;
coinex

مجوز ورود هواپیما به ایران فقط تا پایان سال 2018

مجوز ورود هواپیما به ایران فقط تا پایان سال 2018

در فرودگاه مهرآباد، نشستی مبنی بر ورود دو فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به ایران برگزار گردید. در این نشست که با حضور فرزانه شرفبافی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دو تن از نمایندگان فروش این شرکت ایتالیایی – فرانسوی همراه بود، مشخص گردید که مجوز ورود هواپیما به ایران فقط تا پایان سال 2018 اعتبار دارد.

نماینده فروش شرکت ای تی آر (ATR) در این نشست خبری از مجوز اوفک برای مجوز ورود هواپیما به ایران تا پایان 2018 خبر داد. به گفته سرپرست هما که در این نشست حضور داشت، هواپیماهای ای تی آر، برای جغرافیای ایران مناسب هستند و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی را نیز دارند. وی ادامه داد که این هواپیماها حداکثر ایمنی را نیز دارا هستند. به گفته وی بهره برداری از این هواپیماها بسیار ساده است زیرا به تجهیزات زمینی چندانی نیاز ندارند و می توانند تا در بسیاری از فرودگاههای مناطق محروم کشور نیز مورد استفاده قرار گیرند.

وی تاکید نمود که شبکه پروازی برای ۶ فروند ای تی آر هما در نظر گرفته شده و ادامه داد که تصمیم دارند تا در مناطقی که تقاضای سفر هوایی در آنها کمتر از ۱۰۰ نفر است، از ای تی آر استفاده کنند. وی ادامه داد که قرار است تا پروازهای منطقه‌ای به این هواپیماها اختصاص یابد. شرفبافی تاکید کرد که شبکه جدید پروازهای منطقه ای برای برخی مسیرها طراحی شده‌اند و برای چند مسیر دیگر نیز قرار است تا طراحی صورت گیرد.

تامین هزینه خرید هواپیما

شرفبافی در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های خرید هواپیما اعلام نمود که برای فاینانس هواپیماهای ای تی آر، برنامه از پیش تعیین شده‌ای وجود داشته است. به گفته وی هزینه ۷ هواپیمایی که تا به حال نیز وارد شده‌اند نقدا و از محل منابع داخلی تامین شده‌اند. البته خارجی‌ها علاقه مند به فاینانس خرید هواپیما برای ایران بودند، ولی ایران ترجیح داده است تا از محل منابع داخلی فاینانس انجام شود. به گفته شرفبافی برای پرداخت منابع هیچ مشکلی وجود نداشته است و بعدا هم وجود نخواهد داشت.

سرپرست هما اعلام نمود که برای ایرباس‌ها ترجیح داده می‌شود تا از فاینانس خارجی استفاده گردد چون تاکنون چندین فاینانسور خارجی پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند و پیشنهادات آنها در حال بررسی است. لازم به ذکر است که این روند در خصوص بوئینگ نیز ادامه خواهد داشت.

چالش فروش ای تی آر به ایران

میلکوپوری که نماینده فروش شرکت ای تی آر در خاورمیانه و همچنین شمال آفریقا است در خصوص وجود چالش فروش ای تی آر به ایران اعلام کرد که آنها از ابتدا با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک یا OFAC) در ارتباط بوده‌اند. به گفته وی هم پارامترهای بین المللی شفافی در این زمینه وجود دارد و هم شرایطی که در برجام ذکر شده نیز کاملا شفاف هستند. به گفته وی در حال حاضر این عمل با ریسک همراه است، ولی از روز اول هم این احتمال وجود داشت که تحریم‌ها بازگردند.

وی ادامه داد که با وجود این احتمالات آنها مشکلی با تحویل ۱۴ فروند هواپیمای ای تی آر باقیمانده به ایران را ندارند. نماینده ای تی آر به اینکه مجوز ورود هواپیما به ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد اشاره نمود و تاکید کرد که این فرصت بسیار خوبی است تا باقیمانده هواپیماها تا این تاریخ به ایران تحویل داده شود. نماینده ایتالیایی ای تی آر نیز در ادامه تاکید کرد که این شرکت علاوه بر فروش، کلیه خدمات پس از فروش را نیز به ایران ارائه خواهد داد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر