;
coinex

انتشار میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک

میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک

مدل‌های مختلف خودروهای اتوماتیک در بازار در حال افزایش است. به همین منظور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به سراغ مشتریان این خودروها رفته تا از میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک اطلاع یابد.

براساس گزارشات منتشر شده در این مورد که مربوط به سال 1395 است، با تعداد 31 نفر از مشتریان خودروهای گیربکس اتومات که خودروی آنها در بازه قیمت زیر 100 میلیون تومان قرار دارد مصاحبه شده است تا میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک مشخص و منتشر گردد.

انتشار گزارش مربوط به میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک

در تحقیقی که توسط شرکت بازرسی انجام شده است، 31 خودرو با توجه به امتیازهای کسب شده، رده‌بندی شده‌اند. در رده خودروهای گیربکس اتوماتیک، که قیمت آنها زیر ١٠٠ میلیون تومان است، ١٩ خودرو امتیاز رضایت بالای ٧٠٠ را از سقف ١٠٠٠ کسب کردند.

باقیمانده آنها نیز نمره‌ای بین 600 تا 700 را به دست آوردند. در صدر این رده‌بندی انجام شده، نام سه محصول کیا پیکانتو، میتسوبیشی میراژ و هیوندایی i20 به چشم می خورد. اسامی خودروهای چینی نیز در انتهای جدول پیدا هستند.

نکات ویژه در گزارش رضایت مشتریان از خودروهای اتومات

از جمله نکات ویژه‌ای که در این گزارش به چشم می‌خورد این است که، بعضی از خودروها با وجود داشتن سطح کیفی بالا قادر به کسب رضایت مشتریان نبوده‌اند. برای مثال می‌توان به رنو ساندرو اشاره کرد. این خودرو از جمله خودروهای داخلی چهار ستاره است، اما در جدول رده‌بندی میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک ، برای خودروهای زیر 100 میلیون تومان، جایگاه سیزدهم را به دست آورده است.

جالب‌تر از این می‌توان به جایگاه خودروهای چانگان و لیفان و ولیکس در این رده‌بندی اشاره نمود. این خودروها با وجود اینکه کیفیت پایینی نسبت به ساندرو دارند، اما توانسته‌اند به رتبه بهتری نسبت به ساندرو دست یابند. در مثال بعدی به بررسی کیا سراتو می‌پردازیم. این خودرو در شرکت سایپا مونتاژ شده است و با وجود اینکه در بالاترین سطح کیفی خودروسازی کشور قرار دارد، نتوانسته است تا در جمع محصولات برتر گیربکس اتومات جا باز کند.

نکته بعدی که باید به آن پرداخت، اقبال بلند خودروهای گیربکس اتومات چینی نزد مشتریان ایرانی است. در گزارشی که مربوط به میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک است و توسط شرکت بازرسی تهیه و منتشر شده است، خودروهای چینی توانسته‌اند تا رتبه‌های چهارم تا هشتم از آن خود کنند؛ این در حالی است که این خودروها از نظر کیفیتی در سطح مناسبی قرار ندارند. در بحث میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک ، بهتر است فقط به اتومات بودن خودروها نپردازیم بلکه ویژگی‌های فنی و ظاهری را نیز در نظر داشته باشیم.

نحوه جمع آوری نظر مشتریان در مورد خودروهای اتومات

به گفته یک مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به سه روش مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی و همچنین مکاتبه، میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان جمع‌آوری شده است. وی ادامه داد که 24 پرسش در 5 شاخص اصلی که شامل بدنه خودروها، سیستم موتور و نیرومحرکه، سیستم تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و سیستم تهویه و وسایل برقی بودند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

بنابراین می‌توان روش ارزیابی کیفی خودروهای گیربکس اتومات را، به کل ویژگی‌های آنها ربط داد نه فقط اتوماتیک بودن این خودروها. پس در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های فنی و ظاهری خودروها سبب شده تا خودروهایی مانند پیکانتو و چانگان در رده‌های بالای جدول رضایتمندی مشتریان جا خوش کنند و امثال ساندرو و سراتو رده‌های پایین‌تر قرار گیرند.

چرا در این گزارش خودروهایی با سطح کیفی پایین توانسته‌اند رضایت‌مندی بیشتری را کسب کنند؟

یکی از مسئولین شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در پاسخ به این پرسش اعلام نمود که نوع آپشن‌های به‌کار رفته در خودروهای تحت بررسی، در این نتیجه تاثیر گذار بوده است. وی ادامه داد که خودروهای چینی از آپشن‌ها و امکانات به‌روزی بهره می‌برند و تاکید کرد که این مورد بر بالا رفتن رضایت مشتریان از خودروهای چینی تاثیرگذار بوده است.

به گفته این مقام مسئول ساندرو و سراتو، از نظر ایمنی و کیفیت فنی شرایط مناسب‌تری دارند اما مدل‌های چینی امکانات و آپشن‌های بیشتری دارند و همین باعث رضایت بیشتر مشتریان از خودروهای چینی شده است. این مقام مسئول ادامه داد که خودروهای چینی با دنده معمولی نسبت به مدل های مشابه، از گیربکس بهتری برخوردار هستند.

وی تاکید نمود که بین آمارهای کاغذی مربوط به کیفیت خودروهای گیربکس اتومات و گزارش‌های منتشر شده از میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک تناسب وجود ندارد. وی ادامه داد که البته بعضی خودروها از انطباق کامل میان گزارش کیفی و میزان رضایتمندی عمومی برخوردار هستند. به گفته‌ی وی وقتی پای سلیقه مشتریان در میان باشد، انطباق لازم وجود نخواهد داشت.

جزئیات رضایتمندی مشتریان از خودروهای اتومات

براساس گزارش منتشر شده، سه رده‌ی ابتدای این جدول، به سه خودروی کوچک و هاچ‌بک آسیایی اختصاص دارد. کیا‌پیکانتو با امتیاز 755 جایگاه نخست جدول را دارد، میراژ و هیوندایی i20 نیز به ترتیب 747 و 745 امتیاز دارند و در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. با مشاهده جدول می‌توان دید که خودروهای چینی، در رده‌های چهارم تا هشتم قرار دارند و بیشترین سطح رضایتمندی نیز نصیب چانگان با 744 امتیاز شده است. هایما توربو با 743 امتیاز و لیفان 820 نیز با 738 امتیاز رده‌های پنجم و ششم را در اختیار دارند.

جایگاه هفتم و هشتم جدول به تیگو 5 و جک S5 رسیده که تیگو 5 دارای 732 امتیاز و جکS5  دارای 729 امتیاز است. در رده نهم کیاسراتو مشاهده می‌شود که دارای امتیاز 716 است و قبل از چری آریزو 5 با 715 امتیاز قرار دارد. هایمای معمولی و ولیکس C30 ، این دو خودرو چینی دیگر نیز در رده‌های یازدهم و دوازدهم جدول قرار دارند. این دو خودرو هر دو دارای امتیاز 715 هستند.

ساندرو استپ وی، با دو امتیاز کمتر، در جایگاه سیزدهم قرار دارد. بسترن B50مانند استپ وی امتیاز 713 را به دست آورده و در رده چهاردهم قرار دارد. در رده پانزدهم جدول، ام وی ام X33 را می‌بینیم. این خودرو 709 امتیاز دارد. در ادامه تندر90 اتومات با 706 امتیاز قرار دارد. بعد از تندر 90، هاوال است که توانسته 706‌ امتیاز به دست آورد و در جایگاه هفدهم قرار گیرد.

ساندرو اتومات معمولی نیز 700 امتیاز دارد و هجدهم جدول است. نوزدهم و بیستم جدول متعلق به دو خودرو چینی  برلیانس H330 پارس خودرو و دانگ فنگ ایران خودرو است. برلیانس 700 امتیاز و دانگ‌فنگ نیز 699 امتیاز دارد. رده‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم نیز متعلق به خودروهای چینی است، که ام وی ام X22 امتیاز 698 و جک S5 نیز 696 امتیاز را دارد.

رنو سیمبل که 694 امتیاز دارد، در رده بیست‌وسوم قرار دارد و برلیانس H230 پارس خودرو با 693 امتیاز بیست‌و‌چهارم است. از رده بیست‌وپنجم تا سی و یکم خودروهای چینی قرار دارند. ام وی ام 550 با 689 امتیاز، برلیانس  H320، برلیانس H220، سابرینا، لیفان X50، آریو S300 و لیفان X60 دارای امتیازاتی بین 688 تا 671 هستند.


بیشتر بخوانید:

معرفی خودروهای اتوماتیک ارزان در بازار ایران


میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتوماتیک منتشر شد

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر