;
coinex

امپراتوری این کارآفرین مهاجر سالانه بیش از 100 میلیون دلار درآمد دارد

کارآفرینامروز می‌خواهیم ماجرای زندگی یک کارآفرین روسی را برای شما تعریف کنیم. او توانسته سختی‌های زندگی را پشت سر بگذارد و رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کند. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

طراحی یک راه‌حل تکنولوژیکی پیشرفته برای مشکلات سفرهای جاده‌ای و ریلی، منجر به بهتر شدن آن همچون سفرهای هوایی شده است.

داشتن تسلط بر سه نوع کار مختلف آن‌هم زمانی که یک کارآفرین ۲۵ سال باشی به نظر مسخره می‌آید، مگر آنکه از چهارسالگی خودت را پرورش داده باشی. در سال ۱۹۹۰، پُلینا ریگورودسکایا پس از فرار از روسیه کمونیستی، به همراه خانواده با ویزای پناهندگی به بوستون مهاجرت کرد. ریگورودسکایا می‌گوید: «در آن زمان من حس یک بیگانه را داشتم.» علیرغم اینکه یک رگش یهودی بود و حتی به‌سختی می‌توانست انگلیسی حرف بزند، اما توانست به یک گروه کُر کلیسای کاتولیک محلی بپیوند.

باگذشت زمان به‌تدریج ریگورودسکایا متوجه ارتباط محسوس بین حرفه مد، صنعت ارتباطات و تکنولوژی حمل‌ونقل شد. در سن ۱۶ سالگی معمولا دانش آموزان لاغر و بلندقامت توسط شرکت‌های مدلینگ جذب صنعت مد می‌شوند که نمونه‌ای از این تبلیغات، راه رفتن مانکن‌ها (کت واک) در هفته مد نیویورک است. وقتی ۱۹ سال داشت در رشته کارآفرینی در کالج بابسون مشغول تحصیل بود. در آن زمان طراحان محلی مد نیز از وی دعوت نمودند تا در بخش تبلیغات با آن‌ها همکاری کند، سرانجام او دریکی از این شرکت‌ها در بخش روابط عمومی مشغول کار شد.

وقتی ایده جدید کسب‌وکار در اواسط دهه دوم زندگی به ذهنش خطور کرد، ریگورودسکایا فهمید که دیگر وقت آن رسیده تا مسیر شغلی خود را از کارهایی که جذابیت زیادی برایش ندارند، عوض کند. واندورا (Wanderu) اسمی بود که او برای کمپانی‌اش انتخاب کرد.

درواقع او می‌خواست راهکاری تکنولوژیکی برای مشکلات سفرهای بلندمدت صنعت حمل‌ونقل پیدا کند. ریگورودسکایا عموماً از قطار یا اتوبوس برای ملاقات با مشتریانش در شمال شرقی کشور استفاده می‌کرد، اما در آن زمان حتی یک وب‌سایت ساده هم در این زمینه وجود نداشت که مسافران بتوانند از طریق آن ارزان‌ترین و کارآمدترین روش سفر خود را انتخاب کنند، تا نهایتاً بلیط مدنظرشان را خریداری کنند.

هر بخش، سیستم بلیط فروشی منحصر به خودش را داشت و تا آن زمان هیچ سایت جامعی شبیه به کایاک برای حمل‌ونقل اتوبوسی و ریلی وجود نداشت. ریگورودسکایا که الآن حدود ۳۱ سال سن دارد، می‌گوید:

«شما می‌توانید هر چیزی را در اینترنت پیدا کنید، اما هرگز چیزی در مورد هزینه سفر از نقطه A تا B به‌غیراز حمل‌ونقل هوایی، پیدا نخواهید کرد.»

در سال ۲۰۱۳، دو سال بعد از تشکیل هسته اصلی شرکت در بوستون، این کارآفرین پلتفرم جدیدی را راه‌اندازی کرد: در این پلتفرم، واندورا از طریق نقشه‌ای به مسافران کمک خواهد کرد که بهترین روش سفر خود را به مقصدهای مختلف انتخاب کنند؛ چه از طریق اتوبوس، قطار یا کِشتی.

سپس، مسیر سفر به طرق مختلف برای مسافران شرح داده می‌شود تا آنان مناسب‌ترین قیمت را انتخاب و بلیط خود را خریداری کنند. تا به امروز، در این استارت‌آپ افرادی مثل ایگور براتنیکوف حضورداشته‌اند. او نیز مثل ریگورودسکایا، مهاجر روسی بود. آنان در نوجوانی در یک کلاس آموزش ریاضی به زبان روسی باهم آشنا شده بودند.

این دو نفر، قبلا با همکاری یکدیگر بیش از یک‌میلیون دلار بلیط فروخته بودند، اما حالا شرکت بیش از صد میلیون دلار در سال درآمد دارد. کِریگ لِنچک، کارآفرین و مدیرعامل سابق غول اتوبوس‌رانی Greyhound و یکی از سرمایه‌گذاران واندورا می‌گوید:

«او تنها دو بار سفر طولانی با اتوبوس را تجربه کرد، اما توانست یک ایده جالب و یک گروه تخصصی درست کند، کاری که من هیچ‌گاه از پسش برنمی‌آمدم.»

چهار ضرورت رهبری که صاحبان کسب و کار باید به آن توجه کنند

در روزهای اول شروع به کار استارتاپ، ریگورودسکایا نتوانست آن‌طور که باید توجه کمپانی‌های بزرگ حمل‌ونقل را جلب کند. اما برای اینکه کسب‌وکارش رشد کند، مجبور شد با صدها شرکت حمل‌ونقل شریک شود. بسیاری از این شرکت‌ها مایل نبودند در پلتفرمی کار کنند که جو رقابتی داشته باشد. بخصوص که پیش از این، چنین چیزی وجود نداشت. در این میان ریگورودسکایا از لِنچک دعوت به همکاری کرذ.

او قبول کرده بود که به‌عنوان مشاور به ریگورودسکایا کمک کند، اما شرط بسته بود که قبل از اینکه سرمایه‌گذاری کند، این کارآفرین باید توانایی خودش را در جذب نیروی کار نشان دهد.

ریگورودسکایای جوان می‌خواست شرکت‌های اتوبوس‌رانی و حمل‌ونقل ریلی را متقاعد کند، اما بنا به گفته خودش «رسیدن به سطوح بالاتر بروکراسی تا حدودی غیرممکن است»؛ بنابراین او تصمیم می‌گیرد تا دوباره به استراتژی زمان کار در صنعت مد برگردد: تحولی دوباره! او از مدیران اجرایی سطوح مختلف در وبلاگ خود دعوت به مصاحبه نمود.

این کارآفرین می‌گوید:

اگر دفعه اول قبول نکردند که مصاحبه کنند، از آن‌ها دوباره بخواهید. حتماً بار دوم قبول خواهند کرد. مکالمات بین شما و آنان منجر به این خواهد شد که بسیاری از مشکلات کاری حل شوند.

لِنچک به همراه جِف کِلِرک رئیس سابق شرکت Orbitz در حدود ۲٫۴۵ میلیون دلار در شرکت سرمایه‌گذاری کردند. این مشارکت کمک شایانی به بسته شدن قراردادهای متعددی با حاملان مختلف سیستم حمل‌ونقل کشور ازجمله شرکت Greyhound شد.

تا اواخر سال ۲۰۱۴ چالش‌های فنی بسیار گسترده‌ای بر سر راه شرکت بودند اما به‌هرحال، ریگورودسکایا توانست بر جنبه مالی این جریان فارغ آید. بودجه سرمایه‌گذاری شده واندروا، در سه بخش مختلف سیستم اطلاعاتی، در زمینه‌های اتوبوس‌رانی و حمل‌ونقل ریلی تخصیص داده شدند، درست به‌مانند چیزی که در حال حاضر در صنعت هواپیمایی وجود دارد. اما امور مربوط به اتوبوس‌رانی خیلی پیچیده‌تر است.

مثلا خطوط هوایی در فرودگاه‌های مختلف از یک استاندارد مشابه در حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. اما شرکت‌های اتوبوس‌رانی در ده‌ها موقعیت مختلف در سطح شهر پراکنده هستند و قوانین مربوط به هرکدام باهم فرق دارد.

اما در نوامبر ۲۰۱۴، بعد از چندین ماه تلاش بی‌وقفه ۵٫۶ میلیون دلار سرمایه به شرکت تزریق شد و با توجه به کاهش حقوق و دستمزدها-ریگورودسکایا فرصت این را یافت که به‌طور کامل تمرکزش را به سرمایه‌گذاری معطوف کند، او بخشی از وقت خود را هم صرف آموزش یک درس مهم به‌نام اولویت‌دهی به تولید سود گذاشت.

در یک دوشنبه شرجی در ماه اوت، ریگورودسکایا، ۲۸ نفر از کارمندانش را دعوت به یک مهمانی کرد تا به آن‌ها بگوید که بعد از همه بدشانسی‌هایی که واندروا تا سال ۲۰۱۴ آورده بود، دیگر توانسته با بیش از ۳۰۰ شرکت اتوبوس‌رانی، کشتی‌رانی و حمل‌ونقل ریلی ازجمله Amtrak مشارکت داشته باشد و دامنه فعالیت خود را تا سراسر آمریکای شمالی و اروپا گسترش بدهد.

در طول یک سال گذشته، آن‌ها به‌تدریج به شرکت‌هایی نظیر Expedia و Kayak turf نزدیک‌تر شدند و با شرکت Skyscanner ارائه‌دهنده اطلاعات پرواز برای رزرو خطوط هوایی و همچنین رزرو هتل همکاری داشته‌اند. ریگورودسکایا در حدود دو سال پیش به نشستی در جزیره ریچارد برانسون نیکر دعوت شد. در آنجا حتی به او قول سرمایه‌گذاری‌های کلان توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای داده‌شده بود. اما در حال حاضر، مهم‌ترین چیزی که برای او اهمیت دارد این است که به کارکنانش این نوید را بدهد که به‌زودی به دستاوردهای بزرگی خواهند رسید و به قول خودش «ما دیگر مفید خواهیم بود».

.

منبع: inc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر