;
coinex

نگاهی به بوگاتی شیرون هایپر جی تی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017

بوگاتی شیرون 42

بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) ابر خودرویی است محصول شرکت آلمانی بوگاتی. آخرین نمونه تولیدی این خودرو نیز با نام بوگاتی شیرون هایپر جی تی (Bugatti Chiron Hyper GT) در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 نیز به نمایش درآمده، توانسته با ثبت یک رکورد جدید، زمان رسیدن از حالت سکون به سرعت 400 کیلومتر در ساعت و سپس توقف کامل و رسیدن به رقمی کمتر از 42 ثانیه کاهش دهد.

نامگذاری

بوگاتی شیرون که بر اساس نام یکی از رانندگان افسانه‌ای این شرکت لوئی شیرون (Louis Chiron) نامگذاری شده بود اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان یک خودروی مفهومی و با نام شیرون ۱۸/۳ معرفی شد. این خودرو توسط طراح مشهور و بنام ایتالیایی فابریزیو جیوجیارو (Fabrizio Giugiaro) و مدیر شرکت طراحی آیتال دیزاین (Italdesign) طراحی شد.

بوگاتی شیرون هایپر جی تی

بوگاتی شیرون اولین با در سال 2016 و در نمایشگاه خودروی جنو (Geneva) به نمایش عمومی دآمد و توانست با جلب نظر منتقدان، جایگزینی مناسب برای مدل افسانه ای بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) گردد. مدل جدید این خودرو که بوگاتی شیرون هایپر جی تی نام دارد، با ظاهری متفاوت با مدل‌های قبلی این خودرو، یکی از جذاب ترین های نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 به حساب می آید.

طراحی ظاهری

بوگاتی شیرون هایپر جی تی طولی برابر با 4.544 میلیمتر، پهنایی برابر با 2.038 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.212 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.711 میلمتر است. برای درک بهتر ابعاد این خودرو، می‌توان آن را با کیا سراتو (Kia Cerato) نسل سوم با طولی در حدود با 4.500 میلیمتر موجود در بازار ایران یا هیوندای جنسیس کوپه (Hyundai Genesis Coupe) یکی از معدود خودروهای اسپرت قابل خرید در بازار ایران طولی برابر با ۴.۶۳۰ میلیمتر، عرضی برابر با ۱.۸۶۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۳۸۰ میلیمتر مقایسه کرد. فاصله دو محور عقب و جلوی بوگاتی شیرون نیز برابر با ۲.۷۱۱ میلیتر است. این خودرو وزن خالصی برابر با ۱.۹۹۶ کیلوگرم دارد.

بوگاتی شیرون هایپر جی تی موجود در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 ظاهری متفاوت داشته و با به رنگ سیاه براق همراه با حاشیه هایی به رنگ آبی روشن تزئین شده است. جلو پنجره نعلی شکل این خودرو نیز به رنگ سیاه بوده و عدد 42 به مناسبت ثبت رکورد شتاب جدید بر روی آن قرار گرفته است. چراغ‌های جلویی نیز 4 تکه بوده که به لامپ‌های LED مجهز شده اند.

نمای جانبی

در بخش جانبی، با توجه به یک بخش هلالی شکل (که نمایی از حرف C موجود در نام این خودرو است) که با یک شیب آرام به بخش بسیار پهن عقب می پیوند، همراه با رینگ‌های 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب و کالیپرهای ترمز که همگی به رنگ آبی روشن درآمده اند، نمایی بسیار وحشی را برای این خودرو رقم زده اند. بخش انتهایی این خودرو نیز بسیار پهن بوده و چراغ‌های عقبی با طراحی بسیار باریک که متشکل از بیش از 80 لامپ LED است، در سرتاسر این بخش ادامه یافته اند.

دو خروجی اگزوز غول آسا نیز که در بخش میانی دیفیوزر (Diffuser) تعبیه شدند، هر چه بیشتر بر قدرت این خودرو می افزاید. اما باله عقبی که در موقع ترمز گیری با طراحی خاص خود به عنان یک ترمز کمکی عمل می کند بیش از حد بزرگ بوده و مانع دید در عقب می شود. البته این مساله برای خودرویی مانند بوگاتی شیرون 42 که بیشتر به حرکت در پیست‌های مسابقه خواهد پرداخت، مشکل بزرگی به حساب نخواهد آمد. علاوه بر این، باله عقب این خودرو بر اساس اعلام مهندسان شرکت بوگاتی، نیرویی در حدود ۷۷۲ پاوند (معادل ۳۵۰ کیلوگرم) نیروی عمودی (Downforce) را در سرعت ۲۳۶ مایل در ساعت (معادل ۳۸۰ کیلومتر در ساعت) برای این خودرو فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و کابین

کابین بوگاتی شیرون 42 نیز هماهنگ با رنگ آمیزی خارجی خودرو طراحی شده است. داشبورد و کنسول میانی که با چرم مرغوب روکش شده اند به رنگ آبی تیره بوده و صندلی‌های اسپرت این خودرو نیز با پوشش چرم همرنگ داشبورد به همراه تزئینات به رنگ آبی کم رنگ، آرامشی ظاهری به این خودرو می بخشند. در مجموع طراحی این خودرو با توجه به ماهیت و نحوه استفاده از آن بسیار مینیمالیستی بوده و امکانات تجهیزات بسیار محدودی در آن قرار گرفته است و بیشتر بر روی سیستم‌های ایمنی مانند ترمزهای بسیار قدرتمند و یا سیستم های کمکی رانندگی مانند نمونه های فهرست زیر در آن تعبیه شده است:

  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (Electric Stability Control یا ESC)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control یا TC)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (Electric Brake Distribution یا EBD)
  • سیستم ترمز ضد قفل (Anti Block System یا ABS)
  • کیسه‌های ایمنی در بخش های جلویی، جانبی، زانوی راننده

موتور و پیشرانه بوگاتی شیرون 42

موتور استفاده شده در بوگاتی شیرون 42 یک نمونه غول آسای 8.0 لیتری 16 سیلندر خورجینی دوبل (W16) مجهز به 64 سوپاپه  DOHC با حجم دقیق 7.993 سی سی بوده که با اسفاده از چهار توربو شارژر توانی در حد یک کارخانه تولید برق داشته و نیرویی معادل 1.500 اسب بخار را در دور موتور 6.700 RPM در اختیار راننده قرار می‌دهد. حداکثر گشتاور تولیدی این خودرو نیز در حدود 1.180 پاوند بر فوت (معادل 1.600 نیوتون متر) بوده که در دور موتور 2.000 RPM در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. این نیروی عظیم توسط یک جعبه دنده بسیار مدرن 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی به هر چهار چرخ خودرو (AWD) منتقل می شود.

عملکرد پیشرانه

عملکرد بوگاتی شیرون 42 خارق العاده بوده و در زمانی برابر با 2.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، در 6.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 200 کیلومتر در ساعت، در 13.1 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر و در 32.6 ثانیه به سرعت 400 کیلومتر در ساعت می رسد. زمان طی مسافت یک چهارم مایل (400 متر) نیز در حدود 9.4 ثانیه است. حداکثر سرعت بوگاتی شیرون 42 نیز به 261 مایل در ساعت (معادل 420 کیلومتر در ساعت) محدود شده که این خودرو را پس از هنسی ونوم در مکان دوم سریع ترین خودروهای جهان قرار می دهد.

مصرف سوخت

بوگاتی شیرون هایپر جی تی یک ابر خودروی مسابقه ای بوده و مصرف سوخت مساله مهمی برای آن به حساب نمی آید. اما بر اساس اعلام شرکت سازنده، این خودرو توانایی طی مسافتی برابر با ۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۲۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۱۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۱۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۲۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی خواهد بود. میزان تولید گاز آلاینده CO2 این خودرو نیز چیزی در حدود 560 گرم در هر کیلومتر مسافت است.

قیمت در بازارهای جهانی

بر طبق اعلام این شرکت، قرار است که تنها 500 دستگاه از این خودرو در طی 10 سال آینده ساخته شود. قیمت فعلی بوگاتی شیرون هایپر جی تی در حدود 3 میلیون دلار (معادل 11.8 میلیارد تومان با احتساب دلار 3.950 تومانی در زمان نگارش) بوده که با توجه به تعداد محدود، این خودرو به زودی با رقم هایی نجومی در حراجی ها به فروش خواهد رسید.

رقبا در بازارهای جهانی

بوگاتی شیرون هایپر جی تی یا بوگاتی شیرون 42 رقیب خاصی در دنیای خودرو نداشته ولی با توجه به قیمت بسیار بالای این خودرو، نمونه‌هایی مانند خودروهای اشاره شده در فهرست زیر توان رقابت کلی با آن را خواهند داشت:

سخن آخر

در مجموع بوگاتی شیرون یا بوگاتی کایرون نمونه‌ای است که مانند نسل قبلی ابرخودروهای شرکت بوگاتی، ویرون، سالها در صدر باقی ماننده و با توجه به قدرت و عملکرد فوق العاده خود، مدت‌ها لقب یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

مشخصات فنی بوگاتی شیرون هایپر جی تی یا بوگاتی شیرون 42 در یک نگاه

حجم موتور (سی. سی.) 7.993
تعداد سیلندر 16 خورجینی دوبل
قدرت موتور (اسب بخار.) 1.500
گشتاور (نیوتون. متر.) 1.600
گیربکس 7 دنده اتوماتیک دو کلاچه
مصرف سوخت  (شهر) 29.5
مصرف سوخت (بزرگراه) 15.6
مصرف سوخت (ترکیبی) 23.5
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 2.3
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 420
طول ﴿میلیمتر.﴾ 4.544
پهنا ﴿میلیمتر.﴾ 2.038
ارتفاع ﴿میلیمتر.﴾ 1.212
فاصله دو محور ﴿میلیمتر.﴾ 2.711
وزن ﴿کیلوگرم.﴾ 1.996
قیمت پایه (میلیون تومان.) 11.800

 

گالری تصاویر بوگاتی شیرون هایپر جی تی یا بوگاتی شیرون 42 در یک نگاه

منبع :‌ Bugatti

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر