;
coinex

نگاه نزدیک به دوربین گوگل کلیپس : ورود هوش مصنوعی به جهان تصویربرداری

گوگل کلیپسگوگل کلیپس یکی از مهم‌ترین محصولات معرفی شده در مراسم گوگل امسال است. در ادامه به بررسی این دوربین هوشمند و امکانات جذاب آن می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید.

همه‌ی ما با کارکرد دوربین‌های دیجیتال آشنا هستیم. اکثر این دوربین‌ها از لنز، سنسور، دکمه‌ی شاتر و یک صفحه‌ نمایش برای مشاهده‌ی تصاویر تشکیل شده‌اند. هرچند گوگل کلیپس ، دوربین جدید گوگل، از بسیاری از این امکانات بی بهره است. این دوربین صفحه نمایش ندارد و با وجود مجهز بودن به یک کلید شاتر کوچک، لحظات جذاب را بدون استفاده از آن و به شکل خودکار ثبت می‌کند. کلیپس قرار است از یادگیری ماشین و فناوری تشخیص چهره برای تشخیص و ثبت بهترین تصاویر استفاده کند.

شاید درک کاربرد کلیپس نیازمند کمی زمان باشد. برای توضیح کاربردهای کلیپس، ایوا اسنی، یکی از اعضای تیم سازنده‌ی این محصول تصاویری از مسافرت‌های خود را به نمایش گذاشت. این تصاویر که از دو کودک در فضایی نسبتا معمولی گرفته شده بودند که از نظر اسنی یکی از جذاب‌ترین کارکردهای کلیپس را به تصویر می‌کشند. او می‌گوید: «این عکس‌ها، از پسر و بردارزاده‌ام در حین مطالعه گرفته شده‌اند. آن‌ها از خانه بیرون رفتند و در فضای باز حیاط به خواندن کتاب مشغول شدند. پس من هم بیرون رفتم تا از چند عکس خوب بگیرم. اما آن‌ها بلافاصله از حضور من مطلع شدند و فرصت از دست رفت. من گوگل کلیپس را تنظیم کردم و بچه‌ها را تنها گذاشتم. دوربین به شکل خودکار تمامی این عکس‌ها را ثبت کرد. لحظات کوچکی که طبیعی و گرم جلوه می‌کنند. صحنه‌هایی که به سادگی ثبت نمی‌شوند.»

این داستان کوتاه نکته‌ی مهمی را آشکار می‌کند. کلیپس می‌تواند لحظات بسیار جذاب و روزمره را به بهترین شکل ثبت کند. اما در ازای آن باید به نگاه مداوم یک دوربین کوچک عادت کنید.

خریداران هدف این محصول پدر و مادرها هستند و مشخص نیست که آیا می‌توانند با این مسئله به سادگی کنار بیایند یا نه؟ باید دید آیا تبلیغات گوگل کلیپس می‌تواند به اندازه‌ی کافی اطمینان بخش باشد و فروش بالایی را برای یک دوربین نسبتا گران‌قیمت (و نه چندان ضروری) تضمین کند.

با تمامی این نگرانی‌ها، گوگل کلیپس، هنوز یکی از جذاب‌ترین نوآوری‌ها در زمینه‌ی عکس‌برداری (حداقل در چندسال اخیر) است.

ظاهر آرام، فناوری جذاب

گوگل کلیپس

گوگل کلیپس ظاهری شبیه یک دوربین دارد. این خصوصیت کوچک (و به ظاهر طبیعی) نقشی کلیدی در کمپین تبلیغاتی این محصول ایفا می‌کند. زیرا گوگل نیاز دارد که این دستگاه را تا جای ممکن دوستانه جلوه دهد و از نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی بکاهد.

این دوربین، کوچک و ساده است و می‌تواند به راحتی در جیب یا کیف شما جای بگیرد. طراحی آن شبیه آیکون اینستاگرام است که به دنیای واقعی پا گذاشته. همچنین تنها با ترکیب رنگ سفید و فیروزه‌ای به بازار عرضه خواهد شد.

کارکرد این دوربین جدید نیز نسبتا ساده است. آن را با چرخاندن قاب لنز روشن، مکان و دید آن را تنظیم می‌کنید و دوربین را به حال خود می‌گذارید. کلیپس تمامی حرکات را در محیط دید ۱۳۰ درجه‌ای خود بررسی خواهد کرد و از تحرکاتی که به نظرش جالب هستند تصاویر متحرک ۷ ثانیه‌ای ثبت می‌کند. این دوربین چهره‌های آشنا را نیز خیلی زود تشخیص می‌دهد و تصاویر بیشتری از آن‌ها (در مقایسه با افراد تازه وارد) ثبت می‌کند. کلیپس همچنین می‌تواند حیوانات خانگی شما را به خوبی تشخیص دهد.

مفهومِ عکس‌برداری، بدون مشاهده‌ی قاب، کمی عجیب به نظر می‌رسند. اما از طرف دیگر تمامی مشخصات و رفتارهای گوگل کلیپس تا حدی عجیب جلوه می‌کنند. می‌توان این دوربین را مانند هر دوربین دیگری روی دست نگه داشت. هرچند بهترین تصاویر آن زمانی ثبت می‌شوند که دستگاه را در گوشه‌ای رها کنید و به کارهای روزمره‌ی خود مشغول شوید. این دوربین کوچک همچنین به همراه یک گیره ارائه می‌شود که می‌تواند بدنه‌ی دوربین را در حالات مختلف ثابت نگه دارد.

گوگل کلیپس

شاید با دیدن گیره به این فکر بیافتید که دوربین برای وصل شدن به جیب ساخته شده است. هرچند رهبر تیم طراحی کلیپس، جاستون پِین، اشاره می‌کند که این دستگاه کاربردهای بهتری دارد. او می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پوشیدن دوربین راه مناسبی برای ثبت تصاویر جذاب نیست. به این دلیل که زاویه‌ی دید دوربین مدام جابجا می‌شود. مگر اینکه بدن شما دائما دوربین را مستقیم نگه دارد که تقریبا غیرممکن است.»

پس از پایان کار دوربین، می‌توانید با یک اپ کوچک در تلفن‌همراه به آن دسترسی پیدا کنید و تمامی تصاویر ثبت شده را بررسی کنید. همچنین دستگاه می‌تواند ویدیوهای نه چندان جذاب را به شکل خودکار حذف کند. با استفاده از اپ می‌شود تصاویر را ذخیره یا حذف کرد یا یک تصویر ثابت را از دل ویدیو بیرون بکشید. این تصاویر می‌توانند با فرمت‌های موشن فوتو، GIF، JPEG یا فرمت‌های ویدیویی ذخیره شوند.

همچنین می‌توانید از طریق اپ، دید دوربین را به شکل زنده مشاهده کنید و با فشار دادن دکمه‌ی شاتر (که زیر لنز تعبیه شده است) ویدیوهای ۷ ثانیه‌ای خود را به صورت دستی ثبت کنید. اسنی می‌گوید: «کلیپس در مراحل اولیه هیچ دکمه‌ای نداشت. اما خیلی زود متوجه شدیم که از دید کاربران واقعی، دکمه‌ی شاتر یکی از امکانات جدانشدنیِ دوربین است.»

نگرانی‌ها از حریم خصوصی

گوگل کلیپس

نمی‌شود از گوگل کلیپس حرف زد و به نگرانی‌های کاربران درباره‌ی حریم خصوصی خود اشاره نکرد. با وجود منطقی بودن این نگرانی‌ها، دوربین گوگل سعی کرده از چند راه امنیت کاربر را تضمین کند. نخست اینکه جلوی دوربین چراغی تعبیه شده که در زمان تصویربرداری چشمک می‌زند. پین می‌گوید که طراحی کلیپس، دیدگاه‌های این تیم در زمینه ی حریم شخصی را آشکار می‌کند. او می‌گوید: «کلیپس ظاهر یک دوربین عادی را دارد و به سادگی قابل تشخیص است. همچنین به شکلی طراحی شده که شاد و قابل دسترسی باشد. هدف ما هرگز این نیست که یک وسیله‌ی شنود عرضه کنیم.»

در کنار طراحی، گوگل در ساخت و تنظیمات دوربین نیز محیط خصوصی کاربر را در الویت قرار داده است. مهم‌ترین مشخصه‌ی کلیپس، محلی بودن اطلاعات آن است. هیچکدام از تصاویر به محیط کلود ارسال نمی‌شوند. مگر اینکه تصاویر خود را در اپ تصاویر گوگل ذخیره کنید. همچنین تشخیص و پردازش چهره، همگی درون دوربین اتفاق می‌افتند. هیچکدام از این اطلاعات، پس از ثبت به محیط ابری گوگل راه پیدا نمی‌کنند. همچنین هیچکدام از چهره‌ها به همراه نام یا مشخصات ثبت نمی‌شوند. دوربین تنها چهره‌های تکراری را به خاطر می‌سپارد و باقی چهره‌ها را فراموش می‌کند. به همین دلیل اگر در پارک یا محیط‌های عمومی باشید، دوربین تنها تصاویر شما و اعضای خانواده‌تان را ثبت خواهد کرد.

تمامی ویدیوها و تصاویر نیز درون دوربین ذخیره می‌شوند و تنها به صورت دستی و با درخواست شما به گوشی منتقل خواهند شد. همچنین تمامی تصاویر کدگذاری شده‌اند و در صورت به سرقت رفتن دوربین، قابل دسترسی نیستند.

هنرمند مصنوعی

گوگل کلیپس

گوگل کلیپس به دنبال تصاویر هیجان‌انگیز و جالب است. از دیدگاه این دوربین، تصاویر جالب آن‌هایی هستند که از چهره‌های آشنا و حیوانات خانگی ثبت شده‌اند. همچنین دوربین مطمئن می‌شود که تصاویر را با کیفیتی مناسب ثبت کرده باشد. پین توضیح می‌دهد: «کلیپس اول از خود می‌پرسد که آیا چهره‌ای در تصویر هست؟ و آیا من آن را قبلا دیده‌ام؟ دوربین همچنین برخی از مشخصات یک تصویر خوب را درک می‌کند. به عنوان مثال به دنبال چشمان باز و لبخندهای گرم می‌گردد. همچنین مطمئن می‌شود که نورپردازی مناسب باشد و فوکوس تصویر به خوبی انجام شود.»

پین همچنین از امکانات عمیق‌تر کلیپس پرده‌برداری می‌کند: «دوربین همواره به دنبال تصاویر متفاوت است. طی زمان کلیپس سعی می‌کند سبک تصویربرداری خود را تغییر دهد و از تکرار تصاویر یکسان جلوگیری کند.»

باتری این گوشی به راحتی از پس سه ساعت کار مداوم بر می‌آید. هرچند میزان مصرف باتری به فعالیت دوربین نیز بستگی دارد. تصاویر پیش روی دوربین، مستقیما در عمر باتری آن موثر هستند.

گوگل کلیپس دارای یک حس‌گر ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز با زاویه دید ۱۳۰ درجه است. همچنین می‌تواند ۱۵ فریم در ثانیه را ثبت کند. هرچند به میکروفون مجهز نیست. این دوربین به همراه یک حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی ارائه می‌شود که برای چند روز تصویربرداری کافی خواهد بود.

گوگل کلیپس

تمامی اطلاعات ثبت شده، توسط وای‌فای و به شکل مستقیم از دوربین به تلفن‌همراه منتقل می‌شوند. اپ دوربین در گوگل پلی و اپ‌استور موجود است. هرچند در صورت استفاده از iOS باید وای‌فای را به صورت دستی تنظیم کنید. سرعت انتقال تصاویر نیز گاهی بسیار خوب است و گاهی به شدت افت می‌کند. امیدواریم این مشکل در نسخه نهایی دستگاه حل شود.

در مرحله‌ی ابتدایی، گوگل کلیپس تنها با گوشی‌های پیکسل، آیفون و سامسونگ گلکسی اس ۷ و اس ۸ سازگاری خواهد داشت. هرچند گوگل می‌گوید که به زودی محدوده‌ی پشتیبانی خود را گسترش می‌دهد.

تصاویر دوربین نیز کیفیت قابل قبولی دارند. هرچند به خوبی دوربین موبایل نیستند. زاویه‌ی دید بسیار بازتر از دوربین‌های معمولی است. اما از طرف دیگر (به دلیل نبود نمایشگر) احتمال ثبت تصاویر با قاب‌های بد و اشتباه بیشتر است. با همه‌ی این‌ها، تصاویر ثبت شده بسیار جالب هستند. همچنین استفاده از تصاویر متحرک ایده‌ی بسیار خوبی است و لحظات را به خاطره‌انگیزترین شکل ثبت می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی

گوگل، کلیپس را مشخصا با هدف ارائه به خانواده‌ها عرضه کرده است. ایده‌ی اولیه‌ی آن نیز بسیار جالب است. به جای ثبت تصاویری بسیار با کیفیت، این دوربین تصاویری را ثبت می‌کند که از روش‌های دیگر امکان بدست آوردن آن‌ها وجود نداشت. کلیپس همچنین با حیوانات خانگی بسیار مهربان است. پین می‌گوید: «تیم ما دوربین را به شکلی تمرین داده که حیوانات خانگی را به خوبی تشخیص دهد.» هرچند به شوخی اشاره می‌کند که با گونه‌های دیگر هم موفق عمل کرده است.

در نهایت، گوگل کلیپس جذابیت خود را به نوآوری در طراحی دستگاه مدیون است. این دوربین هیچ شباهتی به GoPro و محصولات این چنینی ندارد. همچنین کیفیت آن به خوبی دوربین تلفن‌های هوشمند نیست. به دنبال تنظیم قاب‌های بی نقص و ثبت تصاویر هنرمندانه نیز نرفته است. بلکه هوش مصنوعی بیشتر تصمیم‌گیری‌ها را به عهده دارد.

تمامی این مشخصات، گوگل کلیپس را به محصولی تازه بدل کرده است. با وجود اینکه پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر بسیار چشم‌گیر بوده است، این محصول کوچک به خوبی خود را با دستگاه‌های هم عصر خود متمایز می‌کند.

.

منبع: The Verge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر