;
coinex

تدوین استراتژی توسعه پهن باند در کشور ؛ چهار درخواست وزیر ارتباطات از اپراتورها

تدوین استراتژی توسعه پهن باند در کشور ؛ چهار درخواست وزیر ارتباطات از اپراتورهامحمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد تدوین استراتژی توسعه پهن باند سخن گفت و از اپراتورهای موبایل چهار درخواست کرد. وی از آنها خواست تا برای رفاه بیشتر کاربران اینترنت در برخی اماکن عمومی وای‌فای ارائه کنند، به صورتی که استفاده از بخشی از آن رایگان باشد.

محمدجواد آذری جهرمی در مراسم آزمایش نخستین شبکه کامل 5G (نسل پنج تلفن همراه) که امروز برگزار شد حضور داشت و از پایان انجام بررسی‌های لازم برای اصلاح تعرفه اینترنت ثابت، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

وی در ادامه از اینکه وزارت ارتباطات در 100 روز نخست آغاز دولت دوازدهم توانسته است تا اصلاح تعرفه اینترنت ثابت را اجرایی کند اظهار خوشحالی نمود.

ضعف دولت یازدهم در معرفی مدل اخیر اینترنت ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد مدل اخیر اینترنت ثابت، که تا پایان دولت یازدهم تا مرز اجرایی شدن پیش رفت و به دلیل اعتراض کاربران لغو شد سخن گفت و ادامه داد که دلیل اعتراض کاربران به مدل ارائه شده در واقع به دلیل ضعف وزارت ارتباطات و رگولاتوری در اطلاع‌رسانی بوده است. وی ادامه داد که کار خوب با ارائه ضعیف، نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.

به گفته آذری جهرمی، هدف اصلی در اصلاح تعرفه رویکرد، تعیین تعرفه ترجیحی برای محتوای داخلی، کاهش قیمت انتقال مخابرات و کاهش قیمت اینترنت زیرساخت است.

به گفته جهرمی اکنون کمتر کشوری وجود دارد که سرویس اینترنت ثابت را به صورت حجمی عرضه کند. وی ادامه داد که وزارت ارتباطات هم قصد دارد تا این سرویس را غیر حجمی کند.

انتقال سرورهای تلگرام به کشور

در مورد انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور سوالات بسیاری وجود دارد، جهرمی در پاسخ به سوال مربوط به این انتقال پاسخ داد که امکان انتقال اجباری سرورهای تلگرام وجود ندارد و لازم است تا برای اقتصادی کردن پیام‌رسان‌ها در کشور تلاش شود.

به گفته وی یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد محدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی است که کار درستی نیست و نتیجه نمی‌دهد.

وی راه دیگر را، فراهم کردن شرایطی برای فعالیت سرویس‌های داخلی دانست و ادامه داد که پیام‌رسان‌های داخلی باید بتوانند از طریق ابزارهای مناسب به ویژه ابزار مالی، اعتماد‌سازی و حذف موانع حقوقی، بازار را از آن خود کند.

وی تاکید نمود در این شرایط نه برنامه‌ای جایگزین تلگرام می‌شود و نه مردم  مجبور می‌شوند از برنامه‌ای خاص استفاده کنند؛ در این شرایط مردم خود انتخاب می‌کنند.

مشکل ایران با انجمن جهانی تلفن همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مشکل ایران با انجمن جهانی تلفن همراه سخن گفت و ادامه داد از طرف این انجمن و خود اپراتورها، صحبت‌هایی با اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا کمیته تحریمها در آمریکا) در حال پیگیری است.

به گفته آنها اوفک است که باید مجوز لازم را بدهد تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در این انجمن حضور داشته باشند و اکنون این مجوز حضور صادر شده ولی از بعد تبادلات مالی نیاز به راه حل وجود دارد.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور

شرکت اپل چندی پیش اقدام به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ استور  نمود. محمد جواد آذری جهرمی در این مورد اعلام نمود که این مساله به صورت جدی در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و بعد از به نتیجه رسیدن حتما اعلام می‌گردد.

وی در ادامه در مورد یکی اظهارات خود سخن گفت و اعلام نمود که اکثر کشورها به دنبال راهی برای حذف وابستگی مطلق به گوگل هستند. وی اقدامات انجام شده اخیر را یک زنگ هشدار دانست  و ادامه داد که کشور ایران نیز باید به چنین مدلی فکر کند.

ایجاد شرکت‌های سرآمد بین‌المللی در حوزه آی‌تی

چندی پیش وزیر ارتباطات وعده ایجاد شرکت‌های سرآمد بین‌المللی در حوزه آی‌تی را داده بود که در این زمینه اعلام نمود چشم‌انداز برخورداری از پنج شرکت سرآمد جهانی در حوزه ‌آی‌تی را تا پایان چهار سال دارند.

وی ادامه داد که اکنون در مورد قوانین کپی‌رایت، مقررات مالی و ثبت کسب و کارهای نوپا مشکلاتی وجود دارد که لازم است تا این موانع رفع شود و راه برای حمایت از آنها هموار گردد.

وی همچنین افزود که نباید این انتظار وجود داشته باشد که در مدت یک ماه از اعلام این خبر این شرکت‌ها ایجاد شوند؛ او ادامه داد که فعلاً در حال آنالیز شرایط و بررسی نظرات هستند.

افتتاح آزمایشی اولین شبکه کامل نسل پنجم

جهرمی نیز امروز در افتتاح آزمایشی اولین شبکه کامل نسل پنجم حضور داشت و درخواست نمود تا تدوین استراتژی توسعه پهن باند مورد توجه قرار گیرد و نمایشگاهی دائمی حول محور نسل پنجم به صورت دائمی دایر گردد و مباحثی برای آشنایی بخش‌های مختلف از جمله بانک مرکزی و فعالان حوزه کشاورزی داشته باشد.

وی بر تدوین استراتژی توسعه پهن باند تاکید نمود و از همکاری یک شرکت سوئدی برای آزمایش شبکه کامل G5 کشور خبر داد و افزود که با استفاده از شبکه نسل پنجم، پهنای باند دسترسی افزایش پیدا می‌کند و تأخیر شبکه نیز کاهش می‌یابد. وی این امر را باعث حضور بیشتر بخش خدمات سنتی، در فضای مجازی دانست و ادامه داد که سایز بازار ICT بزرگتر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تاخیر 10 ساله این تکنولوژی در کشور سخن گفت و ادامه داد که در 3 سال اخیر این کمبودها جبران شدند و ورود نسل 3،4 و 4.5 باعث اتفاقات جدید شده و ورود نسل پنجم هم آنها را  شکوفاتر کرد.

به گفته محمد جواد آذری جهرمی، اغلب کشورها از فناوری اطلاعات استراتژی باند پهن استفاده می‌کنند و ادامه داد که کشور ایران نیز باید در فکر تدوین استراتژی توسعه پهن باند باشد.

وی تدوین استراتژی توسعه پهن باند در ایران را برابر با رشد حوزه‌های دیگر از جمله کسب و کار و فرهنگ دانست و اعلام نمود که نباید تک بعدی پیش رفت زیرا در این شرایط بازار در دست دیگران قرار می‌گیرد.

آذری جهرمی بر تدوین استراتژی توسعه پهن باند تاکید نمود و توسعه فناوری اطلاعات و باند پهن را راهی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، بهبود زندگی مردم و توسعه پایدار دانست. وی تدوین استراتژی توسعه پهن باند را برای توسعه پایدار و پیشرفت همه‌جانبه کشور ضروری دانست.

حضور ایرانسل در مراسم افتتاح شبکه نسل پنجم

فرقانی رئیس هیأت مدیره شرکت ایرانسل در مراسم افتتاح آزمایشی شبکه نسل پنجم اعلام نمود که مباحث متفاوتی در حوزه نسل پنجم موبایل مطرح است که فقط فنی نیستند بلکه زیرساخت و سیاست‌گذاری نیز بسیار مهم است و باید توسط حاکمیت انجام شود.

علیرضا قلم‌بر دزفولی مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم حضور داشت و اعلام نمود که اکنون تعداد گوشی‌های فعال نسل چهار 11 میلیون هستند با 8.5 میلیون مشترک فعال و 31 میلیون گوشی فعال نسل 3 با 23 میلیون مشترک فعال در شبکه ایرانسل وجود دارند.

به گفته وی در یک سال اخیر مصرف روزانه دیتا سه برابر شده است به طوری که در هفته گذشته به 3300 ترابایت رسید. وی بر مصرف چشم‌گیر روزانه دیتا پس از ارائه نسل 3 و 4 تاکید نمود.

دزفولی در ادامه بر سرمایه‌گذاری مستقیم ایرانسل در شرکت‌های ‌فعال آی‌تی برای تسریع در رشد بازار اشاره نمود و خرید سهام گروه اینترنت ایران را دلیلی برای انجام این کار دانست.

وی بر لزوم استفاده از نسل پنجم موبایل تاکید نمود و ادامه داد که نسل 4 و 4.5 از پس نیازهای صنایع برنمی‌آیند و باید از شبکه نسل پنجم در حوزه‌هایی که به سرعت‌های بالا نیاز است استفاده شود.

دزفولی در پایان مزیت‌هایی چون تراکم بیشتر پوشش کاربر، سرعت بیشتر، تأخیر کمتر و کارایی بیشتر را برای نسل پنجم موبایل نام برد.

درخواست وزیر ارتباطات از اپراتورها

آذری جهرمی از مدیران ایرانسل خواست تا به فکر رفاه کاربران و مشترکین باشند. وی ادامه داد که مردم با فعالیت اپراتورها در رفاهند و تاکنون درباره کم فروشی اینترنت گزارشی ثبت نشده است.

مشترکین به جهرمی اعلام کرده بودند که نمی‌توانند مصرف خود را کنترل کنند، از پسورد وای‌فای‌ آنها سوء استفاده می‌شود، نرم‌افزارهای آنها آپدیت می‌شود و همچنین در پیام‌رسان‌های آنها فایل دانلود می‌شود که این موارد باعث می‌شود تا مصرف اینترنت آنها افزایش یابد.

وی از اپراتورها خواست تا این موارد را با جزئیات به مشترکان اطلاع‌رسانی و توضیح دهند زیرا رضایت مشترکین از همه چیز مهم‌تر است.

جهرمی در دومین درخواست خود از اپراتورها خواست تا در اماکن عمومی به فکر رفاه مردم باشند و وای‌فای با مقدار حجم رایگان ارائه دهند؛ چون در بسیاری از کشورهای دنیا مقدار حجمی رایگان در اختیار مشترکین قرار داده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین درخواست خود از اپراتورها اعلام نمود که باز‌ی‌ها از جمله چهار برنامه محبوب مردم هستند و مردم به آنها نگاه ویژ‌ه‌ای دارند. جهرمی ادامه داد که در برخی بازی‌ها حداکثر تأخیر قابل قبول 100هزارم ثانیه است ولی میزان تأخیر در شبکه در عمل بسیار بیشتر از این خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در درخواست چهارم از اپراتورها خواست تا به فکر سرمایه‌گذاری جدی برای توسعه بازار ICT باشند که در نهایت به نفع کشور، مردم و اپراتور خواهد بود.

مذاکره با شهرداری‌ها و حل مشکل نصب دکل‌های مخابراتی

اذری جهرمی از مذاکره با شهرداری‌ها برای حل مشکل نصب دکل‌های مخابراتی خبر داد و ادامه داد که نصب بسیاری از سایت‌ها در واقع مزاحمتی برای مردم خواهد بود و آنها را درباره ارزش خانه‌هایشان نگران می‌کند. جهرمی تاکید نمود که باید با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی و پایش دائم فرکانسی، این مشکل رفع شود و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

 

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر