;
coinex

نحوه صحیح شارژ کردن موبایل ؛ کاهش عمر مفید باتری‌ها با شارژ در طول شب

نحوه صحیح شارژ کردن موبایل ؛ کاهش عمر مفید باتری‌ها با شارژ در طول شب

عمر باتری موبایل و نحوه نگهداری از آن موضوعی مهم است که همواره کارشناسان مختلف درباره آن صحبت کرده‌اند. کاربران نیز همیشه سعی داشته‌اند تا از نحوه صحیح شارژ کردن موبایل مطلع شوند و طبق آن نیز عمل نمایند.

نکات مختلف مربوط به نحوه صحیح شارژ کردن موبایل

نکاتی مختلف در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل وجود دارد که از جمله می‌توان به اینکه می‌گویند موبایل را بیشتر از ۱۰۰ درصد شارژ نکنید، اشاره نمود. همچنین می‌گویند، قبل از جدا کردن شارژر از موبایل، مطمئن باشید که تا ۱۰۰ درصد شارژ شده باشد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، گفته می‌شود که برای شارژکردن گوشی خود تا رسیدن آن به صفر درصد صبر کنید، یا اینکه گفته می‌شود نباید تلفن خود را از صبح تا شب در شارژ رها نمود و مواردی از این قبیل.

شاید برخی نکات موجود در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل اغراق‌آمیز باشد ولی لازم است اشاره نمود که یکی از نکات مهمی که باید در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل رعایت شود این است که تلفن همراه خود را بیش از حد ممکن در شارژ نگه ندارید و همین که متوجه شدید باتری پر است آن را از شارژ جدا کنید.

چرا باید به محض پر شدن باتری موبایل آن را از شارژر جدا نمود؟

امروزه باتری تلفن‌های همراه از نوع لیتیوم ‌- یون است. اگر بخواهیم این نوع باتری‌ها را با باتری‌های موبایل قدیمی مقایسه کنیم باید گفت که این باتری‌ها سرعت بیشتری دارند. شاید دلیل اصلی که وقتی گوشی خود را به شارژ وصل می‌کنید و زود به 80 درصد می‌رسد نیز همین باشد. ساختار باتری‌های جدید لیتیوم ـ یون با ساختار باتری‌های قدیمی متفاوت است و بنابراین روش مراقبت و نحوه استفاده از آنها نیز باید متفاوت باشد. برای استفاده از گوشی‌های قدیمی لازم بود تا باتری آنها برای اولین بار، ۸ ساعت در شارژ نگه داشته شود ولی برای موبایل‌های امروزی نیازی به انجام این کار نیست.

قبلا گفته می‌شد برای شارژ موبایل باید صبر کرد تا شارژ باتری موبایل کامل تخلیه شود و سپس دوباره آن را شارژ نمود ولی برای موبایل‌های امروزی نیازی به انجام این کار نیست. بنابراین با توجه به اینکه از گوشی‌های جدید استفاده می‌کنید یا قدیم نحوه استفاده از باتری نیز متفاوت خواهد بود.

بهترین روش شارژ باتری موبایل

سیکل شارژ و دشارژ باتری‌ها مشخص است. می‌توان به تعداد ۳۰۰ تا ۵۰۰ دفعه یک باتری را از صفر تا ۱۰۰ شارژ کرد. در این میان باید گفت به بهترین روش برای شارژ گوشی‌های امروزی این است که نگذاریم باتری بیشتر از 80 درصد شارژ شود و همینکه به 80 رسید آن را از شارژ جدا کرد. بنابراین نباید فراموش نمود که برای داشتن باتری سالم باید از آن مراقبت نمود. پس شاید بهتر باشد تا زمان لازم برای شارژ کردن باتری را مدیریت کنید. همچنین شاید لازم باشد تا وقتی به جایی می‌روید شارژر را با خود ببرید.

نکته مهم دیگر که باید در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل به آن اشاره نمود این است که کارشناسان روی یک نکته توافق دارند و آن هم این است که شارژ تلفن‌های هوشمند همیشه بهتر است بین ۴۰ تا ۸۰ درصد باشد و این کار خیلی هم سخت نیست.

وقتی شارژ باتری موبایل به 100 درصد می‌رسد چه می‌شود؟

وقتی شارژ باتری موبایل به 100 درصد می‌رسد، بیش از ۱۰۰ درصد نمی‌تواند شارژ شود پس لازم نیست نگران این موضوع باشیم. به گفته جان برادشاو، مدیر بازاریابی شرکت Cadex Electronics ، وقتی باتری موبایل به شارژ ۱۰۰ درصد می‌رسد فرایند شارژ متوقف می‌شود. پس می‌توان با خیال راحت اجازه داد که باتری به 100 برسد. ادو کامپوس نیز که سخنگوی شرکت باتری‌سازی Anker  است در اینباره اعلام نمود که تلفن‌های هوشمند امروزی از نامشان مشخص است که هوشمندند.

به گفته وی این گوشی‌ها به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیش از اندازه شارژ نمی‌شوند. یعنی وقتی میزان شارژ باتری به 100 می‌رسد دیگر گوشی از ورود جریان برق برای شارژ بیشتر جلوگیری می‌کند. نکته دیگری که باید در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل به آن پرداخت این است که به گفته برادشاو ‌وقتی گوشی خود را تمام شب به شارژر وصل می‌کنیم و شارژ گوشی به 100 درصد می‌رسد، تلفن شما عملیات شارژکردن را پس از رسیدن به ۱۰۰ متوقف می‌کند ولی باید گفت که شارژر در تمام طول شب کار شارژ را انجام می‌دهد چون تلاش می‌کند تا شارژ باتری موبایل را روی ۱۰۰ نگه دارد و از این میزان کمتر نشود.

نکته بعدی که لازم است تا در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل به آن پرداخت این است که موبایل شما حتی اگر از آن استفاده نکنید مقداری از شارژ خود را از دست خواهد داد که البته در طول شب هم این اتفاق می‌افتد. اگر در طول شب موبایل به برق وصل باشد همین که مقداری از شارژ باتری کم شود، شارژر دوباره شروع به شارژ باتری می‌کند. تا وقتی که شارژر از موبایل جدا شود این فرایند مرتبا تکرار می‌شود، پس این عملیات باعث می‌گردد تا عمر باتری کاهش یابد.

جدا از موضوع بحث شده حرارت باتری هم یک نکته مهم است و اگر بخواهیم باتری ما عمر مفیدی داشته باشد باید به آن نیز توجه کنیم. اگر گوشی از شب تا صبح در شارژر باشد و تا صبح بارها عملیات شارژ انجام گیرد، پس حرارت باتری هم بالا می‌رود و عمر آن کم می‌شود. باتری‌های لیتیوم‌ ـ یونی نیازی به شارژ کامل ندارند درواقع بهتر است دستگاه خود را به‌طور کامل شارژ نکنید زیرا ولتاژ بالا باتری را تحت فشار قرار می‌دهد.

کارشناسان بر این باور هستند که باتری‌های موجود در تلفن‌های هوشمند از همان لحظه‌ که برای اولین بار استفاده می‌شوند شروع به از بین رفتن می‌کنند. پس این امر خواه ناخواه برای تمام باتری‌ها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود ظرفیت و توانایی باتری‌های موبایل‌ به‌ مرور از بین برود. البته اگر باز هم تمام توصیه‌ها و هشدارهایی که در مورد نحوه صحیح شارژ کردن موبایل وجود دارد را رعایت کنیم باز هم خواهیم دید که پس از دو تا سه سال تلفن همراه با افت شدید  کیفیت باتری مواجه خواهد شد؛ زیرا این پر و خالی شدن‌هاست که از عمر آن می‌کاهد.

تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که، با رعایت این نکات بتوانیم عمر باتری را افزایش دهیم و تا وقتی از آن استفاده می‌کنیم مشکلی وجود نداشته باشد.

.

منبع: donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر