;
coinex

بررسی تفاوت های تشخیص چهره فیس آی دی اپل و اسکنر عنبیه سامسونگ

بررسی تفاوت های تشخیص چهره فیس آی دی اپل و اسکنر عنبیه سامسونگ

اپل چند روز پیش در مراسم رونمایی از محصولات خود، آز آیفون 10 یا همان آیفون ایکس پرده برداری کرد. این کمپانی، محصول ویژه خود را به تکنولوژی امنیتی فیس آی دی مجهز کرده که اکنون می‌خواهیم ببینیم این فناوری چه تفاوت‌هایی با سنسور تشخیص عنبیه سامسونگ دارد.

باز کردن قفل گوشی هوشمند با چهره امکان تازه‌ای نیست؛ اندروید مدت‌ها قبل این ویژگی را به سیستم‌عامل خود اضافه کرده بود و شرکت سامسونگ نیز اسکنر عنبیه چشم را در پرچمدار سوزان سال گذشته‌ی خود یعنی گلکسی نوت 7 برای اولین بار بکار گرفت و سپس در تولید پرچم‌داران سال جدید خود نیز از این تکنولوژی استفاده کرد. اما اپل این کار را به شکل دیگری انجام داده و برای باز کردن قفل گوشی به سراغ شکل صورت کاربران رفته و برای این هدف نیز یک سخت‌افزار ویژه طراحی کرده است.

هرچند که هنوز آیفون ایکس به دست ما نرسیده تا از این تکنولوژی استفاده کنیم اما مقاله‌ای که می‌خوانید را یکی از متخصصین این حوزه نوشته و با توضیحات تخصصی‌تر متوجه خواهید شد قابلیت فیس آی دی (Face ID) اپل چگونه با مدل‌سازی عمیق از شکل کلی و نقاط صورت امینت دستگاه شما را تامین می‌کند.

تشخیص چهره در اندروید

اولین فیس آنلاک در سال 2012 با گلکسی نکسوس گوگل معرفی شد
فیس آنلاک اندروید در گلکسی نکسوس

باز کردن قفل گوشی با صورت از اندورید نسخه 4.0 در این سیستم‌عامل حضور داشته و نسبت به دو نوع دیگر این فناوری که در این مطلب مورد بحث هستند، کمترین امنیت را دارد.

این سیستم با ثبت تصویر چهره شما توسط دوربین جلویی گوشی، سپس به کمک نرم‌افزار تشخیص چهره گوگل این تصویر را پردازش کرده و یک سری اطلاعات را براساس تصویر شما ذخیره می‌کند. زمانی که شما گوشی خود را برای باز شدن قفل آن، جلوی صورتتان می‌گیرید، بر اساس تصویری که در آن لحظه از شما ثبت و پردازش کرده و مقایسه‌ی آن با اطلاعاتی که پیش از این در گوشی شما ثبت شده، قفل گوشی هوشمندتان را باز می‌کند.

این اطلاعات به هیچ کجا ارسال نمی‌شود و تنها بر روی گوشی هر فرد جمع‌آوری و پردازش خواهند شد. تمام اطلاعات به صورت امن کدگذاری می‌شوند و به هیچ طریقی نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. تشخیص چهره اندروید به هیچ دوربین، سنسور یا نور ویژه‌ای در گوشی شما نیاز ندارد و تنها از همان دوربین جلوی دستگاه که مخصوص سلفی گرفتن است، استفاده می‌کند.

سامسونگ تجربه‌ی کار با این فناوری را در گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 بهبود بخشیده که به محض روشن شدن نمایشگر اسکن کردن تصویر آغاز و سپس با سرعت پردازش می‌شود؛ این فناوری همچنین به لطف دوربین باکیفیت‌تر و پردازنده‌ی قدرتمندتر، دقت و امنیت بیشتری را در اختیار کاربران این محصولات قرار می‌دهد. اگر به کار با فیس آنلاک سامسونگ در گلکسی اس 8 عادت کنید، عملکرد این ویژگی معمولا خوب و قابل قبول است.

بزرگ‌ترین ایراد فیس آنلاک سامسونگ امنیت به‌نسبت پایین آن است. الگوریتم‌های این فناوری برای راحتی بیشتر کاربران بازنویسی و توسعه داده شده‌اند و هیچ‌گاه امنیت آن مد نظر گوگل یا سامسونگ نبوده است و به راحتی با یک تصویر چاپی از شما می‌توان این فناوری را فریب داد.

اسکنر عنبیه سامسونگ

اسکنر عنبیه در گلکسی نوت 8
اسکنر عنبیه گلکسی نوت 8

سامسونگ اولین سنسور تشخیص عنبیه را در گلکسی نوت 7 بکار گرفت. اینکه یک کامپیوتر، چشم را برای تشخیص هویت اسکن کند، تصویری بسیار رایج در فیلم‌ها است و این فناوری حقیقتا در مراکز امنیتی دولت به کار گرفته می‌شود. سامسونگ نیز از همین الگو برای ساخت این سنسور الهام گرفته و فقط این فناوری را فشرده‌تر کرده تا سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر بر روی یک گوشی هوشمند بکار گرفته شود؛ امنیت این تکنولوژی بسیار خوب است، اگرچه که کاملا بی‌نقص نیست.

عنبیه هر چشمی مختص به هر فرد است و حتی چشم چپ با چشم راست متفاوت است؛ به‌طور کلی الگوی عنبیه‌ی چشم اختصاصی‌تر از الگوی اثرانگشت است. به همین دلیل سامسونگ برای تامین امنیت محصول خود به سراغ اسکنر عنبیه رفته تا بدین‌وسیله کاربران اعتبارسنجی شوند. افراد باید برای شناسایی، چشمان خود را در مقابل دوربین مخصوص اسکنر عنبیه قرار دهند تا بتوانند قفل گوشی خود را باز کنند.

سامسونگ یک سخت‌افزار اختصاصی را برای شناسایی عنبیه در پنل جلویی گوشی قرار داده که نوری نزدیک به مادون قرمز را به چشم می‌تاباند. طول موج این نور برای چشم انسان قابل تشخیص نیست، اما میزان آن تقریبا شدید و روشن است. نور نزدیک به مادون قرمز به دو دلیل انتخاب شده است: اول اینکه مردمک چشم شما جمع نمی‌شود و تغییری در دید شما ایجاد نخواهد شد؛ دوم اینکه بهتر از تمام طول موج‌هایی که ما می‌توانیم ببینیم چشم را روشن می‌کند.

اگر از نزدیک به عنبیه چشم نگاه کنید خواهید دید که صدها رنگ متفاوت در یک الگوی اختصاصی جای گرفته‌اند؛ این رنگ تحت تاثیر اشعه نزدیک به مادون قرمز به خوبی از یکدیگر متمایز می‌شوند و به تشخیص بهتر عنبیه کمک خواهد کرد.

در این اسکنر زمانی که عنبیه روشن می‌شود، یک دوربین اختصاصی آماده است تا تصویری از عنبیه چشم شما تهیه کند. دوربین جلویی گلکسی اس 8 می‌تواند رنگ‌های مشخص شده تحت اشعه‌ی مادون قرمز را ثبت کند اما این دوربین بدین منظور طراحی نشده، بنابراین سامسونگ یک دوربین مجزا را به این کار اختصاص داده است.

تصویر ثبت شده از عنبیه آنالیز می‌شود و یک سری اطلاعات بر اساس این تصویر ساخته و به صورت امن بر روی گوشی ذخیره می‌شود. پردازش و ذخیره‌ی تمام این اطلاعات تنها بر روی گوشی هوشمند شما انجام می‌شود و تمام این مراحل کدگذاری شده و تنها نرم‌افزار مرتبط با اسکنر عنبیه به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. زمانی که چشم‌های شما مجددا اسکن شوند توسط این نرم‌افزار با اطلاعات ثبت شده‌ی پیشین تطبیق داده شده و قفل گوشی شما باز خواهد شد؛ البته تمامی این مراحل در کسری از ثانیه انجام می‌گیرد. ضمنا سامسونگ به وسیله دوربین جلویی نیز برخی اطلاعات از صورت شما را جمع‌آوری می‌کند که به احتمال زیاد این اطلاعات برای کمک به قرار دادن صورت در محل مناسب برای اسکنر عنبیه استفاده می‌شوند.

خیره شدن به گلکسی اس 8 برای تشخیص عنبیه چشم
تشخیص عنبیه در گلکسی اس 8

اما این فناوری یک نقطه ضعف نیز دارد. به دلیل اینکه باز کردن قفل گوشی با اسکن عنبیه باید در نهایت سرعت انجام گیرد، اسکنر عنبیه سامسونگ اطلاعات کاملی از چشم شما ثبت نمی‌کند زیرا هیچ‌کس حاضر نیست به مدت 5 یا 10 ثانیه برای هر اسکن زمان بگذارد؛ در نتیجه الگوریتم‌های این اسکنر را می‌توان به وسیله‌ی یک عکس رنگی پرینت شده‌ی لیزری با کیفیت بالا از چشم، به همراه یک لنز طبی که حالت انحنای چشم را ایجاد می‌کند فریب داد؛ اما نباید نگران باشید چون احتمالا هیچ‌کس نمی‌تواند چنین عکس باکیفیتی از چشم شما داشته باشد تا به وسیله‌ی آن قفل گلکسی اس 8 یا نوت 8 شما را باز کند.

مشکل اصلی سیستم اسکنر عنبیه اینجاست که دوربین جمع‌آوری کننده اطلاعات عنبیه شما باید زمان کافی برای بررسی عنبیه را داشته باشد، بنابراین چشم‌های کاربر باید در نقطه‌ی صحیح فوکوس این دوربین قرار گیرند تا به درستی اطلاعات مورد نیاز سیستم جمع‌آوری شود. اما چاره‌ای نیست، به هر ترتیب باید داده‌های صحیح برای مقایسه در اختیار نرم‌افزار اسکنر قرار گیرند، در غیر این صورت امنیت سیستم دچار ضعف خواهد شد.

این فناوری در زمینه امینت بیومتریک بسیار خوب عمل می‌کند و برای بسیاری فوق‌العاده است. تنها از چشمان شما استفاده می‌شود و سرعت نسبتا بالایی نیز دارد؛ البته اگر یاد بگیرید که چگونه به درستی از آن استفاده کنید.

سیستم تشخیص چهره فیس آی دی اپل

ُسیستم تشخیص چهره Face ID
Face ID اپل در آیفون X

اپل به یک قلمرو جدید در سیستم‌های امنیتی بیومتریک بر روی گوشی وارد شده. مدتی قبل برای جمع‌آوری اطلاعات کافی و اختصاصی از صورت هر فرد به چند دوربین با لنزهای مخصوص و برای هر کدام از دوربین‌ها، یک کامپیوتر پردازش کننده‌ی تصویر بسیار گران‌قیمت نیاز بود. اما اکنون تمامی این اتفاقات در آیفون ایکس اپل توسط چیپست هوشمند جدید A11 و سیستم پیشرفته‌ی تحلیل این اطلاعات انجام می‌گیرند.

فیس آی دی (Face ID) نور شدید مادون قرمزی را برای روشن کردن به صورت شما می‌تاباند که درست مانند نوری که در اسنکر عنبیه سامسونگ استفاده می‌شود، در طول موج غیرمرئی و بسیار روشن است؛ این نور تمامی بخش‌های صورت شما را روشن خواهد کرد.

پس از روشن شدن صورت یک ماتریس از لیزرهای LED مادون قرمز به صورت شما تابانده می‌شوند. طول موج این LED ها درست در تضاد با طول موج نوری است که برای روشن کردن به صورت شما تاباند شده و در نتیجه هزاران نقطه منفرد نوری روی صورت شما شکل می‌گیرد که با حرکت کردن، بازتاب این نورها تغییر خواهند کرد.

با روشن شدن صورت و تابیده شدن نور ماتریس بر روی آن، یک دوربین مخصوص اطلاعات تصویر را ثبت می‌کند و با حرکت دادن صورت به جهت‌های مختلف تغییرات بازتابش نیز ثبت می‌شوند. این فناوری، تصویربرداری عمیق به وسیله‌ی الگوی نور تابیده شده نام دارد که یکی از بهترین روش‌های تصویربرداری از شکل یک جسم در حرکت، تحت هر شرایط نوری محسوب می‌شود. اطلاعات فراوانی را می‌توان توسط این سیستم جمع‌آوری و به صورت یک شکل اختصاصی سه‌بعدی بازسازی کرد.

بعد از این مرحله، اطلاعات مذکور به موتور بیونیک عصبی A11 اپل منتقل می‌شوند که این بخش یک زیر سیستم مجزا و مجهز به پردازنده‌ی داخلی است که می‌تواند اطلاعات را با سرعت بالا به صورت هم‌زمان با دریافت آن‌ها آنالیز کند. این اطلاعات برای بازسازی یک ماسک سه‌بعدی از صورت کاربر استفاده می‌شوند و با حرکت کردن صورت شما این ماسک نیز حرکت می‌کند. این ماسک حتی به شکل بی‌نقصی حرکات صورت شما را تقلید می‌کند که اپل این قابلیت را بکار گرفته و شکلک‌های انیمیشنی یا همان انیموجی را در آی او اس 11 تولید کرده است.

این اطلاعات برای احراز هویت توسط یک تشخیص دهنده اختصاصی بررسی می‌شوند و درست مانند اسکنر عنبیه سامسونگ، در فیس آی دی اپل نیز اطلاعات به صورت امن توسط یک دوربین مختص به این امر جمع‌آوری و مقایسه می‌شوند. درصورتی که این اطلاعات با مشخصات پیشین ماسک سه‌بعدی صورت شما تطابق داشته باشد قفل آیفون 10 باز خواهد شد.

در حالی که اپل نیز از سرعت و سهولت زیاد سیستم Face ID صحبت کرده، مطمئنا از منظر کاربران نیز این فناوری مزایایی دارد. فیس آی دی از امنیت و دقت بیشتری برخوردار است، زیرا می‌توان صورت شما را حتی در حین حرکت آنالیز کند، بنابراین اطلاعات بیشتری جمع‌آوری می‌شود. همچنین برخلاف اسکنر عنبیه سامسونگ، تنها روی یک نقطه‌ی کلیدی برای تشخیص در صورت شما تکیه ندارد، بلکه زمینه وسیع‌تری را بررسی می‌کند. به علاوه ماتریسی که در سیستم اپل روی صورت شما تابیده می‌شود، به خوبی با هر پس زمینه‌ای که پشت سر شما باشد در تضاد خواهد بود، زیرا این فناوری قابلیت تشخیص عمق داشته و منحصرا صورت شما را تشخیص می‌دهد.

در نهایت نیز به عنوان یک امتیاز اضافه، اپل امکان تشخیص صورت را برای اهداف دیگر نیز بکار گرفته است؛ از جمله سیستم دوربین TrueDepth که بدین‌وسیله می‌توانید سلفی‌های حالت پرتره‌ی بسیار خوبی بگیرید؛ شکلک‌های انیمیشنی درست کنید و ماسک‌های متحرک در اسنپ چت بر روی صورت خود اضافه کنید. اپل موتور بیونیک عصبی A11 را به گونه‌ای طراحی کرده که بتواند بدون فاش شدن اطلاعات شخصی، از مزایای آن در اپلیکیشن‌های دیگر نیز بهره ببرد.

کدام فناوری بهتر است؟

اسکنر اثر انگشت در پنل پشتی گلکسی اس 8 سامسونگ
اسکنر اثر انگشت در گلکسی اس 8

تشخیص بهتر بودن، وابسته به طرز فکر هر شخص اس؛، به‌ویژه که ما هنوز از سیستم فیس آی دی اپل استفاده نکرده‌ایم و قضاوت کردن درباره‌ی آن عادلانه نخواهد بود. در سیستم‌های احراز هویت، سرعت و دقت بالا اهمیت دارد و اسکنر عنبیه سامسونگ تقریبا در هر دو مورد به خوبی عمل می‌کند. اما بر روی کاغذ استفاده از Face ID اپل ساده‌تر به نظر می‌رسد و نیازی نیست چشمان خود را در یک نقطه قرار دهید تا این سیستم درست عمل کند و البته بسیاری نیز همچنان سنسور اثرانگشت را به هردوی این فناوری‌ها ترجیح می‌دهند که خوشبختانه گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 همچنان از این سنسور بهره‌مند هستند.

نظر شما هرچه باشد، شکی نیست که اپل در این رقابت، فوق‌العاده عملکرد و سخت‌افزار گسترده‌ای را به منظور جمع‌آوری، آنالیز و مقایسه اطلاعات صورت کاربران در یک فضای بسیار فشرده روی گوشی هوشمند پرچم‌دار خود بکار گرفته که پیش از این مشابه آن در هیچ محصولی دیده نشده است.

ما نیز بی‌صبرانه منتظریم تا این فناوری را از نزدیک لمس کنیم و ببینیم چه تاثیری بر محصولات آینده‌ی این صنعت خواهد گذاشت. نظر شما در این‌باره چیست؟

منبع: androidcentral

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    دوست عزیز هردوروگفتی ولی خوب طرفدار آتشی اپل هستیا!!اسکنر عنبیه رو سامسونگ زد اپل هم خواست خراب نشه یه جور دیگه اش کرد سامسونگ اس ۸ رو صفحه کامل زد اپل از سامسونگ یاد گرفت آیفون ۱۰ رو زد که کم نیاره اپل از سامسونگ کپی میکنه

    پاسخ

    اره شما سامسنگیا خوبین نمیبینین ایفون ایکس چقدر شبیه گوشی شماهاست .اصلا مقایسه ایفون با سامسونگ اشتباهه اینا هرکاری کنی میگن سامسونگ بهتره

    پاسخ

    اینی که گفتید سامسونگ در یک نقطه خاص کاملا اشتباه چشم هر جای صفحه رو نگاه کنی عمل میکنه و نیاز به نگاه به یک نقطه خاص نیست چون خودم امتحان کردم

    پاسخ

    خیلی جانب دارانه بود …
    حداقل عیبی که در مورد قرار دادن چشم در یک نقطه خاص نوشتید (توی گوشی های سامسونگ) قابل قبول نیست چون تست عملی چیز دیگه ای نشون میده

    پاسخ

    کاش درمورد خطر ایجاد آب مروارید چشم توسط این اشعه های مادون قرمز هم مینوشتین

    پاسخ