;
coinex

درک دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت با درک ذهنی یک کودک 6 ساله برابری می‌کند!

درک دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت با درک ذهنی یک کودک 6 ساله برابری می‌کند!

مطالعه‌ای که اخیرا توسط محققان چینی انجام شده دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت را به دلیل توانایی‌های منحصر بفردش در صدر یک رتبه بندی علمی قرار داده است.

در این مطالعه نشان داده شده است که توانایی‌های دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت با توانایی‌های ذهنی یک کودک شش ساله برابری می‌کند. محققان چینی در این مطالعه دستیارهای هوش مصنوعی شرکت‌های دیگری مثل اپل، مایکروسافت و بایدو (Baidu) را نیز مورد بررسی قرار داده و گفته‌اند که هیچ یک از این محصولات توانایی‌های درکی دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت را ندارند.

این بررسی نشان داده که بهره هوشی یک کودک شش ساله 55.5 است و غول جست و جوی اینترنتی توانسته است بهره هوشی دستیار خود را به 47.28 برساند. بد نیست بدانید که ضریب هوشی این دستیار کارآمد در سال 2014 میلادی معادل 26.5 ثبت شده بود.

 

بیشتر بخوانید:  کدام یک از دستیارهای صوتی هوشمند شرکت‌های بزرگ، بازی را برنده می‌شود؟

 

در این بررسی همچنین نشان داده شد که دستیار هوش مصنوعی بایدو با بهره هوشی 32.92، دستیار مایکروسافت (Bing) با بهره هوشی 31.98 و دستیار اپل (Siri) با بهره هوشی 23.94 از نظر توانایی‌های درکی به ترتیب بعد از دستیار هوش مصنوعی گوگل در مقام‌های دوم، سوم و چهارم قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که بهره هوشی کنونی دستیار هوش مصنوعی اپل از بهره هوشی ثبت شده سال 2014 میلادی دستیارهای گوگل و بایدو هم کمتر بوده است. نکته جالب‌تر این است که سه سال پیش دستیارهای گوگل و بایدو حتی جزء 13 دستیار برتر سال هم نبوده‌اند.

بهره هوشی دستیارهای هوش مصنوعی در این مطالعه بر مبنای یک مدل با توانایی در نظرگیری اطلاعات، داده‌ها، دانش و درک محاسبه شده است؛ به این معنی که دستیارهای هوش مصنوعی بر مبنای فاکتورهایی که داده‌ها، سودمندی و توانایی ترکیب سازی اطلاعات آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند، رتبه بندی شده‌اند.

این رتبه بندی، دستیارهای مجازی را بر مبنای کاربردهایی که برای آن‌ها مدنظر قرار گرفته شده است، ترتیب بندی کرده است به این معنی که برای مثال این محصولات تنها بر مبنای میزان بالای ذخیره سازی اطلاعات در سیستم ذخیره سازی ابری بالاترین رتبه‌ها را کسب نکرده‌اند.

هوش مصنوعی باید توانایی ادراک، نقد، یادگیری و ترکیب سازی را داشته باشد تا بتواند در رتبه خوبی قرار بگیرد. میزان سختی انجام این قابلیت‌ها پارامتری است که بهره هوشی هر دستیار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محققان چینی برای انجام این مطالعه از یک روش کمیت سازی طراحی شده در سال 2014 میلادی استفاده کرده‌اند تا بتوانند دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت و سایر دستیارهای موجود در این آزمایش را مانند انسان‌ها مورد مطالعه قرار دهند.

در این مطالعه، همچنین نشان داده شد که یک انسان هجده ساله عادی می‌تواند امتیازی معادل 97 را کسب کند. در ادامه امتیازات کسب شده توسط دستیارهای هوش مصنوعی در مقایسه با امتیازات کسب شده توسط عامل‌های انسانی میانگین مطالعه شده در سنین مختلف مورد مقایسه قرار گرفته است.

مقایسه دستیار هوش مصنوعی با انسان

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidheadlines

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر