;
coinex

کشف آب در مریخ ؛ نواحی استوایی مریخ دارای یخ آب است!

کشف آب در مریخ ؛ نواحی استوایی مریخ دارای یخ آب است!
تیم بین المللی از دانشمندان شواهدی به دست آورده اند که نشان می دهد، در نواحی استوایی سیاره سرخ مقادیری آب وجود دارد. کشف آب در مریخ می‌تواند معادلات بسیاری را تغییر دهد.

دانشمندان مدت هاست که نسبت به حضور آب در مریخ مشکوک هستند. حال محققان با بهره بردن از اطلاعات فضاپیمای اودیسه مریخ ناسا که بین سال‌های 2002 تا 2009 جمع آوری شده بود، موفق به کشف این شواهد شدند. محققان برای این مطالعه از ابزار طیف سنج نوترونی این فضاپیما بهره بردند که می توان با آن هیدروژن را شناسایی کرد.

وجود عنصر هیدروژن در یک ناحیه، نشان از وجود مقادیری مواد هیدروژنی همچون آب یخ است. فضاپیمای اودیسه مریخ در سال 2002، فراوانی هیدروژن را در سطح گسترده‌ای در مریخ کشف کرد و مشاهدات کاوشگر فینیکس این شواهد را تایید کرد.

محققان در این مطالعه جدید ناحیه‌ای به وسعت 1000 کیلومتر را در نواحی استوایی سیاره مریخ مورد بررسی قرار دادند. پیش از این اعتقاد بر این بود که یخ آب به دلیل کمبود ثبات ترمودینامیکی (واکنش های شمیایی که موجب انتقال گرما می شوند) در این ناحیه وجود نخواهد داشت، اما شواهد جدید نشان می‌دهد که در این ناحیه رسوبات آتشفشانی کم تراکم یا یخ آب زیر سطحی وجود دارد.

تایید وجود آب یخ در مریخ می تواند، می تواند عامل تعیین کننده‌ای برای انتخاب اولین مستعمره زمینی ها در فضا باشد.

تایید وجود آب یخ در مریخ می تواند، می تواند عامل تعیین کننده‌ای برای انتخاب اولین مستعمره زمینی ها در فضا باشد. حضور آب همچنین عامل مهمی در درک آب و هوای مریخ در گذشته و اکنون است و همچنین می تواند نشان دهد که آیا سیاره سرخ قادر به جای دادن حیات در خود است یا خیر؟

باید منتظر یافته های جدید ناسا باشیم، در این مورد ماموریت کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ می تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ گام رو به جلویی برای نه تنها کشف نشانه‌های شرایط قابل سکونت در مریخ باستانی خواهد بود، بلکه حتی می تواند نشانه‌هایی از حیات میکروبی هم را پیدا کند.

کاوشگر مریخ۲۰۲۰ دارای مته‌ای است که می‌تواند نمونه‌هایی را از سنگ و خاک مریخ جمع آوری کند. یک ماموریت آینده هم می‌تواند این نمونه های جمع آوری شده را به زمین بازگرداند.

 

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر