;
coinex

دیدگاه بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت نسبت به روند پیشرفت هوش مصنوعی

یک اشاره مبهم میلیاردهای مشهور همیشه پتانسیل درامی تماشایی دارد. این درام جذاب هالیوودی وقتی جالب‌تر می‌شود که یکی از شخصیت‌هایش مرد مریخی سیلیکون ولی، ایلان ماسک باشد و البته اکنون هم به نظر می‌رسد که بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت هم به بحث داغ «هوش مصنوعی» پیوسته باشد.

بیل گیتس (Bill Gates) در مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال به ساتیا نادلا مدیرعامل فعلی شرکت مایکروسافت گفت که او و بنیان‌گذار اسپیس ایکس در مورد تهدید بالقوه هوش مصنوعی توافق نظر ندارند. ایلان ماسک یکی دو ماه قبل بود که بحث را با مارک زاکربرگ رئیس شرکت فیسبوک شروع کرد. پس از آخرین هشدارهای معروف ماسک، زاکربرگ با بیان اینکه در مورد هوش مصنوعی خوش‌بین است، گفت که هوش مصنوعی می‌تواند، «عصر طلایی تکنولوژی» را رغم بزند. او در پاسخ به ماسک گفت، صحبت در مورد آخرالزمان ربات‌ها، کاملا غیرمسئولانه است. ایلان ماسک هم در پاسخ به او در توییتر خود نوشت که فکر می‌کند، رئیس فیسبوک درک درستی از هوش مصنوعی ندارد.  حال به نظر می‌رسد، ایلان ماسک، اظهارنظرهای بیل گیتس دیگر شخصیت بزرگ دنیای تکنولوژی به مذاق مدیرعامل اسپیس ایکس و چندین ابرشرکت دیگر چندان خوش نیاید.

ایلان ماسک چند ماه قبل هم در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفته بود:

هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند.

البته این اظهارات ماسک به معنای مخالفت او با توسعه هوش مصنوعی و یا منحرف کردن بحث عمومی هوش مصنوعی باشد. او می‌گوید:

نمی‌خواهم مانع پیشرفت هوش مصنوعی باشم. فکر می‌کنم، هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد، اما فقط باید مطمئن شویم که آن‌ها واقعا مزایا هستند و اینکه عمل اشتباهی در این مورد انجام ندهیم.

ایلان ماسک پیش‌ازاین در خلال سمپوزیومی که سال ۲۰۱۴ در ام آی تی برگزار شد، اظهارنظر مشابهی کرده بود. به نظر او هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی انسان است و اینکه «شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم.»

مواضع متضاد گیتس/ماسک در خصوص هوش مصنوعی

ایلان ماسک از بیش از یک سال گذشته تاکنون، در ایجاد موسسه تحقیقاتی که به توسعه هوش مصنوعی -که به مردم به‌جای صدمه زدن، کمک خواهد کرد- شرکت داشته است. ماسک با ورود به این عرصه، خود را در میان بحث روز دنیای تکنولوژی دید که باور دارد، هوش مصنوعی قادر به نابودی انسانیت است. غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری روی ماشین‌های هوشمندتر هستند تا زندگی انسان را بهبود بخشند. ماسک همچنین در خلال کنفرانسی که در کالیفرنیا برگزار شد، گفته بود:

اگر ما برخی از سیستم‌های دیجیتالی فوق هوشمند را بسازیم که ما را به روش‌های بسیاری یاری دهند، چنین چیزی خوشایند خواهد بود. اما او استدلال می‌کند، حتی در این وضعیت خوشایند با سیستم‌های فوق هوشمند، انسان‌ها ازلحاظ کارایی، هم‌راستای ماشین‌ها نبوده و همچون گربه‌های خانگی خواهند بود. ماسک سال گذشته در خلال کنفرانس Code گفته بود:

من دوست ندارم، یک گربه خانگی باشم!

اما بیل گیتس گفته است که صادقانه دوست دارد، یک گربه خانگی و شاید یک سگ خانگی باشد. ظاهرا این اظهارنظر چندان خوشایند ایلان ماسک نباشید.

ایلان ماسک: «فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!»
ایلان ماسک: «فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!»

بیل گیتس به نظر چندان نگرانی از هوش مصنوعی ندارد. او به وال‌استریت ژورنال گفت:

مسئله کنترل (ربات‌ها بر انسان) که ایلان ماسک نگران آن است، چیزی نیست که مردم بلادرنگ احساس کنند. این نکته‌ای است که من و ایلان ماسک در آن باهم مخالفیم. ما نباید در این مورد هراس داشته باشیم. اما نباید هم این واقعیت را نادیده بگیریم که در نهایت مشکلاتی هم ممکن است، پدید بیاید.

در گذشته، گیتس و ماسک، هر دو به دفعات نظرات خود را در مورد هوش مصنوعی با رسانه‌ها در میان گذاشته بودند. اما پاسخ‌های گیتس برخلاف ماسک، دلسردکننده‌تر و مبهم‌تر بوده‌اند. گیتس در سال 2015 در برنامه شبکه اجتماعی ردیت «هر چه می‌خواهی از من بپرس» (Ask Me Anything, AMA)، نوشت:

من در اردویی هستم که نگران فوق‌العاده زیادی از هوش مصنوعی وجود دارد. ابتدا اینکه ماشین‌ها کارهای زیادی برای ما انجام خواهند داد و فوق‌العاده هوشمند نخواهند بود. این مورد اگر قادر به مدیریتش باشیم، می‌تواند نکته مثبتی باشد. اما چند دهه پس‌ازاین، هوش مصنوعی به‌اندازه کافی قدرتمند می‌شود (که از انسان هم پیشی بگیرد)، من با ایلان ماسک و دیگران در این مورد موافقم و نمی‌فهمم، چرا خیلی‌ها در این مورد نگران نیستند.

اکنون ترس از هوش مصنوعی، به مضمون ثابت سناریوهای علمی تخیلی بدل شده. تکنولوژی می‌تواند به چیزی ترسناک بدل شود، خصوصا اینکه چیز جدید و قدرتمندی است که هنوز ابهامات بسیاری در مورد آن در ذهنمان داریم. فیلم‌های علمی تخیلی (مانند ابر ماشین و یا ترمیناتور) بیشتر جنبه سرگرمی دارند و تنها نگاه گذرایی به دنیایی که در آینده ممکن است به ارث ببریم و یا حداقل تصوری از آینده بالقوه‌ای هستند که ممکن است، با آن مواجه شویم. درحالی‌که خیلی زود است که شروع به بحث در مورد ماشین‌ها، مشخصا ربات‌هایی با هوش فرا انسانی کنیم، اما همه ما می‌توانیم در این مورد هم نظر باشیم که جایگزین کردن ربات‌ها با انسان‌ها، نمی‌تواند بدترین اتفاقی باشد که برای سیاره‌ی ما رخ می‌دهد.

.

منبع: inverse

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر