تحویل داد و اعلام کرد که این آزادسازی به‌معنای افزایش قیمت‌ پروازهای داخلی نیست، بلکه به گفته وی قرار است با این کار نرخ برخی مسیرهای پروازی با هزینه سفر جاده و ریل برابر گردد.

همچنین نوریان قائم مقام سابق آخوندی، در آذرماه 92 درباره آزادسازی قیمت‌ها اعلام کرد که آزادسازی بلیت به معنی افزایش نرخ نخواهد بود.

اما با تمام این صحبت‌ها، 24 ساعت بعد از اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام شد، قیمت پروازهای داخلی افزایش یافت. به عنوان مثال بلیت پرواز تهران – مشهد با قیمت 400 هزار تومان به فروش رفت.

در ادامه نیز در سال های 94 و 95، نه تنها قیمت پروازهای داخلی کاهش نیافت بلکه روند رشد افزایشی خود را نیز از دست نداد تا اینکه امسال قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد به 600 هزار تومان رسید.

در ادامه نیز، با توجه به سفرهای تابستانی افراد در تابستان، قیمت پروازهای داخلی رو به افزایش است، به طوری که قیمت بلیت پرواز تهران – کیش، که یکی از مسیرهای پرتقاضاست، به 430 هزار تومان افزایش یافته است.

ایرلاین‌ها تا قبل از اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام شود، قیمت‌های اعلام شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری و مصوب شورای عالی هواپیمایی کشور را در دستور کار خود داشتند.

تا قبل از سال 1394 قیمت پروازهای داخلی متعادل بود. به عنوان مثال پرواز تهران – مشهد 131 هزار تومان و پرواز تهران – کیش 170 هزار تومان بود. همچنین نرخ بلیط پرواز بندرعباس – کرمانشاه نیز 197 هزار تومان اعلام شده بود. اکنون پرواز بندرعباس – کرمانشاه، 510 هزار تومان است. مشابه با قیمت پروازهای داخلی اعلام شده می توان گفت که، قیمت بلیت تهران – چابهار که قبلا، 202 هزار تومان بود، ‌‌اکنون 520 هزار تومان است.

اکنون با گذشت حدود دو سال از زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نه از رقابت خبری است و نه از کاهش قیمت‌ها. همچنین مردم نیز دل خوشی از خدمات پروازی ندارند.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر