;
coinex

متوقف شدن رشد تلفن ثابت در کشور ؛ گیلان آمار بیشترین مشترکان موبایل را دارد

متوقف شدن رشد تلفن ثابت در کشور ؛ گیلان آمار بیشترین مشترکان موبایل را دارد.

دفتر بررسی های اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، در آخرین آماری که مربوط به پایان خردادماه سال جاری است، وضعیت تلفن همراه کشور را بررسی و منتشر کرده است. آمار ارائه شده نشان از متوقف شدن رشد تلفن ثابت و در مقابل عبور ضریب نفوذ موبایل از ۱۰۴ درصد دارد.

غیرفعال بودن نیمی از سیم کارت های فروخته شده

در بررسی‌ها و آمار منتشر شده مشخص شده است که از بین سیم کارت‌های فروخته شده توسط تمام اپراتورها تقریبا نیمی از آنها غیرفعال هستند. تاکنون در مجموع 156 میلیون و ۱۱ هزار و ۲۸۳ شماره فروخته شده است که از این تعداد فقط ۸۳ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۳۴ سیم کارت فعال هستند و بر این اساس ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۰۴.۱۳ درصد اعلام گردیده است. این آمار می‌تواند نشان از متوقف شدن رشد تلفن ثابت داشته باشد.

رشد ضریب نفوذ موبایل تا 7 درصد

امسال در مقایسه با سال 1395، ضریب نفوذ موبایل چیزی حدود 7 درصد رشد داشته است. براساس اطلاعات موجود در خرداد سال ۹۵ ضریب نفوذ موبایل ۹۷.۵۹ درصد بوده است.

آمار منتشر شده تا پایان خردادماه سال جاری، تعداد سیم کارت‌های دائمی و اعتباری فعال در کشور را که مربوط به هر کدام از اپراتورها هستند نشان می‌دهد. در این آمار سهم اپراتور همراه اول ۴۹ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۳۱ سیم کارت، سهم اپراتور ایرانسل ۳۲ میلیون و ۵۴ هزار و ۶۱ سیم کارت و سهم اپراتور رایتل یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۹۸ سیم کارت اعلام شده است.

ضریب نفوذ اپراتور همراه اول ۶۲.۰۵ درصد، ایرانسل ۴۰.۱ درصد و ضریب نفوذ اپراتور رایتل نیز ۲.۰۸ درصد بوده است. در این میان برای اپراتور تالیا ۳۷ هزار و ۷۷۱ سیم کارت و برای مشترکان منطقه آزاد کیش نیز ۹ هزار و ۱۴۹ سیم کارت عنوان شده است.

گیلان آمار بیشترین مشترکان موبایل

استان یزد بیشترین ضریب نفوذ سیم کارت‌های همراه اول را با ضریب نفوذ ۸۰.۰۲ درصد دارد. بیشترین ضریب نفوذ سیم کارت‌های ایرانسل و رایتل نیز مربوط به استان تهران است که به ترتیب با ۹۹.۹ درصد و ۲.۰۸ درصد عنوان شده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان گیلان با ضریب نفوذ موبایل ۱۲۸.۸۳ درصد، بیشترین تعداد مشترکان موبایل را دارد. در مقابل کمترین تعداد مشترکان موبایل در استان سیستان و بلوچستان هستند. این استان دارای ضریب نفوذ موبایل ۵۸.۵۲ درصد است.

به گفته معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات تا پایان خردادماه، بیشترین خطوط واگذارشده دائمی، اعتباری و دیتا همگی مربوط به اپراتور ایرانسل بوده‌اند. اما وی ادامه داد با این وجود اپراتور همراه اول در همین بازه توانسته است بیشترین سیم کارت فعال را داشته است. سهم بازار دو اپراتور ایرانسل و همراه اول، به ترتیب ۳۸.۴۷ درصد و ۵۹.۵۳ درصد اعلام شده است و در این میان تنها ۲ درصد از سهم بازار موبایل کشور در اختیار اپراتور رایتل است.

متوقف شدن رشد تلفن ثابت در کشور

دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات، علاوه بر انتشار اخبار مربوط با ضریب نفوذ موبایل در کشور، به بررسی و انتشار آخرین وضعیت تلفن ثابت در کشور نیز پرداخته است.

آمار منتشر شده نشان از متوقف شدن رشد تلفن ثابت در کشور دارد. طبق این آمار ۳۰ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۹۰۸ خط تلفن در کشور فعال هستند و ضریب نفوذ تلفن ثابت کشور به ۳۸.۶۱ درصد رسیده است. شرکت مخابرات ایران و ۴ اپراتور بخش خصوصی تلفن، این تعداد خط را واگذار کرده‌اند.

در خردادماه سال ۹۵ نیز ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۸.۱۳ درصد اعلام شده بود و براساس آمار، امسال نیز ضریب نفوذ تلفن ثابت تقریبا همین رقم است. این آمار نشان دهنده عدم توسعه و متوقف شدن رشد تلفن ثابت در کشور است.

در سال گذشته تعداد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت، ۱۸ هزار و ۲۸۴ روستا اعلام شده بود و امسال این تعداد ۲۷ هزار و ۷۳۹ روستا اعلام شده است.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر