;
coinex

آیفون ایکس اپل، جهان هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد

آیفون ایکس اپل جهان هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد

آیفون ایکس اپل از سخت‌افزاری جداگانه برای پردازش هوش مصنوعی استفاده می‌کند. ایده‌ای که احتمالا به بخشی جدانشدنی از دنیای فناوری تبدیل خواهد شد.

بسیاری آیفون ایکس را «آینده‌ی تلفن‌های هوشمند» نامیده‌اند. این محصول جدید اپل از امکاناتی مانند تشخیص چهره و واقعیت افزوده بهره‌مند است. امکاناتی پیشرفته که جذابیت و توانایی‌های خود را مدیون یک چیپِ هوش مصنوعی به نام A11 Bionic هستند.

این قطعه شامل دو هسته‌ برای پردازش اختصاصی الگوریتم‌های یادگیری ماشین است. الگوریتم‌هایی که موتور محرک بسیاری از امکانات مدرن آیفون از جمله فیس آی‌دی، انیموجی و اپ‌های واقعیت افزوده خواهند بود. طبق گفته‌ اپل، این موتورِ پردازنده توانایی «انجام ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه» را دارد.

اهمیت این پردازنده‌ هوشمند در آشکار کردن دیدگاه اپل به آینده‌ هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی امروزه به بخشی جدانشدنی از تلفن‌های همراه تبدیل شده است. نرم‌افزارهای تشخیص گفتار، ویرایش عکس و بسیاری از اپ‌های دیگر به شکل روزانه از هوش مصنوعی برای بهبود کارکرد خود بهره می‌برند.

اما تمامی این پردازش‌ها تا پیش از این در محیط کلود و خارج از فضای فیزیکی گوشی انجام می‌شد. پردازش ابری اطلاعات، به صرفه‌جویی در مصرف باتری و استفاده‌ کمتر از منابع دستگاه کمک می‌کرد. هرچند همواره نیازمند اتصال به اینترنت بود و حریم شخصی کاربران را به خطر می‌انداخت.

آیفون اکس جهان هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد

اپل اما ترجیح می‌دهد که اکثر فعالیت‌های گوشی را در چارچوب دستگاه نگه دارد. این شرکت سال گذشته اعلام کرد که با استفاده از متدهای جدید آمارگیری، اطلاعات کاربران را در زمان جمع‌آوری داده مخفی نگه می‌دارد. همچنین رابط هوش مصنوعی جدید اپل به شکلی طراحی شده است که اطلاعات پردازش شده را در گوشی‌های کاربران نگه دارد.

هسته‌ی پردازش جدید این شرکت نیز همین روند را دنبال خواهد کرد و با اضافه‌کردن یک سخت‌افزار به آیفون ایکس اپل، به گوشی اجازه می‌دهد که تمامی پردازش‌ها را در محیط امن گوشی انجام دهد و اطلاعات کمتری را با سرورهای خارجی به اشتراک بگذارد.

هرچند اپل تنها شرکتی نیست که به این روش روی آورده است. شرکت چینی هواوی نیز واحد پردازش جداگانه‌ای را برای هوش مصنوعی در گوشی‌های Kirin 970 خود تعبیه کرده است. هواوی می‌گوید که این پردازنده، وظایفی مانند تشخیص چهره را ۲۰ برابر سریع‌تر از پردازنده‌های عادی انجام خواهد داد.

گوگل نیز پیش از این، از متدِ پردازش محلی خود به نام «یادگیری فدرال» رونمایی کرده است و طبق شنیده‌ها درحال کار بر روی پردازنده‌های یادگیری ماشین خود است. شرکت ARM نیز چیپ‌های خود را به شکلی بازسازی کرده که پردازش هوش مصنوعی را به شکلی بهینه‌تر انجام دهد و شرکت کوالکام به‌زودی چیپ‌های مختص هوش مصنوعی خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که پردازنده‌ هوش مصنوعی اپل نه تنها نشان‌دهنده‌ی نگاه این شرکت به تکنولوژی است؛ بلکه به زودی جهان فناوری را در بر خواهد گرفت.

.

منبع: The Verge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر