;
coinex

جبران نوردهی چیست و چطور روشنایی تصاویر را تنظیم کنیم [صفر تا صد عکاسی]

جبران نوردهی چیست و چطور روشنایی تصاویر را تنظیم کنیم [صفر تا صد عکاسی]

کنترل جبران نوردهی (exposure compensation) در دوربین از طریق یک شاخص شکل می‌گیرد و در برخی موارد بوسیله منوی دوربین انجام پذیر است که با آیکون -/+ مشخص شده است. آشنایی با تنظیمات این بخش به شما امکان تنظیم دقیق نوردهی را می‌دهد.

دقت دوربین بی اشتباه نیست

شاید فکر کنید با وجود دوربین‌های مدرن که دارای سیستم اندازه‌گیری پیچیده‌ای هستند، دیگر نیازی نیست خودتان تنظیم نوردهی را انجام دهید؛ اما حتی تنظیم روشنایی عکس بصورت دقیق توسط سیستم اندازه‌گیری دوربین نیز عاری از خطا نیست.

امکان ایجاد اصلاحات کوچک در نوردهی اندازه گیری شده، به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات را حتی در شرایط نوری چالش برانگیز نیز انجام دهید و اینگونه تصاویر شما نه خیلی روشن می‌شود و نه خیلی تاریک. شاید هم بخواهید میزان روشنایی را بیشتر یا کمتر از آنچه سیستم دقیق می‌پندارد تنظیم کنید، مثلا می‌خواهید پرتره را خیلی روشن ثبت کنید تا افکتی ایجاد شود.

در برخی شرایط عکاسی، جبران نوردهی بسیار مفید است. مناظری با کنتراست بالا شاید رایج‌ترین آن‌ها باشد و حتی می‌تواند دقت دوربین را فریب داده و سیستم نتواند به خوبی تشخیص دهد.

با تنظیم مثبت + تصویر شما روشن‌تر از میزان نوردهی استاندارد و با تنظیم منفی – تصویر شما تیره‌تر می‌شود. با هر بار بالا یا پایین کردن نیز یک توقف صورت می‌گیرد و هر توقف کامل، نوردهی را دو برابر یا نصف می‌کند. برخی دوربین‌ها نیز دارای half-stop یا third-stop هستند که تنظیمات دقیق‌تری را انجام می‌دهند.

از دیگر مسائلی که می‌تواند سیستم اندازه گیری دوربین را فریب دهد، عکاسی از فردی است که در جلوی پنجره ایستاده است. روشنایی روز در پس‌زمینه موضوع تصویر می‌تواند دوربین را طوری فریب دهد که صحنه کلی را روشن‌تر از چیزی که هست فرض کند و با کاهش نوردهی، تصویر را تاریک و شبح وار جلوه دهد. با جبران نوردهی مثبت می‌توانید این مشکل را حل کنید و میزان آن بستگی به منظره تصویر دارد. مثلا شاید به 2 یا 3 توقف نیاز داشته باشید تا نوردهی مناسب را ایجاد کنید.

جبران نوردهی در پرتره
جبران نوردهی مثبت برای مقابله با نور پس زمینه پنجره در این تصویر ضروری بود

استفاده از جبران نوردهی در حالات متفاوت عکاسی

جبران نوردهی (exposure compensation) تنها زمانی در دسترس است که بخواهید از برنامه دوربین یا حالات اولویت aperture یا اولویت شاتر (اولویت روزنه) برای ثبت عکس استفاده کنید.

در حالت aperture priority اگر جبران نوردهی را تنظیم کنید، سرعت شاتر را نیز تنظیم خواهید کرد. یک توقف کامل جبران منفی، سرعت شاتر را دو برابر و یک توقف کامل جبران مثبت، سرعت شاتر را نصف می‌کند؛ aperture نیز همان مقدار باقی می‌ماند. بنابراین هر چه سرعت شاتر سریع‌تر باشد تصویر تاریک‌تر می‌شود؛ چراکه نور کمتری امکان ورود به سنسور را می‌یابد.

جبران نوردهی مثبت
عکاسی در حالت اولویت aperture، در این تصویر نوردهی کم شده و نیازمند جبران نوردهی مثبت است

 

 نوردهی طولانی‌
در این تصویر روشنایی بیشتر شده، اما باید توجه داشت که نوردهی طولانی‌تر باعث مات شدن آب شده است

در مقابل نیز سرعت شاتر کمتر تصاویر روشن‌تری را ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید سرعت شاتر را آن قدر کم نکنید که تصاویرتان در حالت عکاسی دستی شفاف نباشد.

اگر در حالت اولویت شاتر عکاسی می‌کنید و جبران نوردهی را نیز اعمال می‌کنید، روزنه دوربین را نیز به عریض‌تر یا باریک‌تر تنظیم کنید.

در اینجا سرعت شاتر ثابت می‌ماند و هر چه دریچه دیافراگم باریک‌تر باشد، تصاویر تاریک‌تر می‌شود، چرا که نور کمتری در زمان داده شده به سنسور وارد می‌شود. در حالی که روزنه عریض‌تر، تصاویر را روشن‌تر می‌کند و این به خاطر نور بیشتری است که شما اجازه ورود را در زمان داده شده به آن می‌دهید.

صفر تا صد عکاسی را از اینجا دنبال کنید.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر