;
coinex

معرفی افراد موفق ایرانی در حوزه فناوری؛ طلایه داران ایران در دره سیلیکونی

معرفی افراد موفق ایرانی در حوزه فناوری؛ طلایه داران ایران در دره سیلیکونی

امروزه بسیاری از افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری در سایر کشورها و خصوصا آمریکا در حال فعالیت هستند. این افرد به راحتی توانسته‌اند به سمت‌های بالای مدیریتی دست یابند و نظر همه را به خود جلب کنند. همچنین چندی پیش نیز، شاهد انتخاب دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل شرکت اوبر بودیم.

بیشتر بخوانید:

انتخاب دارا خسروشاهی به عنوان مدیر عامل جدید اوبر

دلیل مهمی که باعث می شود افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری بتوانند در سایر کشورها نیز به خوبی فعالیت کنند و بدرخشند، توجه خانواده‌های ایرانی به اهمیت آموزش و همچنین تاکید بر این امر است.

در ادامه به معرفی افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری که بنیانگذاران شرکت های معروف، حامیان مالی آنها و یا مدیران عامل این نوع موسسات هستند می‌پردازیم.

1. دارا خسروشاهی: وی مدیر عامل سایق اکسپدیا بود و اکنون مدیرعامل فعلی شرکت اوبر است.

2. علی و هادی پرتوی: علی پرتوی توانست تا شرکت Link Exchange را تاسیس کند و همچنین هادی پرتوی نیز یکی از بنیانگذاران Tellme Networks است. مایکروسافت این دو شرکت را بعدا خریداری کرد. این دو برادر در ادامه بعدها سرمایه گذار شرکت های معروفی چون فیس بوک، دراپ باکس، ایربی ان بی، اوبر، زپوس و بسیاری دیگر از شرکت های نوپا شدند و در نهایت توانستند تا شرکت Code.org تاسیس نمایند. این شرکت یک سازمان غیرانتفاعی است که علوم رایانه و کدنویسی را به دانش آموزان آموزش می دهد.

3. امیر خسروشاهی: وی از موسسان شرکت نروانا است و همچنین در حوزه هوش مصنوعی نیز فعالیت دارد. شررکت نروانا توسط اینتل به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری شد.

4. شروین پیشه ور: موسس و مدیر اجرایی شرکت  Hyperloop One است و همچنین از موسسان و مدیرعامل شرکت Sherpa Capital نیز محسوب می شود. وی پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری Menlo Ventures بود و در ادامه در شرکت اوبر و همچنین Warby Parker نیز سرمایه گذاری نمود. شروین پیشه ور، شرکت WebOS را نیز تاسیس نمود.

5. پیر امیدیار: وی موسس شرکت ای بی است.

6. پژمان نوزاد: نوزاد از موسسان و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری Pear Ventures است و همچنین قبلا نیز در شرکت هایی چون دراپ باکس، Lending Club، Gusto، Guardant Health، Philz Coffee، DoorDash و سرمایه گذار بوده است. وی همچنین از طریق Amidzad Ventures در پی پال سرمایه گذاری کرده بود.

7. آرش فردوسی: مدیر امور فنی و همچنین از بنیانگذاران دراپ باکس است.

8. امید کردستانی: امید کردستانی مدیر کل سابق کسب و کار گوگل و همچنین مدیر اجرایی توییتر است.

9. باب ماینر (رابرت نمرود): خانواده ماینر در استان آذربایجان غربی زندگی می‌کردند که در دهه 20 میلادی به آمریکا مهاجرت کردند. وی اکنون یکی از بنیانگذاران شرکت اوراکل است.

10. کیوان بیک پور: یکی از موسسان و مدیرعامل شرکت پریسکوپ کیوان بیک پور است. این شرکت بعدا توسط توییتر خریداری شد.

11. بابی یزدانی: وی از موسسان و همچنین مدیرعامل شرکت Cota Capital و Signatures Capital است. یزدانی همچنین در گوگل، دراپ باکس، اوبر، Bonobos ،Bina ،Salesforce  نیز سرمایه گذار بوده است. وی پیش از این شرکت نرم افزاری Saba Software را نیز تاسیس کرده بود.

12. سعید عمیدی: عمیدی موسس و مدیرعامل مرکز فناوری Plug and Play است. این مرکز یکی از بزرگترین مراکز حمایت از شرکت های نوپا است. عمیدی همچنین سرمایه گذار دره سیلیکون آمریکا بود و بعدها به قطب فناوری اطلاعات آمریکا نیز تبدیل شد.

13. شین راد: راد، Tinder را که یکی از شبکه های اجتماعی موبایلی برای دوست یابی است، تاسیس کرد.

14. لیلی صرافان: صرافان مدیرعامل شرکت ارائه دهنده خدمات خانگی درمانی و مراقبتی از سالمندان Home Care Assistance) HCA) است. این شرکت 6500 کارمند و در سال درآمدی بالای 200 میلیون دلار دارد.

15. علی روغنی: وی مدیر امور مالی پیکسار و توییتر بوده است و اکنون نیز مدیرعامل شرکت YCombinator Continuity، با یک میلیارد دلار سرمایه است.

16. کامران الهیان: الهیان در Global Catalyst Partners که یک شرکت سرمایه گذاری بین المللی محسوب می شود، رئیس و یکی از بنیانگذاران است. وی پیش از این شرکت Cirrus Logic و همچنین چند شرکت دیگر در زمینه تولید انواع نیمه هادی ها را تاسیس کرد.

17. محسن معظمی: معظمی مدیر عامل در شرکت فناوری Columbus Nova Technology Partners است. وی همچنین معاون اول سیسکو و یکی از موسسان شرکت Stanford Business Systems نیز بود. این شرکت بعدا توسط Kurt Salmon Associates خریداری گردید.

18. شین تجارتی: تجارتی، رئیس و مدیرعامل شرکت Honeywell در منطقه آسیا، آفریقا، غرب آسیا و اروپای شرقی است. شرکت Honeywell در بین ۱۰۰ شرکت برتر مجله فورچون، توانست در رتبه ۷۳ قرار گیرد.

19. حسین اسلامبولچی: وی مدیرعامل سابق AT&T Labs بود و همچنین مدیر امور فنی سابق شرکت مخابراتی AT&T نیز بود.

20. فرهاد محیط: محیط، کارآفرین، موسس و مدیرعامل شرکت هایی چون lipagram، BizRate و Shopzilla بود که البته بعدا این شرکت ها همگی خریداری شدند.

21. داریان شیرازی: وی موسس Radius است. Radius یک پلتفرم بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک است و توانست چیزی بیش از ۸۰ میلیون دلار سرمایه را جذب نماید.

22. فرزاد ناظم: ناظم مدیر امور فنی سابق یاهو بود. وی اکنون با همسرش، نوشین هاشمی شرکت Hand Foundation و چند سازمان غیرانتفاعی دیگر را اداره می‌کنند.

23. سالار کمانگر: وی مدیرعامل سابق یوتیوب است و همچنین هفتمین کارمندی است که به گوگل ملحق شد.

24. پدرام کیانی: کیانی، مدیر امور مهندسی در شرکت اوبر است.

25. بیژن ثابت: ثابت از سرمایه گذاران مشهور در توییتر و تامبلر است.

26. شاهین فرشچی: وی یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری Lux Capital است. این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارد.

27. تورج پرنگ: پرنگ معاون اول شرکت Corp. Development در GoDaddy است. وی همچنین از مدیران ارشد و سابق شرکت‌های UpCounsel و Jaxtr است.

28. شایان زاده و الکس مهر: هر دو از موسسان سایت Zoosk هستند. این سایت برای دوست یابی است و در سال بیش از ۱۸۰ میلیون دلار درآمد دارد.

29. بابک پهلوان و نیما اصغر بیگی: هر دو از موسسان CleverSense بودند که بعدا توسط گوگل خریداری شد. هر دو اکنون از مدیران ارشد گوگل هستند.

30. نرگس بنی اسدی: وی موسس و مدیرعامل Bina Technologies است. این شرکت در زمینه بیوانفورماتیک فعالیت داشت و بعدها توسط Roche خریداری شد. بنی اسدی اکنون نیز معاون اول همین شرکت است.

31. کیوان مهاجر: وی بنیانگذار و مدیرعامل SoundHound است. این شرکت در زمینه ابداع فناوری های شناسایی صوت و جستجوی صوتی فعالیت می‌کند و بیش از ۷۵ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری شده است.

32. حسام اسفندیارپور: وی موسس و مدیرعامل شرکت Genapsys است. این شرکت در حوزه ژنتیک فعالیت دارد و بیش از ۴۵ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری شده است.

33. مصطفی رونقی: رونقی مدیر امور فنی شرکت Illumina است. این شرکت نیز در حوزه ژنتیک فعالیت می‌کند و سرمایه آن بیش از ۲۸ میلیارد دلار است.

34. امیرعلی طلاساز: وی موسس و رئیس شرکت Guardant Health است. این شرکت اخیرا مبلغی حدود ۵۵۰ میلیون دلار، برای مبارزه با بیماری سرطان سرمایه دریافت کرد.

35. نیما قمصری: قمصری مدیرعامل شرکت Blend است. این شرکت ارائه دهنده خدمات وام مسکن با جذب ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه است.

سایر افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری

در معرفی افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری، علاوه بر اسامی ذکر شده می‌توان تعداد دیگری از جوانان ایرانی را که کم سن و سال نیز هستند نام برد. این جوانان نیز فعالیت خود را به تازگی در زمینه‌های سرمایه گذاری و فناوری و به خصوص فناوری‌های پزشکی، امنیتی و مبتنی بر هوش مصنوعی، آغاز کرده‌اند.

سایر افراد ایرانی موفق در حوزه فناوری که ممکن است در سال‌های بعد با نام آنها آشنا شویم، عبارتند از سام معتمدی، یاسمین رضوی، پارسا سلجوقیان، پیام بنازاده، علی کاشانی، مهدی صمدی، احسان سعیدی، دانیال اهیایی، بن نادر، بابک علمیه، دانیال احمدی زاده، پدیده کمالی زارع و کاوه وجدانی.

جوانترین ایرانی که مقیم شمال قاره آمریکا است، سروش قدسی است که وی تنها ۱۵ سال دارد و توانسته است در دنیای فناوری خود را نشان دهد. وی موسس Slik.ai است. از طریق Slik.ai کاربران می‌توانند تا آدرس ایمیل افرادی را که در شرکت یا موسسه مدنظرشان کار می‌کند، پیدا کنند و برای او پیام ارسال کنند. Slik.ai با دقت 95 درصد می‌تواند در جستجوی آدرس ایمیل موفق باشد. هزینه استفاده از Slik.ai در ماه 70 دلار است.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر