;
coinex

کشف حیات در فضا توسط شناساگری هوشمند

کشف حیات در فضا توسط شناساگری هوشمند

بهره گیری از سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین استفاده از شبکه‌های عصبی می‌توانند بهترین راه ممکن برای شناسایی و کشف حیات در فضا باشند. این ادعا توسط محققان دانشگاه استنفورد و به سرپرستی یاشار هزاوه ثابت شده است.

استفاده از سامانه‌های هوش مصنوعی امکان شناسایی کوچکترین تغییرات ایجاد شده در فضا را به محققان می‌دهند. به این ترتیب محققان می‌توانند 10 میلیون برابر سریع‌تر از قبل به کشف حیات در فضا و نشانه‌های آن بپردازند.

لنزهای گرانشی، مهمترین ابزاری هستند که محققان برای رصد کهکشان‌های دور از آنها استفاده می‌کنند. اساس کار این لنزهای گرانشی به صورتی است که نور کهکشان‌های دورتر، برای رصد کهکشان نزدیک‌تر استفاده می‌شود. در این حالت به دلیل فاصله‌های طولانی، نور در فضا حالت خمیده پیدا می‌کند و می‌تواند فرم یک عدسی بزرگ را داشته باشد. اصول این تکنیک در نظریه نسبیت آلبرت اینشتین نیز توضیح داده شده است.

به گفته محققان این دانشگاه، سامانه‌های هوش مصنوعی مربوط به شبکه‌های عصبی که طراحی آنها شبیه به مغز انسان‌ است، می‌توانند بسیار سریع‌تر داده‌های ارسال‌شده با استفاده از تکنیک لنز گرانشی را، تجزیه و تحلیل نمایند.

نتایج تحقیقات دکتر یاشار هزاوه

یاشار هزاوه محقق ارشد ایرانی در این تحقیق، تاکید کرد که پیش از این، داده‌های ارسالی هوش مصنوعی و شبکه عصبی به صدها ساعت بررسی نیاز داشتند اما اکنون تنها در یک صدم ثانیه داده‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و همان نتایج را اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد که انجام این عملیات کاملا خودکار است و تنها کاری که نیاز به انجام دارد، دادن تصاویر تلسکوپ به آنها و دریافت پاسخ است. به گفته وی این شبکه هوشمند می‌تواند برای مطالعه یکی از اسرارآمیزترین موضوعات علمی در زمینه نجوم یعنی مطالعات ماده و انرژی تاریک استفاده شود.

در واقع این سامانه به نوعی یادگیرنده است یعنی دستورالعمل‌های ریاضی لازم و همچنین نحوه برقراری ارتباط با قسمت‌های مختلف به آن آموزش داده می‌شود. توانایی این سامانه با انجام هر بار محاسبات بیشتر می‌گردد.

دکتر هزاره بر کشف حیات در فضا تاکید کرد و اعلام نمود که شبکه‌های عصبی که توسط تیم استنفورد طراحی شده‌اند شامل سه شبکه عصبی عمومی و یک شبکه اختصاصی هستند. وی ادامه داد که مشخصه‌های هر لنز و قابلیت‌ها و میزان بزرگ‌نمایی آنها نیز توسط تیم مشخص می‌شود.

وی در پایان افزود که چندصد نمونه در کهکشان وجود دارد که می‌توانند به عنوان لنز گرانشی استفاده شوند.

برای موفقیت در کشف حیات در فضا، محققان امیدوارند تا بتوانند تلسکوپ‌های فضایی قوی‌تر نظیر تلسکوپ جیمز وب (James Webb) را به فضا ارسال کنند و همچنین بتوانند تعداد لنزهای گرانشی را به چندین هزار افزایش دهند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر