;
coinex

کوالکام در تلاش است تا فروش گوشی‌های آیفون را در چین ممنوع کند!

کوالکام در تلاش است تا فروش گوشی‌های آیفون را در چین ممنوع کند!

کوالکام اخیرا در دادگاه علیه اپل شکایتی را طرح کرده و از مقامات چینی خواسته است که تولید و فروش گوشی‌های آیفون را در چین متوقف کنند.

دعوای بین این دو شرکت ابتدا در ایالات متحده شروع شد و هم اکنون به همه کشورهای جهان کشیده شده است. متوقف سازی تولید و فروش گوشی‌های آیفون در چین جدیدترین اقدام مبارزاتی قطعه ساز مشهور علیه کوپرتینو محسوب می‌شود. در این شکایت جدید ادعا شده است که سازنده مشهور آمریکایی بدون پرداخت هیچ مبلغی از 3 طرح ابتکاری کوالکام استفاده کرده است. طبق اطلاعات موجود فناوری‌های کنترل کننده قدرت و فورس تاچ (Force Touch) گوشی‌های آیفون تعدادی از این طرح‌ها هستند. اپل در این زمینه گفته که ادعای مطرح شده بی پایه است و تلاش‌هایی که در این دادگاه صورت می‌گیرند، برای کوالکام نتیجه‌ای نخواهند داشت زیرا این سازنده هیچ پتنتی را در طول مذاکرات بین دو شرکت مطرح نکرده است.

یکی از سخنگویان اپل در این رابطه می‌گوید: “ما برای یک اختراع ارزش زیادی قائل هستیم و همیشه برای استفاده از پتنت‌های ثبت شده بهای عادلانه‌ای را می‌پردازیم. پتنت‌های ذکر شده در دادگاه در چند ماه گذشته مطرح شده‌اند و در طول سالیانی که با کوالکام مذاکره داشته‌ایم، هرگز مورد بحث قرار نگرفته‌اند. نهادهای قانونگذاری در سر تا سر دنیا می‌فهمند که این سازنده از موقعیت خود سوءاستفاده کرده است. این طرح دعوی بی پایه و اساس است و مانند سایر تلاش‌های دادگاهی کوالکام با شکست روبرو می‌شود.”

این دومین باری است که کوالکام تلاش می‌کند که تولید و فروش گوشی‌های آیفون را در چین ممنوع سازد. این سازنده در ماه ژوئیه (10 تیر تا 9 مرداد) هم طرح دادخواست مشابهی را در ایالات متحده مطرح ساخت و ادعا کرد که اپل از شش پتنت به طور غیرقانونی استفاده کرده است. متوقف سازی تولید و فروش گوشی‌های آیفون در چین به احتمال زیاد امکان پذیر نیست. برخی می‌گویند که کوالکام می‌خواهد با مطرح کردن این ادعا نسبت به دادخواست‌های مطرح شده توسط اپل علیه این غول فناوری، تلافی کند. چنین اقداماتی علاوه بر این برای کوالکام نقش یک اهرم نیرو را در هنگام شروع شدن مذاکرات در رابطه با این پتنت‌ها ایفا می‌کنند.

دعوای دادگاهی بین دو شرکت فوق برای اولین بار در ماه ژانویه (12 دی تا 12 بهمن 95) مطرح شد. در آن زمان کوپرتینو ادعا کرد که کوالکام مبلغ پول پرداخت شده توسط سازنده آمریکایی را به عنوان غرامت نگه داشته و هیچ محصولی را در قبال آن ارائه نکرده است. این دادخواست توسط کمیسیون تجارت فدرال سریعا دنبال شد و از این امر حکایت می‌کرد که کوالکام از موقعیت خود در بازار سوءاستفاده کرده است تا بتواند مبلغ بیشتری را در ازای فروش مودم‌های گوشی‌های هوشمند دریافت کند. اپل این دادخواست را در چند نقطه از جهان به اشکال مشابه مطرح کرد و کوالکام هم برای پاسخ دادن به این حملات در مقابل بحث استفاده غیرقانونی از پتنت‌ها را مطرح ساخت.

کوالکام وضعیت خوبی ندارد زیرا به دفعات متعدد برای نشان دادن چنین رفتارهایی جریمه شده است. رای دیروز کمیسیون تجارت عادلانه تایوان این سازنده را به پرداخت مبلغ 774 میلیون دلار محکوم ساخت.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر