;
coinex

دستکاری ژنتیک؛ ایده جدید ناسا در ماموریت مریخ

دستکاری ژن ؛ ایده جدید ناسا در ماموریت مریخ
ناسا در نظر دارد فرآیند دستکاری ژنتیک انسان را در مورد فضانوردانی که به مریخ خواهد فرستاد، اعمال کند. گزارش جدید The Times today از این موضوع خبر می‌دهد.

این ایده به جهت حفاظت از فضانوردان در برابر تشعشعات کیهانی خواهد بود. انرژی بالای این تشعشعات که اکثرا از خارج از منظومه شمسی نشات می‌گیرند، می‌تواند عوارضی نظیر افزایش احتمال ابتلا به سرطان و آسیب دیدن سیستم عصبی مرکزی را به دنبال داشته باشند.

Dauglas Terrier، مدیر اجرایی فناوری‌های ناسا، می‌گوید:

” ناسا تا پیش از این برای مقابله با این اثرات، تدابیری نظیر استفاده از آب و یا میدان مغناطیسی برای حفاظت از فضاپیما اندیشیده بود. با این حال موضوع دستکاری ژن کاملا غیرمنتظره است. ما در حال بررسی موارد متفاوتی هستیم؛ از درمان های دارویی که نتایج آن تا بدین‌جا بسیار امیدوار کننده بوده، تا موارد افراطی‌تر مانند اصلاحات اپی‌ژنتیک. من فکر می‌کنم این موضوعات تبعات اخلاقی زیادی به دنبال دارد و به همین دلیل هنوز در مرحله آزمایش به سر ‌می‌برند”.

در حال حاضر مستندات کمی در خصوص استفاده ناسا از فرآیند دستکاری ژنتیکی انسان در جهت مقابله با تشعشعات کیهانی وجود دارد. ما از ناسا اطلاعات بیشتری در این زمینه جویا شدیم و منتظر پاسخ هستیم.

ما میدانیم که تشعشعات کیهانی یک مشکل بزرگ هستند. یک مقاله پژوهشی ناسا در سال ۱۹۹۳ استفاده از پناهگاه ها را بعنوان راهی برای محافظت از فضانوردان پیشنهاد می‌کرد. پیشنهاد دیگر آن بود که از آب در دیواره های فضاپیما استفاده شود یا در مورد دیگر از بکارگیری یک میدان مغناطیسی شدید در فضاپیما برای جلوگیری از ورود این تشعشات، صحبت می‌شد.

همچنین تعداد متعددی تحقیق در مورد DNA در فضا انجام شده است. برای مثال سال گذشته، Kate Rubins، فضانورد  ناسا، برای اولین بار یک توالی از DNA را در فضا تشکیل داد. پژوهش های دیگر نیز ساخت قطعات DNA در فضا را تایید می‌کنند.

سفر به مریخ با خطرات متعدد خاص خودش همراه است. جدا از تشعشعات کیهانی، می‌توان از طوفان های خورشیدی و عدم وجود تنوع میکروبی نام برد. اینگونه به نظر می‌رسد که ناسا در حال بررسی راه حل هایی بالقوه است.

 

 

به طور کلی وقتی از دستکاری ژنتیک در یک سفر فضایی صحبت می‌کنیم، مشخص نیست که منظورمان چیست. به ویژه آنکه اخیرا موضوع استفاده از آن در ماموریت های ماه نیز مطرح شده است. اینطور به نظر می‌رسد که برای مدتی آن‌چیزی که در پس پرده‌ی استفاده از دستکاری ژن در حال رخ دادن است، سر به مهر باقی خواهد ماند.

.

منبع : IFLScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر