;
coinex

طرح مریخ : چالش های ایلان ماسک برای فرستادن به انسان به سیاره سرخ

طرح مریخ : چالش های ایلان ماسک برای فرستادن به انسان به سیاره سرخماه گذشته ایلان ماسک، طرح مریخ را شرح داد، اما در مورد چگونگی اجرای طرح خود مبنی بر فرستادن انسان نسبتا ساکت مانده است.

ایلان ماسک می‌خواهد انسان را به مریخ ببرد، اما برای سفر به مریخ باید چالش‌های عدیده‌ای را از پیش روی خود بردارد. ایلان ماسک می‌‌گوید، شرکت اسپیس ایکس را در سال 2002، مشخصا برای کمک به تبدیل انسان به «گونه‌ای چند سیاره‌ای» تاسیس کرده است. کارآفرین میلیاردر، سپتامبر سال گذشته، در خلال شصت و هفتمین کنفرانس از طرح بزرگ اسپیس ایکس برای ساخت کلونی در مریخ خبر داد.

جاده‌ای به سوی مریخ

ایلان ماسک در کنگره بین المللی فضانوردی گوادالاخارا، مکزیک سال 2017، جزئیات دقیقی از سفر به مریخ را شرح داد. پروژه موشک BFR ، می‌خواهد تغییرات زیادی در سفرهای طولانی مدت هوایی ایجاد کند، اما این طرح هم برای فراهم آوردن ابزار لازم برای رسیدن به سیاره‌ی سرخ است. ماسک ادعا می‌کند آخرین طراحی BFR قادر به حمل 100 نفر و تجهیزات لازم برای نصب کلونی بر روی مریخ است. او گفته است که تا سال 2022، می‌خواهد فضاپیمایی را به مریخ بفرستد و دو سال بعد، ماموریت‌های سرنشین داری را انجام دهد.

مریخ از مدتها پیش هدف اصلی ایلان ماسک و اسپیس ایکس بوده است و اکنون به نظر می‌رسد که موشک BFR مشخصات لازم را برای به دستیابی به چنین ایده‌ای باشد. اما هنوز یک سوال بزرگ در این مورد مطرح وجود دارد؛ فضانوردان چگونه می‌خواهند با شرایط چالش‌برانگیز پس از سفر به مریخ کنار بیایند؟

 مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در برابر تشعشات کیهانی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، مسافران آینده مریخ، ممکن است که با خطراتی بیش از چیزی که انتظار می‌رفت مواجه شوند

مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در برابر تشعشات کیهانی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، مسافران آینده مریخ، ممکن است که با خطراتی بیش از چیزی که انتظار می‌رفت مواجه شوند

زنده ماندن در سیاره­ مرگ

به جز امکان وقوع یک فاجعه ناگهانی مانند آپولو 13 و یا تراژدی همچون شاتل فضایی کلمبیا و چلنجر، ممکن است، سفر یک ساله به مریخ و پس از آن اقامت در مریخ، اثرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد. نتایج اولیه تحقیقات دوقلوهای ناسا که در آن فضانوردان مارک و اسکات حضور دارند، نشان می‌دهد، اقامت یک ساله در فضا موجب تغییراتی در سطح ژنتیکی می‌شود. همچنین مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد، حجم ماده خاکستری مغز فضانوردان (چیزی که مسئول ادراک حسی، احساسات و دیگر وظایف مهم است) در نتیجه پروازهای فضایی کوتاه و بلند مدت دچار نوسان می‌شود. دانشمندان هنوز مشغول بررسی تاثیر این نوسانات بر سلامتی فضانوردان هستند. اما در همین حال به خوبی به اثبات رسیده، سپری کردن زمانی طولانی خارج از زمین، موجب از دست دادن چگالی استخوان، ماهیچه و تغییرات بینایی می‌شود؛ همچنین در این بین تاثیر مخرب تشعشعات کیهانی وجود دارد. هنوز مشخص نیست، اسپیس ایکس چه برنامه‌ای برای آماده کردن گردشگران فضایی برای سفر (احتمالا بدون بازگشت) به مریخ و مقابله با پیامدهای منفی بسیار زیاد سفر فضایی دارد؛ اما ایلان ماسک فرضیه تاثیرات منفی فضا بر بدن انسان را مضحک می‌داند.

ایلان ماسک در گیزمودو گفته بود:

سپری کردن زمانی زیاد در فضای عمیق و یا مدار زمین، به مراتب از بودن در مریخ بدتر است.

جان لاگسدون، کارشناس سیاست‌های فضایی به بیزینس اینسایدر گفت:

ایلان (ماسک) چشم انداز بی‌نظیر بزرگ را به نمایش گذاشته و سپس به آرامی روی آن تغییراتی اعمال کرده است. بسیاری می‌گویند، طرح او عملی است، اما این طرح بیش از سال قبل عملی نیست. هنوز سوالات زیادی در مورد قابلیت‌های اجرای این طرح وجود دارد.

به نظر می‌رسد، اسپیس ایکس واقعا می‌خواهد اولین بازدیدکننده های مریخ را در راه سفر زنده نگه دارد. یکی از فضاپیماها منابع آب را تامین می‌کند، در حالی که دومین فضاپیما، قادر به تبدیل آب و دی اکسید کربن به اکسیژن و سوخت است. همچنین نیاز به حمل محموله‌های سنگینی برای سفر به مریخ است که قادر به حمل مواد غذایی و مواد و تجهیزات اولیه فضانوردان باشند.

حال، ماسک در مورد اینکه می‌خواهد چگونه در درازمدت ساکنان جدید مریخ را سالم نگه دارد، از گفتن جزئیات بیشتر خودداری کرده است. یکی از پیشنهاداتی که توسط برخی کارشناسان مطرح شده، سیستم‌های پشتیبانی احیا کننده حیات زیستی (BLSS) است که بازدم‌های تنفس انسان، زباله‌های مایع و زباله‌های جامد را جمع‌آوری کرده و از مواد آلی برای بازیافت آن در غذا و آب استفاده می‌کنند. دقیقا مشابه همان سیستم‌هایی که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی، ادرار را به قهوه و آب آشامیدنی تبدیل می‌کنند.

بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس در خلال سخنرانی‌اش در این کنفرانس بین‌المللی فضانوردی در مکزیک گفت بوده که دو راه پیش روی انسان است، ماندن در زمین و تسلیم انقراض شدن و یا کلونی سازی در سیارات دیگر
بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس در خلال سخنرانی‌اش در این کنفرانس بین‌المللی فضانوردی در مکزیک گفت بوده که دو راه پیش روی انسان است، ماندن در زمین و تسلیم انقراض شدن و یا کلونی سازی در سیارات دیگر

دی. مارشال پورترفیلد که قبلا مدیر بخش فضایی و علوم فیزیکی ناسا بوده است، گفت:

سیستم‌های پشتیبانی احیاکننده حیات زیستی واقعا انعطاف‌پذیر هستند. آنها قادر به خود ترمیمی هستند و به همین دلیل از حیات پشتیبانی می‌کنند.

سیستم‌های پشتیبانی احیاکننده حیات زیستی باعث می‌شوند که کلونی احتمالی مریخ بسیار پایدار بماند. البته این به معنای کاهش هزینه‌ها نخواهد بود. چیزی که ایلان ماسک مدتهاست در مورد آن بحث می‌کند. با این حال، این سیستم‌ها نیاز به تحقیقات و طراحی‌های زیادی دارند و به نظر نمی‌رسد که اسپیس ایکس، هم اکنون آمادگی مقابله با چنین چالش‌هایی را (حداقل به تنهایی) داشته باشد. هنگامی که پورترفیلد برای ناسا کار می‌کرد، اسپیس ایکس تصمیم داشت، همکاری‌های نزدیکی برای سفر به مریخ با ناسا داشته باشد. و حال، او که درک درستی از شرایط داخلی شرکت اسپیس ایکس دارد، دریافته است که بخش مورد نیاز برای توسعه تکنولوژی‌هایی مانند پشتیبانی احیاکننده حیات زیستی را نداشته است و شاید اکنون هم نداشته باشد.

لاگسدون گفت:

اسپیس ایکس یک شرکت مهندسی بسیار خوبی است که در زمینه تکنولوژی موشک‌های خود به موفقیت‌های بزرگی رسیده است. مطمئنا آنها تلاش می‌کنند که سیستمی بسیار پیشرفته را با امنیت بالا برای فضانوردان خود طراحی کنند. اما آنها یک کلمه هم در مورد چگونگی زنده ماندن انسان‌ها پس از رسیدن به مریخ نگفته‌اند، این دقیقا بخشی است که از توانایی آنها خارج است.

ممکن است که اسپیس در نهایت، تنها تبدیل به شرکتی قدرتمند در زمینه حمل و نقل تبدیل شود. اگر موشک‌های BFR این شرکت بتوانند خدمه و تجهیزات را به مریخ برسانند، کارآمدترین کاری که ممکن است را انجام داده‌اند. و ممکن است که جنبه‌های دیگر ماموریت را به سازمان‌های دیگر واگذار کند.

.

منبع: futurism

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر