;
coinex

برنامه ایلان ماسک برای انجام سفر ارزان بین شهری با موشک!

اسپیس ایکس با پروژه سفر ارزانسفر ارزان برای بسیاری از ما حائز اهمیت است، حال برای برخی سرعت سفر کردن نیز اهمیت بسزایی دارد. ماسک قصد دارد این مساله را برای هر دو گروه حل کند.

مدیر عامل اسپیس ایکس ایلان ماسک (Elon Musk) از برنامه سفر های فضایی به ماه و مریخ در سمینار صنعت فضایی پرده برداشت. وی در انتهای صحبت خود ایده جنجالی دیگری را مطرح نمود، سفر به هر نقطه ای از زمین در زمانی کمتر از یک ساعت! ایده وی مبنی بر استفاده از تکنولوژی موشک های فضایی برای سفر در فواصل زیاد در زمین است. با توجه به گفته های وی، هزینه این سفر به اندازه بلیط اکونومی معمولی هواپیما بوده و طول زمان سفر حدودا نیم ساعت خواهد بود.

ماسک اعلام کرد این ایده توسط مگا راکت هایی که در اسپیس ایکس ساخته می شوند اجرا خواهد شد. قرار است این مگا راکت ها ایستگاه فضایی را در مدار زمین قرار دهند. سپس در نزدیکی شهرهای بزرگ دنیا در مکان مخصوص فرود بیایند. در حال حاضر ایستگاه فضایی و موشک های غول آسا توسط اسپیس ایکس ساخته نشده اند و تنها جنبه تئوری دارند. البته ماسک امیدوار است در 6 تا 9 ماه آینده وارد فاز ساخت این موشک ها شوند.

در ویدئوی ساخته شده توسط اسپیس ایکس که ایده سفر ارزان و سریع را به تصویر می کشد، مسافران سوار بر یک قایق، از بندری در نیویورک به ایستگاه پرتاب شناوری بر روی آب می روند. سپس سوار بر موشک غول آسایی می‌شوند که طبق نظر ماسک برای سفر به مریخ استفاده خواهد شد. البته با این تفاوت که مقصد آنها سیاره دیگری نیست بلکه نقطه دیگری در زمین است. این موشک از جو خارج شده، قسمتی از آن جدا شده و سپس به سمت نقطه دیگری از زمین حرکت می کند. در این ویدئو موشک در شانگهای فرود خواهد آمد.

فقط 39 دقیقه طول می کشد تا 7000 مایل طی شود. موشک دوباره از زمین خارج می شود و در ایستگاه شناور دیگری فرود می آید. شبیه به آنچه موشک  فالکون 9 اسپیس ایکس با فرود در سطح ایستگاه شناور انجام داده بود. موارد دیگر مطرح شده در این ویدئو شامل طی مسیر هنگ کنگ به سنگاپور در 22 دقیقه، لندن به دبی یا نیویورک در 29 دقیقه و … بودند.

ایده سفر ارزان موشک های فضایی برای سفرهای شهری زمینی مطرح شده توسط ماسک بسیار فراتر  و سریع تر از چیزی است که بشر تاکنون بدان دست یافته است. این موشک های فضایی امکان رسیدن به سرعت 18000 مایل بر ساعت را دارند که سرعت هواپیماهای کنکورد در مقابل حرکت این موشک‌ها نظیر حرکت لاکپشت به خرگوش است.

ماسک ایده سفر ارزان و سریع را در انتهای سخنرانی خود مطرح کرد. بنابرین زمان کافی برای مطرح ساختن جزییات ایده خود را نداشت. (در واقع سخنرانی ماسک درباره این مطلب بود که با استفاده از سیستم موشکی وی چگونه تمامی موشک های فالکون فعلی و نسل بعدی آنها از رده خارج خواهند شد.) با توجه به اعداد مطرح شده توسط او در هنگام سخنرانی در مورد سفر به ماه و مریخ، تخمین ما از ظرفیت این موشک ها چیزی بین 80 تا 200 مسافر در هر سفر خواهد بود. اما ما در مورد اینکه این مساله تا چه حد اشتغال زا خواهد بود، چقدر فراگیر خواهد شد یا حتی اینکه در چه زمانی به بهره برداری می رسد، اطلاعی نداریم.

همچنین در مورد جزییات دیگر این ایده برای سفر ارزان نیز اطلاعی نداریم، به عنوان مثال مسافران چه تجربه ای را در این سفر خواهند داشت. این جزییات برای چنین ایده‌ای بسیار اهمیت دارند. از طرف دیگر هرچند پرواز با موشک به خارج از جو زمین برای مسافرت های زمینی جذاب به نظر می رسد، آیا مردم حاضرند ریسک های بالای چنین سفری را برای چند ساعت زودتر رسیدن به مقصد به جان بخرند؟

از سوی دیگر برای سفر ارزان، هنوز فرود هواپیما نیز بعضا با مشکل مواجه می شود؛ حال به مخاطرات فرود چنین سفینه موشکی غول آسایی فکر کنید. اسپیس ایکس در زمینه فرود موشک های فالکون 9 خود تجربه موفقی را داشته است؛ حتی ماسک سخنرانی خود را با این مطلب آغاز نمود که چگونه 16 موشک آنها به ترتیب و بدون بروز مشکلی فرود آمدند. اما توجه به این نکته که فرود یک موشک فالکون با موشک غول آسایی که ماسک از آن نام می برد امر متفاوتی است. تنها به وجود مسافر در هنگام فرود این موشک ها فکر کنید. امیدواریم ماسک در سخنرانی بعدی خود یا زمانی که توییتر خود را باز می کند در مورد این مسائل توضیح دهد.

.

منبع: theverge

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر