;
coinex

تازه‌هایی از جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس از زبان XBOX Wire

جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس

غول نرم افزاری آمریکایی، شرکت مایکروسافت (Microsoft) جزئیاتی را در مورد نحوه طراحی و ساخت آخرین کنسول بازی این شرکت، ایکس باکس وان ایکس (XBOX One X) را منتشر کرد که نمایانگر تلاش مهندسان این شرکت در طول 3 سال طراحی این دستگاه است. در ادامه به نکاتی در خصوص جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس خواهیم پرداخت.

ایکس باکس وان ایکس (XBOX One X)

کوچک، قدرتمند و زیبا. این‌ها صفاتی است که می‌توان به کنسول ایکس باکس وان ایکس نسبت داد. طرحی که در ابتدا با نام پروژه اسکورپیو (Project Scorpio) شناخته می شد، اکنون مراحل طراخی و ساخت را پشت سر گذاشته و به زودی در دسترس تمامی دوستداران بازی‌های کامپیوتری قرار خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده در XBOX Wire (بولتن خبری اختصاصی شرکت مایکروسافت در خصوص اخبار و اطلاعات مربوط به کنسول‌های بازی ایکس باکس)، می‌توانیم نگاهی دقیق به این محصول جدید را داشته باشیم که نتیجه 3 سال تلاش مداوم مهندسین این شرکت است.

اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مایکروسافت در نمایشگاه بازی‌های کامپیوتری E3 سال گذشته (سال 2017 میلادی) برای اولین بار نمایی از قدرت و تکنولوژی استفاده شده در این کنسول را به نمایش گذاشت و به ارائه اطلاعاتی در مورد جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس به حاضرین پرداخت. با اطلاعات جدید منتشر شده در XBOX Wire، در حال حاضر اطلاعات بیشتر و دقیق تری از جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس در دسترس همگان قرار گرفته و نشان داده که چطور این شرکت این حجم از توانایی‌ ها و امکانات را در یک بسته با این ابعاد و سایز کوچک قرار داده است.

جزئیات ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس کوچک تر از مدل قبلی ایکس باکس وان اس (XBOX One S) بوده و بر اساس اعلام شرکت مایکروسافت، این دستگاه از افزایش عملکرد و قدرتی 40 درصدی نسبت به سایر کنسول‌های بازی موجود در بازار برخوردار شده است. برای طراحی یک سیستم تهویه مناسب که قادر به خنک کردن پردازنده‌های استفاده شده در این دستگاه با توانایی محاسبه 6 ترافالپ (Teraflop – واحد اندازه گیری سرعت کامپیوتر برابر با 1.000 میلیارد محاسبه در ثانیه) نیاز به تکنولوژی و طراحی بسیار بالایی خواهد بود.

این مساله در کامپیوترهای خانگی مساله‌ حاد و ترسناکی نبوده و فضای کافی برای تعبیه سیستم‌های خنک کننده و فن‌های متعدد در آن وجود دارد. اما در دستگاهی با ابعاد کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس با سایز 13.5×10 اینچ (در حدود 34.5 سانتی متر در 25.5 سانتی متر)، خنک کردن و فراهم کردن گردش هوای مناسب، نیاز به بازنگری در سیستم کلی طراحی دارد. به همین دلیل مهندسان شرکت مایکروسافت در ساخت سیستم خنک کننده ایکس باکس وان ایکس از سیستم‌های خنک کننده موجود در کارت‌های گرافیک حرفه‌ای موجود برای کامپیوترهای خانگی کرده و این مساله موجب ساخت و طراحی سیستم تهویه خاص موجود در این دستگاه شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در خصوص جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس ، جالب ترین مساله فرم طراحی منحصر به فرد این دستگاه بوده که مادربورد (Motherboard) آن در بخش بالایی و سیستم خنک کننده در بخش پایینی آن قرار گرفته است. در هنگام روشن بودن و فعالیت دستگاه، گرمای تولید شده به داخل کانال‌های تعبیه شده در این سیستم خنک هدایت شده که با آب پر شده اند. یک سیستم مکنده نیز آب گرم موجود در این کانال‌ها را به سمت پره‌های رادیاتور سیستم خنک کننده پمپ می کند. یک فن نیز وظیفه دمیدن هوا را به داخل کنسول از جمله منبع تغذیه، بر عهده داشته تا دما کلی دستگاه را در حد متعادل حفظ نماید.

طراحی ظاهری

علاوه بر اطلاعات منتشر شده در خصوص جزئیات ساخت ایکس باکس وان ایکس XBOX Wire به یک نکته جالب نیز در مورد نحوه طراحی ظاهری این دستگاه نیز اشاره شده است. بر اساس گفته های برایان اسپارک (Bryan Spark) یکی از مدیران ارشد بخش طراحی شرکت مایکروسافت، در ساخت کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس و به منظور قرار دادن تمامی ملزومات سخت افزاری در یک قاب کوچک که ابعاد آن از سایز کنسول ایکس باکس وان اس بزرگتر نباشد، از طراحی تخته سنگ یکپارچه (Monolith) که در فیلم افسانه‌ای 2001 : A Space Odyssey ساخت کارگردان فقید استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) استفاده شده بود، الهام گرفته شده است.

جزئیات ایکس باکس وان ایکس

 

منبع : GameSpot

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر