;
coinex

امکان پرداخت کرایه تاکسی با کارت شهروندی

امکان پرداخت کرایه تاکسی با کارت شهروندی

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی، برای حل مشکل پول خرد در پرداخت کرایه تاکسی‌ها، اعلام نمود که پرداخت کرایه تاکسی با کارت شهروندی امکان پذیر می‌شود.

وی به اهمیت گسترش خدمات کارتی اشاره کرد و اعلام نمود که پایانه‌های کارتخوان یا بارکدی، برای حل مشکل پول خرد در تاکسی‌ها استفاده می‌شوند. به گفته نیما امیرشکاری، مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشگاه پولی و بانکی بانک مرکزی ، پرداخت‌هایی که با کارت‌ شهروندی انجام شود در واقع پرداخت‌های خرد محسوب می‌شوند که این پرداخت‌ها، با نام یا بدون نام هستند.

نیما امیرشکاری ادامه داد، که با کارت شهروندی به صورت اتوماتیک می‌توان پرداخت‌های مربوط به حمل و نقل، پارکینگ، کیوسک‌های روزنامه فروشی یا فست فود و آبمیوه فروشی را پرداخت کرد. برای این پرداخت‌ها به یک کارت مشترک که همان کارت شهروندی است، نیاز است.

مزایای استفاده از کارت‌های شهروندی

مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشگاه پولی و بانکی بانک مرکزی همچنین به مزایای استفاده از کارت‌های شهروندی اشاره کرد و اعلام نمود که مهم‌ترین قابلیتی که این کارت‌های شهروندی دارند، سرعت و تسهیل‌ انجام امور روزانه با آنهاست.

وی ادامه داد که این کارت‌ها شهروندان را از حمل پول نقد بی‌نیاز می‌کنند و برای استفاده از آنها نیازی به وارد کردن رمز نیست، به همین دلیل این کارت‌ها نسبت به سایر کارت‌های اعتباری از سرعت بیشتری برخوردارند.

مشکلات اجرایی نمودن کارت شهروندی در کشور

به گفته نیما امیرشکاری، این کارشناس بانکداری الکترونیک، زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن کارت شهروندی در کشور در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته بسیار ضعیف‌ است. وی ادامه داد که برای رشد بیشتر چنین مسائل مهمی در کشور و رفع ضعف‌های موجود لازم است تا هماهنگی بیشتری بین ارگان‌های دولتی، خصوصی و شهرداری به وجود آید.

وی تاکید نمود که نباید هر ارگانی برای خود و به صورت جداگانه کارت صادر کند، بلکه یک کارت واحد صادر گردد و در تمام امور مربوط به ارگان‌های کشور استفاده شود. در ادامه امیرشکاری، کارت شهروندی را با کارت‌های ملی مقایسه و اضافه کرد که لازم است تا کارت‌های شهروندی هم مانند کارت ملی فقط توسط یک نهاد صادر شود و در همه جا هم قابل ارائه باشد. وجود کارت جداگانه برای هر ارگان مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

مشکل اصلی در صدور کارت شهروندی

امیر شکاریان تاکید نمود که در حوزه صدور کارت‌های شهروندی هیچ منع قانونی وجود ندارد و ادامه داد که مشکل اصلی نبود هماهنگی و تمامیت خواهی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور است.

به گفته وی شاید تصوری که در مورد صدور کارت‌های شهروندی وجود دارد بحث درآمدزایی آنها باشد، اما صدور این کارت‌ها بیشتر به دلیل کاهش هزینه‌های عمومی و سهولت و سرعت بیشتر در انجام کارها و ارائه خدمات به شهروندان است.

پرداخت کرایه تاکسی با کارت شهروندی

به گفته امیر شکاریان در کشور کشمکش بر سر کرایه تاکسی‌ها وجود دارد و اعلام نمود که در هیچ کجای دنیا تاکسیرانی مانند ایران نیست. در سایر کشورها تاکسی به صورت دربست خدمت رسانی می‌کند، اما در ایران تاکسی‌ها مینی بوسی نیز فعالیت دارند، به همین دلیل در این شرایط پرداخت کرایه تاکسی با کارت شهروندی بسیار به صرفه است. نصب دستگاه‌های کارت خوان یا نصب بارکدهایی در تاکسی‌ها، توسط مسئولان مربوطه، معضل پول خرد و یا اضافه دریافت پول توسط رانندگان را حل می‌کند.

گسترش استفاده از کارت ها

در اوایل دهه ۵۰ میلادی بود که کارت‌های پلاستیکی گسترش پیدا کردند. این کارت‌ها هزینه‌ای پایین داشتند و از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) بودند. این امر باعث شد تا به سرعت جای کارت‌های کاغذی را بگیرند زیرا کارت‌های کاغذی تحمل تنش‌های فیزیکی و تغییرات آب و هوا را نداشتند. در سال ۱۹۵۰ بود که Diners Club  اولین کارت پرداخت را به صورت محدود برای تعدادی اعضای ویژه ساخت تا به جای پول نقد از آن استفاده کنند.

رستوران‌ها و هتل‌ها نیز تصمیم به استفاده از این نوع کارت‌ها گرفتند و در آن زمان به آنها کارت سفر و سرگرمی نیز گفته می‌شد. کارت‌های هوشمند یا کارت‌های شهروندی امروزی نیز با همین فناوری طراحی و در شهرها به کار گرفته می‌شوند. با استفده از این این کارت‌ها امکان پرداخت کلیه خدمات شهری به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به پرداخت پول نقد وجود دارد. این کارت‌ها از نظر سرعت و هزینه‌ها به صرفه هستند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر